Deși au multe calități, nu au avut o existență prea fericită. Nu au reușit să aprindă pasiuni și puțini motocicliști au reușit să vadă de ce sunt ele în stare cu adevărat. Toate sunt japoneze, iar asta nu e o surpriză.
Prin motociclete “subapreciate” înțelegem modelele ce au un preț mic pe piața moto second-hand sau cele care nu au avut o istorie prea însemnată, deși meritele lor ar fi trebuit să fie consemnate. S-au devalorizat repede în timp, dar sunt o alegere inspirată pentru cei care știu exact ce își doresc. Pentru că motocicletele germane, italiene, englezești, americane își păstrează valoarea, nu e de mirare că în enumerarea motocicletelor subapreciate întâlnim numai japoneze.
Modelul a avut o singură problemă: a apărut în momentul nepotrivit. La data nașterii, în 2001, a avut de înfruntat Hornetul de la Honda și Fazerul de la Yamaha. A pierdut bătălia la aproape toate capitolele: putere, manevrabilitate, frâne, suspensii, calitatea execuției. Doar la cuplu și la confort s-a situat puțin mai bine.
ZR-7S este însă un perdant numai dacă îl compari cu altceva. Dacă îl iei individual vei observa că are tot ce îi trebuie unui allrounder ieftin și nepretențios: un motor old school simplu, cu 8 supape, racit cu aer/ulei, o semicarenă destul de protectivă, cric central, rezervor destul de mare (22l), consum rezonabil, design agreabil, preț mic. Se găsește de la 1350 € în sus.
Dacă ar fi avut un preț mai mic ar fi trecut pe primul loc. În cazul Hondei CBF 1000 nu este neparat vorba despre o motocicletă subapreciată, cât despre una cvasianonimă. I s-au reproșat aspectul banal și lipsa “caracterului”. În realitate este o motocicletă cu un motor de superbike (de la Fireblade ‘06) fixat pe cadrul compact al CBF-ului de 600. Are șaua, ghidonul și parbrizul reglabile.
Este un “miar” comod și prietenos cu începătorii. În timp ce majoritatea motocicletelor stradale de clasă medie au pneu pe spate de 180mm, CBF 1000 are acolo 160mm. Însă acest lucru o face manevrabilă, iar raspunsul motorului și frânele cu ABS contribuie la echilibrul ansamblului. Construită să reziste timpului și kilometrilor, pune o piatră la temelia mitului “Honda e Honda”. Doar un cardan îi mai lipsește pentru a fi aproape de motocicleta ideală. Prețurile second-hand pentru acest model pleacă de la 3300 €.
Majoritatea motocicletelor promit prin aspect. Fac promisiuni pe care, de multe ori, le respectă. Unele promit că te vor duce până la Dakar, în Senegal, altele că te vor face să simți adrenalina concursurilor de viteză. Exact invers este cazul în cazul lui Suzuki SV 650. Adică nu promite mare lucru prin aspect, dar te surprinde plăcut atunci când mergi cu ea.
Motorul cu doi cilindri în V prezent pe acest model e unul dintre cele mai distractive și eficiente motoare construite vreodată. Este amplasat pe un cadru ușor din aluminiu, iar poziția de condus este undeva la granița dintre confort și sportivitate. Cei care vor o poziție și mai sportivă au la dispoziție versiunea S, cu semighidoane și semicarenă. Persoanele înalte sunt defavorizate pe SV, scărițele fiind amplasate prea sus, iar geometria prea compactă. Păcat că succesorul său, Gladius, a venit cu un design și mai nesemnificativ. Suzuki SV 650 poate fi găsit la un preț ce pleacă de la 1200 euro.
Pentru că polivalența ieftină japoneză trebuia să poarte un nume, i s-a spus Yamaha TDM. Cu banii cu care iei un R 1200 GS nou sau o Ducati Multistrada, poți cumpăra zece TDM-uri 850 second-hand. Și lucrul ăsta nu înseamnă că japoneza e de zece ori mai slabă. La fiabilitate proprietarii spun că ar fi cel puțin egală. În plus, ai plăcerea pe care ți-o dă combinația dintre un motor de capacitate cilindrică mare cu manevrabilitatea unei cilindree mici. Bună și în oraș, și la drumuri lungi, și pe off road ușor (drumuri fără asfalt). La numai 1500 euro.
Ce poți face cu un monocilindru care vibrează, are cai puțini, nu are protecție la vânt și nu fuge tare? Răspunsul este: turul lumii. Kawasaki KLR 650 este motocicleta preferată de cei mai mulți aventurieri care se încumetă la un tur RTW (Round The World).
Mecanica simplă, greutatea redusă, bordul minimalist, consumul redus, prețul rezonabil sunt argumentele celor care o preferă. Alimentarea cu carburator o face să fie ușor de reparat în locuri în care un adventure modern ar implora un tester. E unul dintre cele mai longevive modele din toate timpurile. Intrat în fabricație în 1987, până la apariția modelului din 2007 a suferit doar modificări minore. O versiune KLR 650 – ce utilizează toate felurile de combustibil, inclusiv motorină – o folosesc chiar și pușcașii marini americani.
Motocicleta are un concept atât de interesant încât te întrebi de ce nu există așa ceva în oferta fiecărui producător. Orice motociclist și-ar dori o jucărie cu doi cilindri în V, cardan și cric central, care să nu aibă ciclistica unui chopper. Ci a unui roadster, adică a unei motociclete manevrabile, adaptată drumurilor și nevoilor europene, nu americane. Din păcate, atât Suzuki VX 800, cât și Honda NTV 650 au ieșit din producție acum mulți ani. Conform standardelor actuale ele par primitive. Sunt exponentele unei epoci în care motocicletele cântăreau mult și erau făcute să reziste.
Ne plac motocicletele pentru senzațiile pe care le provoacă și pentru modul în care arată. Însă frumusețea poate fi un concept relativ, ce se găsește în ochii privitorului. Adică, de multe ori, diferă de la individ la individ.
Dacă ești o persoană care consideră frumoasă Yamaha XJ 600 Diversion, atunci poți fi sigur de un mariaj fericit. Nimeni nu va râvni la ea, nici ea nu își va dori alt proprietar. Modestia ei o va mulțumi cu benzină puțină și nu va consuma prea mult ulei. Dacă ești începător va avea răbdare și îți va ierta greșelile în ale condusului. Diversion preferă să îndure decât să impresioneze. În rest, are tot ce au și altele: oglinzi, instrumente de bord, semicarena sau cric central. O poți găsi și la prețuri sub 1000 euro.
1 Comment
Am Cbf 1000….weekend-ul trecut am făcut 650 km…Bucuresti-Ploiesti-Brasov-Tg Secuiesc-Focsani-Bucuresti….nota 10…pt aceasta motocicleta…dar ma bucur ca este subapreciata…nu ar fi corect sa o conducă oricine