Sunt impresionante, au un cuplu imens, atrag toate privirile și nu se demodează niciodată. Unii le folosesc pentru călătorii, alții pentru imagine sau ca mod de viață. Am aruncat o privire asupra celor mai remarcabile cruisere pe care le poți cumpăra anul acesta.
Formele motocicletelor cruiser au fost conturate între anii ’30 și ’60 ai secolului trecut, pe continentul nord-american. Pentru mulți motocicliști, acestea sunt ca un vin de calitate: cu cât sunt mai vechi, cu atât sunt mai bune și mai căutate. Dar și în 2016, o investiție într-un cruiser e una profitabilă, întrucât clasicul nu se devalorizează ușor și nu se demodează niciodată. În plus, anumite modele aduc un suflu proaspăt în categorie. Așadar, ce putem cumpăra anul acesta?
Doi cilindri în V, ca majoritatea cruiserelor, ți se par insuficienți? Atunci, optează pentru cel mai puternic cruiser, cu patru cilindri în V și 200 de cai putere. Dacă Mad Max ar fi renunțat la Interceptorul său pe patru roți și motor V8 și ar fi vrut ceva pe două roți, alegerea ar fi fost simplă: V-Max, cu motorul său 4V. Prima generație a apărut acum mai bine de 30 de ani și a devenit obiect de cult. Actuala serie se fabrică din 2009, are 1679 cmc și – în pofida celor 310 kg – accelerează de la 0 la 100km în 2,6 secunde.
X-Diavel S este nota de prospețime pe care o aduc italienii în această catagorie conservatoare. Pe lângă faptul că a obținut un prestigios premiu pentru design, este un model ușor și performant. Motorul Testastretta cu doi cilindri în L de 1262cmc scoate 156 de cai putere la 9.500 rpm și motocicleta are 220 kg la gol.
Nimic din ceea ce poate oferi tehnologia modernă nu a rămas neinclus: moduri de pilotaj, moduri de livrare a puterii, ABS pentru curbe, control al tracțiunii, control la plecarea de pe loc, accelerație ride-by-wire, pilot automat, pornire fără cheie, modul bluetooth, computer de bord sau lumini cu LED pentru zi. Ducati X-Diavel S e o specie aparte, sexy, evoluată și performantă. Nu cred că există motociclist care să-i reziste…dacă bugetul nu ar fi o problemă.
În 2004, englezii au zis fanilor motocicletelor cruiser: “vreți cilindree mare? Vă dăm noi cilindree!” Așă că, în timp ce Harley-Davidson se baza pe motorul de 1450 cmc (88 cubic inch), iar Kawasaki încerca să impresioneze cu VN2000, Triumph arunca mănușa cu motorul lui Rocket III. De atunci, mănușa nu a fost ridicată, iar modelul 2016 Rocket III Roadster oferă cu ai săi trei cilindri o capacitate pe care nu o au nici multe mașini: 2294 cmc. Mai interesant este cuplul: 221 Nm la doar 2.750 rpm. Monstrul din Loch Ness e o poveste de legendă, însă Triumph Rocket III Roadster e o certitudine.
Pentru mulți puriști și tradiționaliști, atunci când vorbim despre cruisere, nu putem să pronunțăm decât un singur nume: Harley. Sau, cel mult, două nume: Harley-Davidson. Restul sunt surogate, imitații. V-Road Muscle e unul din exemplarele emblematice ale categoriei. Urmează istoria motocicletelor cu 2 cilindri în V, are sunetul specific, vibrațiile caracteristice și destul de mulți cai pentru un Harley: 122. Cu toate că răcirea se face cu lichid, are injecție și se turează până la 9.000 rpm.
Ok, să zicem că nu vrei nici doi cilindri, nici trei, nici patru. Ce zici de un motor cu șase cilindri boxer și 1832 cmc? Honda scosese în 2003 Valkyrie din producție, dar în 2014 l-a reintrodus, cu unele modificări. Este, în principiu, un Gold Wing, care a slăbit 70 de kg, a renunțat la carene și a căpătat o formă sculpturală și minimalistă. Acest design e discutabil: unora la place, alții nu-l suportă. Însă, din punct de vedere tehnic, nu poți să-i reproșezi prea multe: motor unic, cardan, roată pe față de 19 inchi, ABS. Numai să te înveți cu aspectul ieșit din comun al modelului.
Audace are una din cele mai frumoase linii. E o motocicletă simplă, clară, cu totul la vedere, inclusiv cu cei doi cilindri amplasați în mod tradițional pentru Moto Guzzi. Are apreciatul motor de 1380 cmc prezent pe mai multe modele ale firmei din Mandello del Lario. Pe Audace scoate 96 de cai, așa că îi încântă și pe cei care vor puțină sportivitate de la cruisere. Guzzi consideră Audace un “muscle bike”, iar stilul încearcă să exprime asta. Plasticul este folosit foarte puțin, are o expresie agresivă și este lucrat cu atenție. Are injecție cu accelerație ride-by-wire, trei moduri de pilotaj (pe lângă cel standard, există Turismo și Veloce), control al tracțiunii reglabil, ABS dual și pilot automat. Tot ca dotare de serie, pe acest model este și inconfundabilul caracter italian.
Popularul Intruder este pe cale de dispariție. E o altă motocicletă pe care normele Euro4 o scot din producție. Așa că numărul exemplarelor ce se găsesc în saloanelele reprezentanților este limitat. Încă de la apariția sa în 2006 a fost alegerea multor motocicliști care apreciau cruiserele sportive. Și anul acesta rămâne una din cele mai raționale alegeri. Dacă pui în balanță prețul, puterea, eleganța și fiabilitatea, e greu de trecut cu vederea peste Intruder. Are 125 de cai putere și 340 kg.
Thunderbird Commander e atât de clasic încât – în timp ce alții au sistem de pornire keyless – el are nevoie de două chei separate: una pentru motor, alta pentru a bloca ghidonul. Cilindri săi sunt amplasați paralel, fără a respecta tradiția cruiserelor, dar urmând istoria Triumph. Motorul de 1699 cmc are o aprindere defazată cu 270 de grade, care îi dă un sunet distinct și o livrare a cuplului tăioasă. Scoate 94 de cai putere la 5,400 rpm și un cuplu de 151 Nm la 3,500 rpm.
Așa cum îi spune și numele, calul șefului de trib este negru ca noaptea. O culoare fără lac, mată, pentru a nu luci în lumina lunii, ce se întinde de la far, pe furcă și până la aripa de spate supradimensionată. Numai evacuarea este cromată. Dacă nu ți se pare că este destul de negru, îl poți comanda cu piese mate ce le înlocuiesc pe cele cromate. Dotările sunt minimaliste, cu un cadran analog pe rezervor cu informații esențiale. Are însă pornire fără cheie, ABS și 341 kg la gol. Motorul de 1811 cmc scoate un cuplu de 139 Nm la 2,600 rpm.
Victory Hammer S are tot ceea ce trebuie pentru a se impune pe piața cruiserelor. Are prestanță, sună bine, e stilat. Pare mai mult o motocicletă manufacturată decât una de serie, în special și datorită culorilor sau a pneului pe spate de 250mm. Cântărește 305 kg la gol, are un motor de 1731 cmc. Oriunde ai parca-o, lumea se strânge să o admire. E o alternativă americană tânără în fața eternului Harley. Victory produc motociclete din 1998 și fac parte din grupul Polaris Industries.