Honda PCX Electric și Hibrid. De ce e importantă apariția celor două scutere
01/11/2017
EICMA 2017: Am acoperit cele mai importante modele. Iată filmele
09/11/2017

Capcanele toamnei. Cum supraviețuiești la 7 grade

Sunt unul dintre cei care se încăpățânează să meargă cu motorul până dă zăpada. Pentru că-mi place și pentru că traficul din oraș e sufocant. Dar sunt câteva lucruri de care țin cont ca să nu fiu forțat să-mi petrec sărbătorile la spital. 

Începem discuția de la filmul de mai jos, înregistrat într-o zi cu ploaie, când și cu mașina ți-era frică să ieși. Îl puteți urmări direct aici, sau pe canalul de YouTube Despre Alcool.

Acesta e tema primului episod dintr-o campanie mai mare realizată cu desprealcool.ro (unde vei găsi povești interesante spuse de mai mulți contributori) – o platformă susținută de Ursus Breweries. M-am dus la Trafic FM alături de Costin Tătuc – specialist în siguranță rutieră, într-o discuție moderată de Andreea Remețan. De ce?

Pentru că suntem tot mai mulți. Mi se luminează fața când văd motocicletele de școală prin oraș, cu instructor în spate . Chiar ieri am văzut una – erau 5-6 grade afară. E primul pas spre o normalitate. Dar nu e singurul.

Pe cât de tare mă bucură fiecare motocicletă ce apare pe stradă, pe atât de mult mă îngrozește că va veni primăvara și vom fi din nou cap de afiș la rubrica accidente.

Cred cu tărie că fără accelerație viața e pustie și nu voi ține predici despre mers în ritm de melc. Nu, fraților. Trăiți! Dar nu depășiți acea limită. Despre limite, responsabilitate și despre cum trebuie s-o faci ca să te simți bine voi vorbi în aceste șase episoade.

Acum să revenim la tema noastră. Cum supraviețuiești la 7 grade?

  • Te îmbraci bine. Pentru că nu există vreme rea, doar echipament nepotrivit. Mănuși de iarnă, vizieră cu pinlock, haine impermeabile – daca nu ai un costum dedicat, poți luat câteva straturi de ploaie după tine. Atenție la mâini și la picioare. De acolo, adică de la extremități, pleacă frigul.Îmbracă-te ca pe munte, folosind regula celor trei straturi: un strat termic, pe piele, un polar gros și un windstopper.Dacă ești în afara orașului și nu mai ai ce pune pe tine, ia un ceai cald și un ziar. Citești prima pagina și apoi îl pui la piept. Hârtia este un foarte bun izolator termic. În rest, un parbriz la motocicletă și niște manșoane încălzite fac minuni.
  • Mare grijă la aderență. Chiar dacă nu plouă, când e frig afară anvelopele tale se încălzesc mai greu iar aderența dispare. Vei fi afectat la frânare, pe viraje, oriunde vrei să te agăți de asfalt.Dacă începe să plouă, cel mai periculos este în prima jumătate de oră. Sau în prima oră. Ideea e că apa în combinație cu mizeria de pe asfalt formează un strat alunecos.Marcajele sunt foarte periculoase, la fel și liniile de tramvai. Nici frunzele căzute pe jos nu-s prietenoase.
  • Atenție la acvaplanare. Ce faci dacă se întâmplă? Nu frânezi, nu închizi gazul brusc, menții accelerația constantă până recapeți aderența. Și zici “Tatăl nostru”. Ca să nu ai parte de astfel de situații, ocolește șleaurile formate pe asfalt și bălțile. Acestea din urmă pot ascunde gropi.
  • Șoferii nu te văd la fel de bine ca vara.  Pentru că nu toți își dezaburesc geamurile și oglinzile, pentru că nu mai sunt obișnuiți cu motoare în trafic, pentru că plouă, pentru că se întâmplă lucruri interesante pe Facebook. Un prieten îmi zicea odată: “Paranoia te salvează. Când ieși cu motorul, imagineazăți că toată lumea vrea să te lovească.”
  • Ziua e scurtă. Nu-ți planifica drumurile la fel vara pentru că e posibil să te prindă noapte pe drum.Cam acestea sunt regulile mele. Ale tale care sunt?



Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro Facebook: Cristian Predoi Instagram: @cristian.adventure

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.