Triazuma Snow, 200 de cai putere…pe zăpadă
28/02/2013
șa touring
Șaua Saddlemen: soluția pentru turele lungi
28/02/2013

Henderson: stil, viteză și Cartea Recordurilor

henderson

Henderson însemna stil, exclusivism, viteză, inovații tehnice, orgolii și recorduri. Erau niște motociclete frumoase, foarte scumpe, care fugeau mai repede decât orice era pe drum și care rezistau cât să dai ocolul Pământului.

Povestea companiei Henderson a început în perioada romantică a motocicletelor. Primul Henderson ieșea pe poarta fabricii din Detroit în 1912. Avea un motor cu patru cilindri în linie, una dintre noutățile acelei perioade, și alerga cu 97 de km/h.

Motocicletele scoase de Henderson erau sofisitcate și foarte scumpe. Porneau repede – ceva fabulos în acele vremuri, erau confortabile – deși suspensia spate lipsea, aveau frâne decente și erau foarte frumoase. Dar mai ales, erau foarte rapide. Tocmai de aceea au fost preferatele multor departamente de poliție.

Ocolul Pământului pe un Henderson

Cu motocicletele Henderson au fost bătute mai multe recorduri. Primul și cel mai important, a fost ocolul planetei. O Henderson a fost prima motocicletă care a ajuns în jurul lumii, în anul 1913, pilotată de Carl Stevens Clacy. Iar acesta  era doar începutul. În același an, Alan Bendell străbătea America de la est la vest în 7 zile și 16 ore, mai rapid cu patru zile față de recordul deținut de Indian.

Apoi, un alt Henderson ajungea din Canada în Mexic în doar 72 de ore și 25 de minute. Un alt record a fost bătut în 1922, pe o pistă de lângă Washington, când un Henderson a făcut 2.514 km în 24 de ore cu o viteză medie de peste 100 de km/h. Acest record avea să rămână neclintit pentru 15 ani.

În cartea „The Ultimate History of Fast Bikes“, jurnalistul Roland Brown scrie că până și Henry Ford, părintele industriei auto americane, a fost impresionat de performanțele Henderson și a cumpărat un o motocicletă cu 370$. Se spune că ar fi cerut discount dar ar fi fost refuzat.

Henderson întră sub umbrela Excelsior

Costurile de producție ale motocicletelor Henderson erau prea ridicate, iar în 1917 frații Tom și William Henderson au fost nevoiți să Intre sub tutela lui Ignaz Schwinn, care deținea Excelsior. Producția a fost imediat mutată la fabrica Excelsior din Chicago. Relația nu a durat prea mult, iar în 1919 Bill Henderson s-a mutat în Philadelphia, unde a început să lucreze la un noi proiect, pe care l-a numit Ace. N-a apucat să-și vadă modelul pe piață. În 1922, în timp ce-l testa, a suferit un accident mortal.

Ulterior, proiectul a fost preluat de doi ingineri de la Excelsior, care au creat modelul XP4. Dezvolta 45 de cai putere și ajungea la 208 km/h. Cei de la Ace au afirmat că este cea mai rapidă motocicletă din lume. Totuși, din cauza costurilor ridicate, nu a putut fi produsă în serie.

Henderson KJ – „Streamline“

Henderson KJ, cunoscut și ca „Streamline“ a fost una dintre cele mai sofisticate motociclete din anii 20. Avea un motor de 1301 cc, care dezvolta 40 de cai putere. Ajungea la 161 de km/h, iar vitezometrul de pe rezervor era iluminat. Mai avea frâne pe tambur, o cutie cu trei viteze și cântărea 225 de kg. Totuși, deși era destul de scumpă, nu putea fi vândută pe profit.

„Domnilor, astăzi ne oprim“

Henderson a fost doborât de recesiunea din anii 30. În vara lui 1931, Schwinn a chemat șefii de departamente și le-a spus: „Domnilor, astăzi ne oprim“. De atunci, s-a așternut liniștea peste motorul cu patru cilindri în linie. O scânteie s-a arpins în 1993, când a fost fondată Excelsior-Henderson Motorcycle în Minnesota. Compania a costruit aproximativ 2000 de motociclete noi, dar a fost, la rândul ei doborâtă de criza economică.

[nggallery id=10]



Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro Facebook: Cristian Predoi Instagram: @cristian.predoi

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.