“Tunelul Morții” și Cele Șapte Lacuri – GoPamir #11
02/08/2019
BATS 2019 – Avantgarde Voyages – Eveniment pentru pasionații de aventură
05/08/2019

La cât timp după ce-ai băut te urci pe motor?

Am prieteni care nu ezită să dea peste cap o bere rece în pauza de masă, într-o tură cu motorul. “Nu se simte”, “e la masă”, “o bere n-are nimic”. Apoi, mai știu pe cineva care n-ar fi în stare nici să guste, știind că peste câteva ore va conduce. “Nu beau, conduc”. Bine, dar e un pahar de bere, iar tu conduci peste cinci ore. “Nu, că se simte. Dacă se simte?” 

Dacă deschizi acest subiect într-o seară, la masă, vei avea câți oameni, atâtea răspunsuri. De la amicul care știe că-n Germania ai voie să bei o bere, până cel care condiționează băutul unei beri de prezența sau absența mititeilor din farfurie. “Dacă bei pe stomacul gol te ia mai repede”, dacă mănânci ceva, nu se mai simte. “Berea are calorii cât un pui. Berea nu e alcool”. Cumva, doar berea stârnește astfel de discuții. Vinul, vodka, și altele mai grele, ies din peisaj. “O bere, da, dar altceva, nu”.

Ca să facem lumină, realitatea este destul de clară – în România, consumul de alcool tolerat este 0.00 la mie. Adică deloc, nicio bere, niciun țoi de țuică. Dacă etilotestul indică altceva, ai cam încurcat-o – trei luni mergi cu bicicleta. 

Dar cum viața fără bere e pustiu, ai băut două beri la masă. Vrei să fii și ești responsabil. Cât trebuie s-aștepți ca să nu te ia prin surpindere etilotestul? Aici lucrurile devin complicate. Acum două săptămâni am pus această întrebare pe pagina noastră de Facebook și am primit vreo 60 de răspunsuri – mulți ne-au sfătuit să chemăm un taxi sau să plecăm a doua zi dacă vrem să fim siguri c-o să putem merge cu motorul și lunile următoare. 

Răspunsul nu e simplu – ține de greutate, înălțime, de felul în care corpul tău metabolizează alcoolul, dacă ai mâncat sau nu, în cât timp ai băut, cât anume ai băut, ce ai băut. Apropo, dacă ai mâncat, alcoolul se metabolizează mai greu, nu mai ușor.

 
O soluție interesantă vine de la Ursus Breweries, care-a lansat o aplicație – Zero la Mie – disponibilă pe iOS și Android. Introduci parametrii și prin câteva click-uri afli cât timpul estimat ca să-ți iasă alcoolul din sânge. Nu este o regulă generală, iar răspunsul e personalizat.

Astfel de dilmele pot apărea în momentul în care ai consumat o cantitate suficient de mică cât să nu fii vizibil afectat, dar care ți-ar pune în pericol permisul. Pentru că dacă nu poți să ții linia dreaptă de la bar la motor, e destul de clar că-i o idee proastă să te urci pe motocicletă. Iar un permis luat e cel mai bun lucru care ți s-ar putea întâmpla. 

Regula 90%  

E vară și e plin de festivaluri. Biker-fest, UNTOLD, Vama Veche – pentru orice gusturi, pentru orice stare, pentru orice zi a săptămânii – oricând ai ocazia să faci din noapte, zi. Să stai în jurul focului până dimineața, să prinzi Bolero pe plajă.

Și vine-a doua zi. Soarele-ți bate-n cort de la 07.00 dimineața, ai prins doar două-trei ore de somn. Repede: o limonadă, o aspirină, hai mai bine două aspirine ca să treacă mai repede. O cafea. Da, o cafea te pune pe picioare. E duminică și trebuie să pleci spre casă. Te gândești la ce-ai băut: Totul e-n ceață. Ce faci, mai stai, mai dormi?

După ani de experiență și de experiențe pe motor, după căzături, greșeli și salvări miraculoase, după ce-am învățat din greșeli, mi-am impus regula 90%. Dacă nu-s 90% acolo, evit să mă urc pe motor. N-am zis 100%, pentru că doar Marc Marquez e acolo tot timpul, și eu nu-s Marquez.

În mașină, la aer condiționat, cu patru roți și frâne asistate poate că e ceva mai simplu. Responsabilitatea ta e aceeași. Dar pe motocicletă ai două frâne independente, ambreiaj, schimbat de viteze, o pată de aderență mică și nu virezi învârtind un volan, ci punând în mișcare tot corpul. Ești una cu motocicleta. În tot acest timp trebuie să cauți cu privirea orice firicel de praf, pată de ulei, să ai grijă la linii de tramvai și marcaje, să vezi tot ce se-ntâmplă și să anticipezi tot ce s-ar putea întâmpla în următoarele secunde: ce face șoferul din fața ta? Unde are ochii – în față sau în telefon. Ar putea opri pe avarii în mijlocul drumului ca să intre la magazin? Ar putea ocoli ceva fără să te vadă. Dar șoferul din dreapta? Dar cel din stânga? Toate se-ntâmplă în același timp, iar tu trebuie să ai un răspuns ferm orice s-ar întâmpla. 

Astfel, dacă înainte mă mai lăsam distras, dacă ascultam muzică, dacă mergeam și după o noapte mai grea, de la o vreme nu merg cu motorul nici dacă mi-e foame. Dacă se-aprinde becul de atenționare, opresc și mă alimentez. Colegii de echipă știu că dacă mi-e foame nu merg cu motorul. Nu merg cu motorul dacă mă doare capul, dacă-s mahmur ori adormit, dacă mi-e somn, indiferent câte ore-au trecut de la ultima bere băută. Mi-am dat seama că nu-s multitasking. Nu pot să parchez mașina cu radioul pornit.

Așadar, revin la întrebarea din titlu. La cât timp după ce-am băut mă urc pe motor? Atunci când simt că-s 90% acolo. 



Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro Facebook: Cristian Predoi Instagram: @cristian.predoi

1 Comment

  1. Mihai M spune:

    Citeste te rog paragraful asta de pe un site de specialitate. „Alcohol metabolism is higher in the fed nutritional state as compared to the fasted state because ADH levels are higher, and the ability of substrate shuttle mechanisms (see below) to transport reducing equivalents into the mitochondria is elevated. Food may also increase liver blood flow. The sugar fructose increases alcohol metabolism by providing substrates which help to convert NADH to NAD+, and by enhancing mitochondrial oxygen uptake.The increase in the alcohol elimination rate by food was similar for meals of different compositions as there was no difference between carbohydrate, fat and protein on alcohol metabolic rate (29–31)”. din https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3484320/

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.