Categoria A1 este poarta de acces către lumea motocicletelor. O poți deschide încă de la 16 ani și ai o mulțime de motociclete din care să alegi. Regula: să aibă maxim 125 cmc și o putere maximă de 11 Kw – adică 15 cp.
Curs
Durata cursului: pregătire teoretică și 26 de ore de pregătire practică, ceea ce înseamnă, de obicei, 13 ședințe a câte două ore – poligon și traseu. Așadar, în trei-patru săptămâni te poți pregăti pentru examen. Costurile variază în funcție de școală dar prețul mediu este 1.000 de lei.
Examinare
Desigur, ca să iei permisul trebuie să treci de proba teoretică și de proba practică. Proba practică presupune manevre în poligon și traseu – unde vei merge cu instructorul pe post de pasager. Examinatorul se va afla într-o mașină ce va merge în spatele tău.
Motociclete
Cu ani în urmă, nu aveai foarte multe opțiuni la clasa mică. Îmi amintesc că Aprilia RS125 era super-starul clasei, cu un motor în doi timpi, pe vremea aia, dar la care s-a renunțat din cauza normelor Euro.
Desigur, mai existau și altele. De exemplu, Honda Varadero 125 – o motocicletă adventure lansată în 2001, cu un motor V2 ce scotea 14 cai putere și o masă de 169 kg. N-am văzut prea multe pe străzi, iar dacă dai un search online vei vedea că-s destul de puține în România și costă în jur de 2.500 – 3.000 de euro, la fel de mult ca o motocicletă de peste 600 cmc.
Dar piața motocicletelor noi de 125 este în creștere. Propuse ca variante pentru începători în Europa și motociclete în toată regula în Asia, India și alte piețe emergente, și-au găsit ușor locul în gamele producătorilor. Împrumută culorile și trăsăturile de design ale fraților mai mari, care definesc clasa, dar sunt construite în țări unde mâna de lucru este mai ieftină și, uneori, în parteneriat cu producători locali. O excepție ar putea fi Aprilia, care asamblează RS 125 și Tuono 125 în Italia, dar cu motor fabricat în China.
Deci, ai 16 ani, ți-ai luat permisul A1 și vrei o motocicletă nouă, de 125 cmc. Mai întâi trebuie să duci o muncă de convingere acasă, să le explici părinților că n-o să-ți rupi gâtul și c-o să iei bacul, pentru că la 16 ani e mai greu să ai 4.000-5.000 de euro, cât costă o motocicletă nouă. Dar după ce-ai făcut asta, trebuie să știi că ai de ales, în principiu, între nakeduri și motociclete sport. Diferențele nu-s foarte mari la categoria mică – motorul, cadrul, frânele, suspensiile sunt la fel. Diferă designul, ce constă în carene suplimentare și poziția, dată de obicei de ghidon (sportivele au semi-ghidoane).
Și-acum, câteva exemple:
Kawasaki Z125 și Ninja 125
Recent-lansate la salonul de la Koln, cu cadru trellis de oțel ce aduce a Ninja H2 și bine-cunoscutul verde Kawaski. O masă de aproximativ 150 de kg și o mulțime de opțiuni, printre care și o evacuare mai zgomotoasă. Trebuie să scoți din buzunar aproape 5.000 de euro pentru Ninja și ceva mai puțin pentru versiunea naked. Le puteți vedea în prezentarea de mai jos, realizată de noi la salonul EICMA de la Koln.
Aprilia RS125 și Tuono 125
Cu 134 de kg la gol și quickshifter opțional, Aprilia RS125 rămâne în joc. Are cadru de aluminiu, un mic spațiu de depozitare și o ieșire usb. Și arată foarte bine. Atât sportiva cât și versiunea naked – Tuono 125 – copiază look-ul și tema de culor de la RSV4, respectiv Tuono 1100.
Honda CB125R
Arată foarte bine, look-ul fiind inspirat de Neo Sports Concept – e un CB1000R în miniatură, cu acel vișiniu frumos pe care-l regăsim la nakedul de un litru dar și la touringul de lux Gold Wing și cu o evacuare scurtă, aflată sub motocicletă.
Yamaha YZF-R125 și MT 125
Yamaha a adus câteva îmbunătățiri sportivei de clasă mică pentru 2019 – VVT, pentru o livrare optimă a cuplului pe toată plaja de turații și linii de design inspirate de la R1. Masa: 142 de kg cu rezervorul plin. Pentru amatorii de nakeduri, exiztă MT-125, cu look MT, ghidon și o poziți mai lejeră. â
KTM RC125
Cu furcă întoarsă WP, cadru trellis și etrier radial cu patru pistonașe pe față, RC125 poartă toate elementele distinctive KTM. Desigur, aici intră și culorile alb-portocaliu, precum și lok-ul inspirat de la RC8.
Suzuki GSX-R125
Nici Suzuki nu lipsește din clasă, cu o versiune mini ce poartă tema de culori alb-albastră a GSX-R1000. Suzuki spune că e o adevărată motocicletă sport: “cel mai bun raport putere greutate, cel mai bun raport cuplu-greutate, manevrabilă și cu un consum redus”. N-am analizat toate datele ca să vedem dacă au dreptate sau nu, dar e cert că GSX-R125 vine cu 15 cp la o masă de 134 de kg.
6 Comments
Am 20 de ani si vreau sa dau de permis categoria a1 un nr aveți să fac scoala
Și eu vreau sa dau de permis A1
Pot face pt A dacă am doar 18 ani, dar am și permisul pt A1 de doi ani?
Nu. Trebuie să ai 21 ani pt categ A.
Nu, A-este pt când vei avea 24 de ani
Daca ai avut A2 de la 18 ani, poti sa dai de la 20, daca nu, de la 22