BMW R 1200 GS a intrat pe mâna PeMotoare.ro pentru un test amănunțit. O vom pilota în toate condițiile, de la 3 la 35 de grade, de la asfalt la off-road, de la oraș la autostradă, zi și noapte. Vom analiza fiecare șurub și vom încerca să aflăm de ce este cea mai vândută motocicletă din Europa și din România.
Foto de Mihnea Ratte Photography
BMW R 1200 GS este o motocicletă ce nu mai are nevoie de nicio prezentare. Modelul a fost lansat acum doi ani și de atunci este în topul vânzărilor, aducându-le celor de la BMW creșteri record de la o lună la alta.
În România a ajuns în primăvara anului 2013, iar noi eram primii care publicam un test pe pământ românesc cu BMW R 1200 GS. Totodată, era prima motocicletă testată de PeMotoare. Colegul Andrei Cătălin Sănătescu spunea atunci că GS nu vine de la „Gelande Strasse“, ci de la „Google Știe-tot“, pentru că le știa cam pe toate. Între timp, am mai testat GS-ul în off-road, alături de modelul vechi, am făcut o tură fenomenală cu fratele R 1200 GS Adventure în Alpi și am ajuns să ne cunoaștem mai bine.
Acum, la doi ani distanță de la lansare, ajungem la cel mai serios examen. Testul pe termen lung, în care vom urmări cu strictețe totul, de la consum la accesorii și revizii.
R 1200 GS 2015, diferit față de R 1200 GS 2013. Prezentările
Deși e același model, R 1200 GS 2015 este o motocicletă diferită. BMW analizează în fiecare an feedback-ul clienților, chemările în service și aduce în permanență îmbunătățiri modelelor.
Față de ediția 2013, R 1200 GS-ul care a intrat pe mâna noastră are amortizor de ghidon (montat încă de anul trecut), quickshifter opțional (Shift Assistant Pro), pornire fără cheie – opțională (Keyless Ride) și trei culori noi. Motocicleta noastră de teste este „Frozen Dark Blue Metallic“. Totodată, R 1200 GS 2015 are un arbore nou, împrumutat de la R 1200 GS Adventure și R 1200 RT, pentru o livrare mai lină a puterii la turații mici.
R 1200 GS 2015 – model de test. Preț și opțiuni
Când îți cumperi o motocicletă BMW, mai ales una de clasă mare, este foarte important ce pachete și opțiuni alegi să pui pe ea. E ca la mașini: alegi varianta de bază – ai mașina dorită, dar obții prea puțin din confortul, tehnologia și briz-briz-urile care-ți iau ochii. Bine că, spre deosebire de mașini, la motocicletă nu diferă și motorizările.
R 1200 GS în varianta de bază îți oferă motorul răcit cu aer și lichid despre care nu vom vorbi aici, ABS, două moduri de mers (Rain, Road) și ASC (controlul tracțiunii). Prețul: 14.500 de euro. Parcă n-ar fi așa mult: ai boxerul de 1200 cc, transmisie pe cardan, confort, protecție la vânt… ai o motocicletă cu care poți pleca oricând în jurul lumii.
Dar distracția nu se oprește aici. BMW îți propune trei tipuri de echipare: Touring, Dynamic și Off-Road, pe care le poți combina cum vrei ca să obții o versiune finală personalizată. Ca să vezi exact despre ce e vorba, îți atașez lista cu opționale și prețurile pentru fiecare opțiune de pe modelul nostru de tes, așa cum am primit-o de la BMW Motorrad Romania.
Cu sau fără opțiuni?
Bun, deci full option (fără crashbar, GPS, cutii de bagaje, protecție de far) ajunge la 18.318 euro. Dar ai nevoie de toate aceste opțiuni? Cam ai. De fapt, n-ai nevoie în sensul strict al cuvântului, dar fără ele nu mai ai aceeași motocicletă. Înainte de a face cu ea primii 1.000 de km, când am văzut lista opțiunilor, m-am întrebat de ce aș avea nevoie de „Keyless Ride“, de exemplu. Mi se părea o fiță, bani aruncați de pomană, plus că mă loveam și de meteahna românească – „Tot mai bună e cheia. Dacă se strică keyless-ul ce faci?“. Păi faci, căci există variantă de pornire în caz că pierzi cheia cu telecomandă sau în caz că telecomanda rămâne fără baterie.
