Motocross la Ciolpani. Filmul etapei
30/10/2013
Doi englezi și un Ural cu ataș în formă de sicriu, în Transilvania
31/10/2013

BMW R 1200 GS 2013 este o mașinărie rafinată, bună la toate, cu electronică SF, ciclistică mai bună, putere mai mare și un motor mai performant decât cel folosit de predecesorii săi. BMW R 1200 GS 2010, un clasic, de altfel, nu are aceleași tehnologii de ultimă oră, dar costă cu 5.000 de euro mai puțin dacă-l iei second hand. Care este cea mai bună variantă?

Noul BMW R 1200 GS a ajuns în România la începutul anului 2013. Este nava-amiral în noua flotă BMW și promite să fie o motocicletă care știe să le facă pe toate. După ce l-am avut în test la începutul anului și am insistat mai mult pe comportamentul touring, a venit momentul să-l băgăm mai serios în enduro și mai puțin pe șosea. Și ca să vedem dacă evoluția se simte și-n teren, nu doar pe hârtie, l-am pus umăr la umăr cu R 1200 GS 2010, modelul pe care l-a înlocuit.

Am făcut ieșirea alături de băieții de la kulturide.com, specializați în adventure-touring, care ne-au propus un traseu pe care s-au regăsit majoritatea condițiilor în care-ar putea merge posesorul de BMW R 1200 GS.

BMW R 1200 GS 2013

Noul BMW R 1200 GS arată mai bine decât vechiul model. Foto: Mihnea Ratte

Cu ghidul pregătit și hainele de scandal pe noi, am luat două motociclete de la Automobile Bavaria și am plecat să ne bălăcim în ceață și noroaie. Încă de la start am privit cu îndoială încălțămintea de asfalt: Metzeler Tourance Next (concepute special pentru R 1200 GS 2013) – mai degrabă de stradă decât de pământ și Metzeler Tourance, puțin mai orientate spre off-road dar sub ceea ce voiam noi.

Noul R 1200 GS, mai frumos și mai comod

BMW R 1200 GS 2013 are un design mai reușit. Poate că puriștii n-ar fi de acord cu noi (Mihnea, de exemplu, preferă modelul vechi), dar liniile mai ascuțite și panourile laterale care acoperă radiatoarele fac din noul BMW R 1200 GS o motocicletă mult mai sexy și mai impunătoare.

IMG_0083

Deși n-am avut anvelope de off-road, motocicletele s-au descurcat onorabil. Foto: Mihnea Ratte

Totodată, BMW R 1200 GS 2013 are un accent orientat mai mult spre touring, pare mai „de stradă“ față de majoritatea motocicletelor din gamă și față de vechiul model. Poziția în picioare este destul de bună, dar distanța de la ghidon la șa este puțin mai mare ca la vechiul model și ai nevoie de brațe lungi ca să poți braca la maximum. Pe ambele modele stai bine la drum lung, dar șaua este mai comodă la R 1200 GS 2013. Asta pe lângă faptul că este reglabilă. Așadar, confortul este mai bun, mai ales pe stradă, față de modelul vechi.

BMW R 1200 GS 2013, un clasic rafinat

Noul BMW R 1200 GS este o motocicletă mai rafinată. Puterea este livrată mai de jos și liniar, față de modelul precedent. Nu smucește când bagi mâna în gaz, datorită setărilor injecției și sistemului ride by wire. În treapta a treia se ridică cu tine pe-o roată, fără să simți că fuge de sub tine. Asta, cel puțin, pe pământ umed bătătorit.

IMG_0103

Foto: Mihnea Ratte

Deși este ditamai animalul și mai masiv față de vechiul model, BMW R 1200 GS 2013 se simte ușor sub tine pe denivelări , ceea ce înseamnă că nu trebuie decât să te ridici în scărițe și să bagi mâna în accelerație. Putem spune că, per total, ciclistica este mai bună pe orice suprafață. Pe aceleași drumuri, modelul vechi este puțin mai greu „pe față“. Diferența se simte în off-road, în picioare. Pe asfalt nu se simte nimic. Pe de altă parte, vechiul model pare mai prietenos în off-road. Este mai „moale“ și lipsa panourilor laterale care acoperă radiatoarele îl face mai suplu și mai docil.

Motocicleta te ajută să faci față gropilor cu noroi chiar și cu roțile de asfalt. Trebuie doar să dozezi accelerația și ai trecut. Totuși, la fel ca și la modelul vechi, rămâne același păcat al boxerului. Arhitectura motorului te face să dai cu piciorul în cilindri la anumite manevre în care trebuie să pui cizma jos în stil supermoto.

Cu ambele motociclete poți părăsi drumul forestier și poți explora poteci, atât cât își permit dimensiunile R 1200 GS. Nu uita că te afli deasupra unui motor boxer cu gabarit mare. „Cu niște anvelope cramponate (de ex. Haidenau K60 Scout) poți merge liniștit pe creasta Munților Baiului („poteci care te scot în golul alpin la 1800m)“, spune Bogdan Dănăilescu de la Kulturide.

