Rabla Moto: 3.500 de lei pentru o motocicletă nouă
11/02/2020
GoSouth – The Patagonia Ride. Ne vedem la premiera filmului, da?
13/02/2020

Rabla moto: suma e ridicolă, iar explicația ministrului e revoltătoare

Lipsă totală de viziune. Sau nici măcar. Pentru că nu trebuie să ai cine știe ce viziune ca să faci lucrurile corect. Nu foarte bine, măcar corect. Practic, statul îți dă mai mulți bani dacă poluezi mai mult. Iar explicația Ministrului e fabuloasă.

Dacă vrei să casezi un vehicul vechi și să-ți iei o motocicletă nouă, primești un tichet Rabla de 3.500 de lei. Dacă îți iei mașină, primești 6.500 de lei. Deci, în ambele cazuri, casezi o mașină veche, dar suma primită diferă în funcție de ce urmează să-ți achiziționezi. Iar explicația Ministrului Mediului, Apelor și Pădurilor e următoarea: „Prima de casare pentru cumpărarea unei motociclete e de 3.500 de lei, pentru că vrem să fie echitate între cumpărătorii de mașini și cei de motociclete. Dacă la mașini decontăm în jur de 10% din valoare, am vrut să păstrăm aceeași proporție și la motociclete, acestea fiind ceva mai ieftine”.

Practic, Ministerul Mediului îți dă mai mulți bani dacă poluezi mai mult. Cuvântul echitate este mișelește introdus. Nu e nicio echitate. Echitate ar fi fost dacă românul ar fi avut la dispoziție aceeași sumă după casarea unei mașini, indiferent de ce urma să-și cumpere. Așadar, în momentul de față măsura este discriminatorie.

Ministrul Mediului ne spune, de fapt, că românii n-ar trebui să fie, cumva, tentați să-și vândă mașina veche și poluantă ca să-și ia o motocicletă, ci tot o mașină. Adică, din norul ala gros de noxe, din coloana infinitului formată în trafic, o mașină mai veche să fie înlocuită cu una mai nouă. Un fum mai negru, cu unul mai alb, dar tot nociv. Nu să dispară, pur și simplu. Nu să lase un loc liber și să se transforme într-un scuter. Sau într-o bicicletă. Ori trotinetă electrică. Sau într-un voucher pentru călătorii cu trenul pe 5 ani, să zicem. Sau în orice altceva decât într-un alt vehicul care poluează. 

Rolul acestui program nu era, oare, să scăpăm de mașinile vechi, poluante? Explicația Ministrului Mediului ne arată că rolul e, de fapt, să stimuleze, în continuare, vânzarea de mașini într-o țară unde deja infrastructura rutieră nu mai face față, unde plămânii noștri nu mai fac față. 

Cât despre cei 3.500 de lei, cu banii ăștia, în cel mai bun caz, îți iei un echipament la reducere. Pentru vară. Cei care nu cunosc domeniul și vor ajunge să citească acest articol, ar trebui să știe că o cască acceptabilă e în jur de 1.000 de lei, o geacă acceptabilă e tot undeva acolo, o pereche de blugi cu protecții costă în jur de 500 de lei, o pereche de ghete moto – 300-400, o pereche de mănuși – 200. Iar ăsta e doar echipamentul de oraș. O motocicletă de clasă medie costă în jur de 8.000 de euro. Motocicletele de începători sunt undeva pe la 5.000-6.000 de euro, iar pentru o motocicletă de clasă mare plătești peste 10.000 de euro. 




Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro Facebook: Cristian Predoi Instagram: @cristian.adventure

3 Comments

  1. Das spune:

    Nu sunt de acord cu abordarea subiectului și dă-mi voie sa explic. Reprezentanți ai mișcării moto din tara și aici ma refer la dealeri moto, cluburi, etc au încercat sa discute cu reprezentanții guvernului și cu cei ce sunt în măsura sa ia decizii pentru a introduce acest program. Un pas înainte sa făcut, așteptăm impactul pe care îl va avea acest program din toate punctele de vedere. Din punct de vedere procentual mi se pare echitabil. Dacă nu ar fi fost asa se deschidea cutia pandoriei în partea cealaltă, adică la cei ce doresc un autoturism….. urmăresc activitatea ta pe toate rețelele media dar sincer în acest articol nu sunt de acord cu tine și sper sa fie părerea ta nu a unora implicați direct în businessul asta… Cu stima și asfalt uscat!

    • Mihai spune:

      Cu tot respectul, dar nu e niciun pas inainte si, daca nu te superi, iti explic de ce. Sa presupunem ca as avea o masina veche si as fi dispus sa o schimb cu o motocicleta. In conditiile in care statul mi-ar da pe ea suma pe ca mi-ar da-o pentru achizitionarea unei masini noi, as prefera sa o casez si sa-mi cumpar motocicleta/scuterul dorita/dorit. Insa in conditiile in care statul ma despagubeste la achizitionarea unui vehicul pe doua roti cu jumatate din suma pe care as lua-o daca mi-as lua masina, nu-mi ramane decat sa-mi vand rabla cu ceva mai mult decat imi da statul. Rezultatul? Rabla mea ramane in circulatie sau este casata de unul care va dori sa-si cumpere masina noua. Nu e niciun sprijin daca statul da 3500 de lei pe o rabla pe care pot sa o vand cu 4000.

  2. Sorin spune:

    Problema tipic românească, nu este bine nici cum, că avem un sprijin financiar de la stat, nu este suficient, că o să conducem cu cat B 125,nu este bine, pentru unii. Lucruri normale și demult adoptate în Statele UE, rămâne să dorim evoluăm să ținem pasul cu tehnologia, avem probleme de infrastructură și poluare mari, un pas mare trebuie să recunoaștem că este 2 roți. Trebuie să vrem să ne educăm și respectăm reciproc în trafic, și toți incapem. Fiți deschiși la minte și la nou, țineți pasul cu vremurile ce vin.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.