Cât despre fiță, după ce folosești sistemul și te urci pe altă motocicletă care nu-l are, îi simți lipsa imediat. Cu „keyless ride“ păstrezi cheia într-un buzunar și n-o mai scoți de acolo orice-ar fi. Știi momentele acelea când te-ai echipat, vrei să pornești motorul și îți dai seama că ai cheia într-un oarecare buzunar și trebuie să-ți dai jos mănușile și s-o cauți? Ei bine, nu vor mai exista.
La fel e cu toate opțiunile disponibile pentru R 1200 GS. Dacă la început, unele ți se par inutile, după ce le folosești le vei simți lipsa. Aici includem farul cu LED sau pregătirea pentru GPS. La Dynamic ESA sau moduri Pro de mers nu mai încape îndoială. Deocamdată ne rezumăm aici. Vom detalia fiecare sistem electronic și opțiune într-un articol viitor.
Anvelopele cu care a venit echipată motocicleta sunt Michelin Anakee 3, printre cele mai celebre în această lume. Vom vorbi despre comportamentul lor în timp într-un articol viitor. În primii 1.000 de km nu am prins ploaie și am mers în special pe asfalt, așadar este prea devreme ca să tragem concluzii.
Primii 1.000 de km cu R 1200 GS- Rodajul
Motocicleta se află în rodaj în primii 1.000 de km, așadar nu voi vorbi foarte mult despre comportamentul la drum, pentru că n-am apucat să mă bucur de tot ce poate.
Turația maximă pentru R 1200 GS în rodaj este de 5.000 rpm, care îți asigură, în treapta a 6-a, 140 de km/h. Fiind o motocicletă cu 125 NM care pornesc de jos, nu vei simți nevoia unor turații prea mari la depășiri, ba chiar pot spune că 5.000 rpm îți permit un mers vioi.
Conform manualului, primii 1.000 de km trebuie să-i faci pe drumuri variate, să eviți pe cât posibil autostrăzile (menținerea unei turații constante) și să supui motocicleta la diverse tipuri de sarcină. Dacă n-ai pasager, poți alege să urci o șosea de munte și să deschizi gazul brusc în toate treptele.
I-am făcut respectând indicațiile manualului: 800 de km pe drumuri naționale, 100 de km pe autostradă (de nevoie, cu turație variabilă), iar restul prin oraș. Comportamentul motocicletei a fost ireproșabil, iar după 700-800 de km, parcă începeam să o simt că începe să se relaxeze.
Nu-i șade deloc rău pe drumuri de țară. Dar vom vorbi despre asta într-un test viitor. Foto: Mihnea Ratte
Consum BMW R 1200 GS în rodaj: 5,9 l/100 de km (consum mediu în 1.000 de km, realizați cu o viteză medie de 60 km/h). În rodaj, consumul este variabil: inițial e mai mare, apoi începe să scadă. În regim normal de mers ajunsese să consume pe la finalul rodajului în jur de 5,7 l/100 de km în afara orașului și 7,5 în oraș. Mă aștept la o scădere în următoarea mie de km.
Prima revizie la R 1200 GS – controlul rodajului
După 1.000 de km, motorul trebuie să ajungă în service pentru controlul rodajului. Mecanicii verifică parametrii de funcționare și înlocuiesc uleiul din motor și uleiul din cardan. În funcție de cum arată uleiul vechi își pot da seama dacă motorul funcționează sau nu în parametri. Schimbul se va face cu uleiuri 5W40 (motor) și 75W90 (în grup).
Costul primei revizii: 675 lei (TVA inclus). Prețul include manopera și lichidele.
