Cum să-ți cureți lanțul. Ușor și Rapid – Tutorial VIDEO
05/05/2016
Yamaha T-Max 2016 Test Ride – Două zile în București și împrejurimi
05/05/2016

Honda Dominator – A fost odată…

Continuăm evocarea modelelor scoase din producție cu Honda NX 650 Dominator: un alt exemplar de pe vremea când motocicletele erau simple, polivalente, ușoare și accesibile. E reprezentantul unei specii pe cale de dispariție: motociclete adventure de clasă medie, cu un singur cilindru răcit cu aer.

În anii ’90, termenul de “adventure” încă nu era mainstream. Așa că Dominatorul nu era în centrul atenției, acaparată în general de sportive carenate. Cu timpul, a început să fie apreciat pentru calitatea sa de a putea merge aproape oriunde și pentru fiabilitate. Cu toate că aspectul îi sugera reale calități în off road, nu era chiar atât de capabil în acel teritoriu. Însă pe forestiere, drumuri cu gropi, șosele naționale sau în oraș, nu aveai să îi reproșezi prea multe.

Monocilindrul de 644 cmc trage tare la turații joase. Cei 45 de cai sunt cam puțini pentru depășiri energice la viteze de peste 100km/h, deși atinge o viteză maximă de 160km/h. Răcirea motorului se face cu aer, așa că atât timp cât nu îl alergi tare pe autostradă și nu îl ții vara mult timp pe loc la semafoare, nu ai de ce să îți faci griji referitoare la fiabilitate. Dacă e întreținut corespunzător, adică nu e turat la rece, nu e supraîncălzit, iar uleiul a fost schimbat la timp, kilometraje de peste 150.000 nu sunt neobișnuite.

Honda NX650 93 7

Dominatorul s-a fabricat între 1988 și 2000. Modelele primilor ani cântăresc numai 152kg la gol, cu toate că aveau pornire atât la pedală, cât și cu demaror. Din 1995 se fabrică în Italia și – cu toate că nu se face rabat la calitate – masa crește la 165kg. Pentru a compensa greutatea, foaia capată doi dinți în plus, gura de admisie e mai scurtă, airbox-ul mai mare, așa că accelerațiile sunt mai rapide.

Cei de la Honda au constatat că proprietarii Dominatorului îl conduc mai mult pe asfalt decât pe forestiere, așa că din 1996 i-au adăugat o soră (SLR650 Montesa), iar din 1998 un frate (Vigor). Fabricate în Spania și dedicate traficului urban (roată pe față de 19’’), nu s-au bucurat de popularitatea Dominatorului, deși au avut aceeași parte tehnică. Începutul anilor 2000 avea să le scoată pe toate din producție.

Ce trebuie să știi dacă vrei să îți iei un Dominator:

  • exemplare cu km puțini și care să nu fi avut o viață grea sunt foarte puține
  • fii permanent cu ochiul la nivelul uleiului, în special dacă îl folosești mai sportiv. Dacă motorul merge cu ulei puțin, va avea probleme greu de remediat
  • tobele finale de serie sunt atacate destul de repede de rugină
  • monoamortizorul central este foarte moale
  • nu este potrivit pentru drumuri lungi: șaua e îngustă, rezervorul mic, protecție la vânt insuficientă
  • motorul vibrează între 2 și 3000 rpm
  • verifică dacă nu sunt spițe slăbite sau rupte
  • trebuie să schimbi uleiul mai des decât o faci în cazul unui motor cu răcire cu lichid. Partea bună e că poți folosi aproape orice ulei, nu trebuie un full sintetic scump

 

 



Catalin Sanatescu
Catalin Sanatescu
Sunt exact ca si tine, cel care ai intrat pe acest site: dacă aș avea un puţ cu petrol în curte, iar temperaturile ar fi mereu peste 15 grade Celsius, aș fi cel mai fericit dintre pământeni. După experienţele din radio şi tv acum este rândul presei online. Alte pasiuni: trail running, cicloturism.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.