(P) Triumph Tiger 800. Felina cu patru fețe
24/03/2015
China cumpără Pirelli
25/03/2015

Suzuki, frumoasa din pădurea adormită

Suzuki e precum frumoasa din pădurea adormită. În timp ce restul suratelor japoneze încep să zburde prin pajiște, Suzuki încă așteaptă un prinț fermecat care a uitat să mai vină. Dar parcă în văzduh se văd niște semne..

A fost criza economică, apoi tsunami-ul și Fukushima. Două dezastre diferite, dar cu impact major asupra japonezilor, inclusiv asupra industrie moto. Tsunami-ul a afectat direct doar centrul R&D Honda, unde un perete s-a prăbușit și un angajat a murit, iar alți 17 au fost răniți. Dar atât Honda, cât și ceilalți membri ai „big four“, au încetat producția pentru trei săptămâni, iar după aceea au reluat-o timid, din cauză că foarte mulți producători de componente și „materie primă“ fuseseră direct loviți de dezastru.

Pentru o perioadă, industria moto din Japonia a fost în letargie și a intrat în umbra producătorilor europeni pe piețele dezvoltate. Nu vorbim de Asia, unde Honda vinde milioane de motociclete de cilindree mică, ci de Europa.  Dar iată că și-n Occident, motoarele nipone încep din nou să facă valuri. Primii au fost Kawasaki, cu un nou Z1000. A urmat apoi un buget de dezvoltare enorm pentru „arma letală“ Ninja H2R, facelift-uri pentru  seria Versys, Vulcan S și câteva motociclete de cilindree mică.

Yamaha a venit cu o nouă filozofie și a lansat seria MT, iar MT-07 a devenit al doilea cel mai bine vândut model din Europa în 2014. Iar dovada că Yamaha e din nou pe val vine de la R1, un superbike renăscut, care a primit numai review-ri pozitive, iar lansarea a fost cea mai titrată dintre noile apariții de la EICMA.

Honda încă n-a rupt gura târgului cu vreun model de serie și prezintă aceleași versiuni vechi, puțin cosmetizate, dar e foarte posibil să fie următorul star al saloanelor din această toamnă, cu versiunea finală a prototipului True Adventure (noua Africa Twin) și cu superbike-ul derivat din prototipul lui Marquez, deci semnele revenirii încep să apară.

Suzuki, în schimb, pare să nu-și revină. V-Strom 1000 a intrat modest pe o piață foarte dură, unde europenii fac legea, iar streetfighter-ul GSX-S1000 a apărut cam târziu și nu pare să fi luat ochii nimănui. Mare mi-a fost mirarea ca la standurile Suzuki de la Koln și Milano să văd eternele SV și Bandit, motociclete cu tehnologia și caracteristicile deceniului trecut, care încă sunt prezentate drept modele actuale.

Zilele trecute a apărut, însă, o știre care pare să prevestească trezirea Suzuki. „OSIM-ul“ Japoniei a prezentat o un patent înregistrat de Suzuki pentru o tehnologie de control variabil al valvelor. Tehnologia ar putea fi implementată pe V-Twin-ul care echipează V-Strom 1.000, aducând mai multă putere și o economie mai are de combustibil. Tehnologia a fost implementată anul trecut de Ducati pe Multistrada.

Concret, avem doar niște schițe, dar se pare că Suzuki începe să pompeze din nou bani în cercetare, iar acesta nu poate fi decât un semn bun. Pentru o revenire în forță e nevoie de mai mult, dar cu Yamaha și Kawasaki pe val, cu Honda care-și face încălzirea și cu Suzuki care pare să deschidă câte un ochi somnoros, industria moto japoneză pare că începe să recupereze și să retrăiască zilele glorioase. Așadar, Europa, pregătește-te de invazie!

Suzuki

Patentul noului motor Suzuki

 



Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro Facebook: Cristian Predoi Instagram: @cristian.predoi

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.