Continuăm evocarea modelelor scoase din producție cu Honda NX 650 Dominator: un alt exemplar de pe vremea când motocicletele erau simple, polivalente, ușoare și accesibile. E reprezentantul unei specii pe cale de dispariție: motociclete adventure de clasă medie, cu un singur cilindru răcit cu aer.
În anii ’90, termenul de “adventure” încă nu era mainstream. Așa că Dominatorul nu era în centrul atenției, acaparată în general de sportive carenate. Cu timpul, a început să fie apreciat pentru calitatea sa de a putea merge aproape oriunde și pentru fiabilitate. Cu toate că aspectul îi sugera reale calități în off road, nu era chiar atât de capabil în acel teritoriu. Însă pe forestiere, drumuri cu gropi, șosele naționale sau în oraș, nu aveai să îi reproșezi prea multe.
Monocilindrul de 644 cmc trage tare la turații joase. Cei 45 de cai sunt cam puțini pentru depășiri energice la viteze de peste 100km/h, deși atinge o viteză maximă de 160km/h. Răcirea motorului se face cu aer, așa că atât timp cât nu îl alergi tare pe autostradă și nu îl ții vara mult timp pe loc la semafoare, nu ai de ce să îți faci griji referitoare la fiabilitate. Dacă e întreținut corespunzător, adică nu e turat la rece, nu e supraîncălzit, iar uleiul a fost schimbat la timp, kilometraje de peste 150.000 nu sunt neobișnuite.
Dominatorul s-a fabricat între 1988 și 2000. Modelele primilor ani cântăresc numai 152kg la gol, cu toate că aveau pornire atât la pedală, cât și cu demaror. Din 1995 se fabrică în Italia și – cu toate că nu se face rabat la calitate – masa crește la 165kg. Pentru a compensa greutatea, foaia capată doi dinți în plus, gura de admisie e mai scurtă, airbox-ul mai mare, așa că accelerațiile sunt mai rapide.
Cei de la Honda au constatat că proprietarii Dominatorului îl conduc mai mult pe asfalt decât pe forestiere, așa că din 1996 i-au adăugat o soră (SLR650 Montesa), iar din 1998 un frate (Vigor). Fabricate în Spania și dedicate traficului urban (roată pe față de 19’’), nu s-au bucurat de popularitatea Dominatorului, deși au avut aceeași parte tehnică. Începutul anilor 2000 avea să le scoată pe toate din producție.
Ce trebuie să știi dacă vrei să îți iei un Dominator: