În ultimii ani, producătorii au tot mărit numărul de km dintre revizii. Răspunsul la întrebarea “când facem schimburile” ar trebui să se găsească în manualul de service al fiecărei motociclete. Însă majoritatea motocicliștilor consideră că 15 mii de km sunt prea mulți ca să îi faci cu același ulei.
Prima condiție ca o motocicletă să te țină cât mai mult și să nu te lase în drum niciodată e să-i faci la timp schimburile. Dar ce înseamnă acest “la timp”? Intervalul de service diferă de la o marcă la alta, iar în familia aceluiași producător, diferă de la un model la altul. Nu avem în vedere motocicletele destinate competițiilor sportive, unde orele de funcționare contează mai mult decât numărul kilometrilor parcurși.
A schimba sau a nu schimba uleiul primăvara? Aceasta e întrebarea
Când ne referim la „service” sau „schimburi”, în articolul de față vorbim în special despre schimbul uleiului și al filtrului de ulei. Până acum aproximativ 10 ani, acestea se făceau – în medie – la 6.000km. Aceasta era recomandarea fabricantului motocicletei, nu a producătorilor de ulei. Motocicletele actuale au ridicat intervalul de service la 10, 12 sau 15.000 de km. Ce s-a schimbat în acești ani? Caracteristicile uleiurilor, materialele din care este făcut un motor, modul în care este el răcit?
De exemplu, în cazul motocicletelor BMW, Triumph sau Yamaha, după prima revizie de la 1000 de km, (înlocuire ulei, filtru ulei, verificări ambreiaj, frâne, rulmenți), restul reviziilor se fac la fiecare 10 mii km. La Honda și Kawasaki uleiul se schimbă la 12 mii, Ducati și KTM au ridicat ștacheta la 15 mii. O explicație interesantă ne-o furnizează importatorul Suzuki: “În cazul unui model ca V-Strom DL 1000 se face revizia la 12.000 km, dar….. ATENȚIE !!! Producatorul recomandă în țările cu poluare ridicată, mult praf sau în caz de utilizare intensă sau zilnică în oraș, acest interval poate să scadă până la 6000 km! De exemplu, în România, daca mergi în fiecare zi cu motocicleta, intervalul de service 12.000 e cam mult, indiferent de marca uleiului. Asta o spunem din propria experienta avută cu modelul de test”.
Cunosc motocicliști scrupuloși care pun în motocicletă cel mai bun ulei full sintetic, nu abuzează motorul și îl schimbă la 3.000 km. Sau îl schimbă în fiecare primăvară, chiar dacă nu au parcurs nici 1.000 cu el, pe considerentul că uleiul a acumulat toate impuritățile din motor în timpul iernii. Sau pun un ulei toamna, înainte de hibernare, pe care îl dau jos primăvara, înainte de a porni motocicleta. Știu și motocicliști ce folosesc orice ulei auto găsesc mai ieftin, uită când l-au schimbat ultima dată și completează când scade nivelul. Din păcate, motocicletele nu fac ca și copiii mici: să plângă atunci când vor să fie “schimbate”.
Așadar, voi la câți km schimbați uleiul?
1 Comment
Am tot cautat informații despre un ulei bun pt cutia de viteze la un kawasaki z900 sportivă și nu găsesc nicăieri aceasta informație. Vă rog mult dacă se poate să-mi furnizați și mie această informație dacă se poate. Mulțumesc!