Ghid moto de weekend. 1-2 iunie
31/05/2013
Yamaha lansează o motocicletă „întunecată și brutală“ în iunie
31/05/2013

Yamaha FJR 1300 AS, motocicleta sol-sol cu rază lungă de acţiune

Acceleraţia ride-by-wire, controlul tracţiunii, cruise control sau ABS nu erau de ajuns pe sport touringul firmei cu trei diapazoane. Acum avem la dispoziţie şi suspensii semiactive cu ajustare electronică sau schimbarea treptelor robotizată. Yamaha FJR 1300 AS este oferită pentru “numai” două mii de euro în plus faţă de versiunea standard.

Prima dată când m-am urcat într-o maşină fără ambreiaj, (era un Pontiac Firebird) proprietarul mi-a spus: “uită că ai şi piciorul stâng, altfel vei călca frâna ca pe ambreiaj şi vom sări prin parbriz”. Am rămas nedumerit, de ce să nu îmi folosesc şi piciorul stâng (dacă îl am perfect funcţional)? Aş fi vrut să ma joc cu dozarea ambreiajului aşa că am rămas surd la argumentele celor care îmi povesteau cât de comode sunt maşinile hidramate. Asta se întâmpla cu mulţi ani în urmă. Între timp au apărut “tiptronic”, “padele”, cutii de viteze semiautomate, s.a.m.d., însă tehnologia era aplicată numai maşinilor.

Dar iată că – încet, încet – şi în domeniul moto pătrund binefacerile inovatoare din industria auto. De la ABS,controlul tracţiunii, reglarea automată a suspensiilor şi până la schimbarea treptelor de viteză, motocicletele sunt din ce în ce mai dependente de electronică.

Lansat în 2001, super touringul Yamaha FJR 1300 a cunoscut subtile evoluţii, până când, în 2006, alături de versiunea standard a apărut pentru prima dată şi varianta AS, dotată cu schimbător de viteze servoasistat, ce permite schimbarea treptelor fără utilizarea ambreiajului. În 2013, FJR-ul îşi reafirmă apetitul pentru devorarea neobosită a nenumăraţilor kilometri de asfalt.

Yamaha FJR 1300 AS îşi păstrează, din fericire, ambreiajul, dar schimbarea treptelor se poate face cu degetul mare de la mâna stângă din butoanele de pe ghidon, sau cu piciorul, fără acţionarea ambreiajului.
Lipsa ambreiajului în cazul manevrelor la viteze mici e mult mai uşor de imaginat dacă eşti pe scuter. Însă inginerii japonezi spun că este la fel şi când ai sub tine 1300 cmc, 300 kg, 146 de cai şi cardan. Sistemul de schimbare a treptelor (YCC-S) este deja la a doua generaţie şi a fost reproiectat pentru a fi corelat cu acceleraţia cu control semielectronic (YCC-T).

Alte noutăţi cu care ne surprinde FJR-ul AS: ca să porneşti motocicleta trebuie să ţii apăsată frâna faţă, iat prima treaptă de viteză nu este “în jos”, ci “în sus”. Noua Yamaha FJR 1300 vine şi cu un nou desen al carenajulul, mai agresiv şi totodată mai puţin voluminos. Atât farurile cât şi luminile posterioare sunt dotate cu lumini pe baza de LED, iar parbrizul se reglează (dotare de serie) electric.

[nggallery id=85]



Catalin Sanatescu
Catalin Sanatescu
Sunt exact ca si tine, cel care ai intrat pe acest site: dacă aș avea un puţ cu petrol în curte, iar temperaturile ar fi mereu peste 15 grade Celsius, aș fi cel mai fericit dintre pământeni. După experienţele din radio şi tv acum este rândul presei online. Alte pasiuni: trail running, cicloturism.

1 Comment

  1. […] FJR1300AE moștenește suspensia ajustabilă electronic de pe FJR1300AS. Doar că, spre deosebire de această versiune, noul model are o cutie de viteze umană și nu […]

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.