Un nou concept de cască moto. Ați purta așa ceva?
16/12/2015
Adventure, custom, superbike. Află ce parfum ți se potrivește (P)
17/12/2015

Normele Euro 4 pentru motociclete

De la 1 ianuarie 2016 intră în vigoare obligativitatea normelor Euro 4 și în cazul motocicletelor. Pentru a putea fi omologate, modelele trebuie să respecte noi standarde. Modificările regulamentelor se referă nu numai la noxe, ci și la sistemul de frânare, zgomot sau fiabilitate.

Ultima perioadă a adus pe piața moto o mică avalanșă de noi modele. Producătorii care nu au propus modele noi au fost nevoiți să facă modernizări substanțiale modelelor existente. În afara evoluției, progresului și dorinței de a vinde, a mai fost un factor care ne-a făcut să vedem motocicletele noi la saloanele toamnei: legislația. Pentru a fi vândut în statele UE, de la 1 ianuarie 2016, orice nou model conceput trebuie să respecte normele Euro 4, iar modelele existente pe piață trebuie să se alinieze normelor până la 1 ianuarie 2017.

Reguli mult mai stricte

Limitele emisiilor Euro 4 sunt de aproape două ori mai stricte decât cele ale Euro 3 aflate în vigoare din 2006. Regulile diferă în funcție de performanțele fiecărei motociclete, dar pentru un model de clasă medie, de exemplu, emisiile monoxidului de carbon vor trebui să scadă la 1,14g/km (de la 2,0 g/km, cât sunt în prezent), hidrocarbonul trebuie să scadă la 0,17g/km (de la 0,3 g/km), iar oxizii de azot la 0,09g/km (de la 0,3g/km). Există și un test de “evaporare”, care măsoară câtă benzină se evaporă din rezervor pe o anumită perioadă, în timp ce motocicleta nu este pornită. Pentru a trece acest test, anumite modele ar trebui să își schimbe tipul bușonului, furtunașele de la prea-plin, sau chiar rezervorul cu totul.

Mai mult decât reducerea noxelor, Euro 4 introduce și un test de fiabilitate. Producătorii trebuie să demonstreze că motocicletele nu depășesc limitele de uzură după un anumit număr de kilometri. 20.000 de km trebuie să parcurgă fără probleme cele echipate cu motor sub 125 cmc și 35.000 km cele care au peste 125 cmc. Modele destinate competițiilor sportive și cele care nu se înmatriculează, au limitele mai scăzute.

ABS obligatoriu

Cea mai cunoscută prevedere este aceea că de la 1 ianuarie 2016, toate modelele ce au mai mult de 125 cmc trebuie să fie echipate cu ABS. Există un termen de grație de un an (până la începutul lui 2017) ca modelele existente deja să aibă acest sistem de frânare. În cazul motocicletelor pentru concursuri și pentru off road, prevederea nu se aplică.

OBD 1 (On Board Diagnostics)

O prevedere interesantă se referă la OBD 1. Acesta este un sistem care permite monitorizarea funcțiilor de bază ale motocicletei. Practic, orice persoană care are un echipament adecvat (ce trebuie să se găsească liber, nu numai la dealerii autorizați) să se poată conecta cu laptopul la sistemul motocicletei pentru a vedea, de exemplu, dacă injecția funcționează în parametri. OBD 1 este deocamdată destul de primitiv, însă din 2020, când vor intra în vigoare normele Euro 5 și în cazul motocicletelor, se va implementa OBD 2 (care echipează în acest moment mașinile și care este mult mai evoluat).

Implementarea Euro 4 va avea un impact semnificativ asupra producătorilor de motociclete. În momentul de față sunt multe modele (în special cele clasice) care necesită modificări importante pentru a se conforma reglementărilor. Vor suferi modificări substanțiale sau vor fi retrase din ofertă și înlocuite cu alte modele.

 

 

 



Catalin Sanatescu
Catalin Sanatescu
Sunt exact ca si tine, cel care ai intrat pe acest site: dacă aș avea un puţ cu petrol în curte, iar temperaturile ar fi mereu peste 15 grade Celsius, aș fi cel mai fericit dintre pământeni. După experienţele din radio şi tv acum este rândul presei online. Alte pasiuni: trail running, cicloturism.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.