Noul boxer oferă performanțe mai bune

IMG_0107

Foto: Mihnea Ratte

Nu vom mai bate apa-n piuă cu specificațiile noului boxer răcit, parțial, cu apă și cu circuitul admisie/evacuare plasat vertical. Acesta, alături de ambreiajul în baie de ulei dau o motocicletă mai puternică, mai rafinată și mai eficientă. Dar, totodată, dispare puțin din magia boxerului, fapt ce ar putea să-i supere pe tradiționaliști. Motorul nu mai „trage dreapta“ și nu mai ai acel „feeling de tractor“, același cal nărăvaș pe care trebuie să-l stăpânești cu grijă.

Electronica schimbă regulile jocului

Unul dintre cele mai mari plusuri pe care noul model în are față de precendentul este electronica. Noul R 1200 GS are mai multe setări de mers – Rain, Road, Dynamic, Enduro și Enduro Pro în care ABS-ul, suspensiile și controlul tracțiunii sunt ajustate în funcție de suprafața pe care mergi. Iar diferența se simte. Pe asfalt umed, de exemplu, îți poate fugi spatele la vechiul GS dacă tragi mai sănătos de accelerație, în timp ce la noul R 1200 GS intervine controlul tracțiuni și te ține pe loc. În afara asfaltului, de asemenea, dacă nu ești un pilot prea experimentat, te poți lăsa în voia modului Enduro, ce reglează ABS-ul, controlul tracțiunii, suspensiile astfel încât să preia mai ușor șocurile. Un pilot specialist în enduro va simți nevoia să treacă la modul Enduro Pro. Totodată, pentru o experiență cât mai pură, trebuie decuplat sistemul de contol al tracțiunii.

Practic, în enduro, motocicletele fac cam același lucru. Noul model o face puțin mai bine și, datorită electronicii, este mai prietenos cu începătorii.

BMW R 1200 GS 2013 învinge detașat pe asfalt

Dacă la enduro mai poți face comparații, când ai ajuns pe stradă noul model este mult peste. Se comportă la fel de bine ca o motocicletă touring, iar cei 15 cai în plus, roțile mai late, poziția și ciclistica o fac să se simtă în elementul ei. Un Foto: Mihnea Rattealt mare plus față de vechiul model este parbrizul, care se reglează din mers printr-o rotiță. Este perfect pentru trecerile de la off-road la șosea. Cu parbrizul ridicat și cu sistemul cruise control (da, are și așa ceva) pornit te poți duce liniștit sute de kilometri fără să obosești.

Ambele modele au un comportament similar în mediul urban. Te poți duce la serviciu, dar trebuie s-o lași mai ușor cu strecuratul printre mașini din cauza boxerului și a volumului motocicletei.

Deci, care e mai bună?

Să recapitulăm: BMW R 1200 GS 2013 este o motocicletă mai frumoasă, mai confortabilă, se descurcă ceva mai bine în enduro (dar nu este o diferență de la cer la pământ) și este peste vechiul model pe șosea. Cu opțiuni, costă peste 16.000 de euro. Vechiul R 1200 GS are un caracter mai „tradițional“ și costă cu aproximativ 5.000 de euro mai puțin, la mâna a doua. Totodată, te poți baza pe el și poate face aceleași lucruri ca și modelul nou, doar că nu la fel de bine.

Așadar, dacă ai bani, cumpără-ți BMW R 1200 GS 2013. Vechiul model rămâne o alternativă viabilă dacă ai buget mai mic sau dacă vrei să bagi diferența de 5.000 de euro în carburant ca să pleci în Africa.

IMG_9967

Părerea cititorului:

[poll id=”22″]

Foto: Mihea Ratte Photography

[nggallery id=104]

 



Cristian Predoi, Bogdan Dănăilescu, Mihnea Ratte
Cristian Predoi, Bogdan Dănăilescu, Mihnea Ratte
Cristian Predoi - PeMotoare. Bogdan Dănăilescu - kulturide.com. Mihnea Ratte - Foto PeMotoare

5 Comments

  1. […] Veche (via Călărași) cu Honda Transalp și F 800 GS Adventure și, alături de kulturide.com, ne-am noroit din cap până-n picioare într-o zi de soft enduro prin nordul […]

  2. […] noi vândute – 312. Cele mai vândute modele au fost cele din gama R, cu precădere R 1200 GS, care a apărut într-o formă nouă anul […]

  3. […] BMW R 1200 GS nu mai are nevoie de nicio prezentare. Este nava-amiral a bavarezilor, deosebit de prietenoasă când vine vorba de confort și destul de puternică încât să nu simtă dacă ai pasager. Modelul 2014 are ajustare electronică pentru suspensii și poți seta duritatea în funcție de suprafața pe care mergi și în funcție de încărcătură. Este numai bună dacă vrei să explorezi viața de dincolo de asfalt sau drumurile județene cu gropi din România. […]

  4. […] Ultima apariție GS este R 1200 GS Adventure, care a ajuns deja în showroom-urile din România și pe care de-abia așteptăm să-l scoatem la plimbare. Până atunci, te invităm s-arunci ochiul peste testele pe care le-am făcut anul trecut cu R 1200 GS: motocicleta Google și GS vs. GS – nou vs. vechi. […]

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.