Primele impresii despre R 1200 GS, după 1.000 de km
Trebuie să fii foarte lucid ca să nu te îndrăgostești imediat de BMW R 1200 GS. Aspectul, forța și caracterul motorului, suspensiile semi-active care te țin pe drum indiferent că ai viraje cu asfalt perfect sau enduro, opțiunile de lux, toate sunt combinate într-una dintre cele mai reușite motociclete construite vreodată. Până acum, nu mi-a greșit cu nimic. Promit să-mi păstrez luciditatea și să pregătesc următoarele „rapoarte“, după ce voi mai mânca niște mii de km: Comportamentul la drum lung, în oraș, mersul în off-road, analiza electronicelor și a opțiunilor, revizia de 10.000 de km, posibilitățile de finanțare, plus alte probe la care vom supune motocicleta.
Așteptăm întrebările voastre despre motocicletă în comentarii și pe contact@pemotoare.ro
Fișă tehnică oferită de BMW Motorrad România:
Motor | |
Tip | Doi cilindri opuși, tip “boxer” în patru timpi, cu doi arbori cu came în chiulasă și arbore de echilibrare |
Alezaj x cursă | 101 mm x 73 mm |
Capacitate | 1.170 cmc |
Putere maximă | 92 kW (125 CP la 7.750 rot/min |
Cuplu maxim | 125 Nm la 6.500 rot/min |
Control emisii | catalizator cu trei căi, norma EU-3 |
Performanţă / consum de combustibil – anunțate de producător | |
Viteză maximă | peste 200 km/h |
Consum de combustibil per 100 km, cu o viteză constantă de 90 km/h | 4,1 l |
Consum de combustibil per 100 km, cu o viteză constantă de 120 km/h | 5,5 l |
Tip combustibil | benzină fără plumb 95 RON |
Transmisie | |
Ambreiaj | în baie de ulei cu funcție anti-hopping, acționat hidraulic |
Cutie de viteze | cu șase trepte |
Transmisie | cu arbore cardanic |
Şasiu / frâne | |
Cadru | Cadru grilă, cu subcadru montat separat, motor portant |
Locaţie / suspensie roată faţă | BMW Motorrad Telelever; jambe de 37 mm, amortizor central |
Locaţie / suspensie roată spate | basculă monobraț din aluminiu cu BMW Motorrad Paralever; amortizor WAD cu pretensionare reglabilă prin rotiță, amortizare reglabilă |
Suspensie travel faţă / spate | 190 mm / 200 mm |
Ampatament | 1.507 mm |
Distanţa de fugă | 99,6 mm |
Unghi viraj ghidon | 64.5° |
Roţi | jante de aluminiu |
Jantă, faţă | 3,00 x 19″ |
Jantă, spate | 4,50 x 17″ |
Anvelopă, faţă | 120/70 R 19 |
Jantă, spate | 170/60 R 17 |
Frână, faţă | 2 discuri, montate flotant, diametru 305 mm, etriere radiale cu 4 pistonașe |
Frână, spate | 1 disc, diametru 276 mm,etrier cu 2 pistonașe |
ABS | BMW Motorrad Integral ABS (Parțial-Integral), decuplabil |
Dimensiuni / greutăţi | |
Lungime | 2.210 mm |
Lăţime (inclusiv oglinzi) | 953 mm |
Înălţime (fără oglinzi) | 1.450 mm |
Înălţime şa, masă proprie 1) | 850 / 870 mm (șa joasă* 820 / 840 mm, suspensie coborâtă* 790 / 810 mm) |
Curbă suport interior, masă proprie 2) | 1.870 / 1.910 mm (șa joasă* 1.820/1.860 mm, suspensie coborâtă* 1.770 / 1.810 mm) |
Masă proprie, gata de drum, cu rezervorul plin 3) | 238 kg |
Masă proprie fără lichide | |
Masă totală permisă | 450 kg |
Sarcină utilă (cu echipamentul standard) | 212 kg |
Volum util rezervor | 20 l |
Rezervă | ca. 4 l |