gopro
iGoPro. Sau cum să-ți transformi iPhone-ul în cameră GoPro
28/03/2013
spargere
VIDEO Au fost surprinși în timp ce spărgeau un showroom moto
28/03/2013
Ionel Pascota

Ionel Pascotă este un campion. Are vitrina plină de cupe, medalii și distincții, obținute prin turații înalte și prin inspirația transmisă de campionii care i-au influențat mersul. Între două antrenamente, ne-a spus povestea campionilor din viața lui, a vorbit despre motociclismul sportiv din România și despre cursele în care va alerga anul acesta.

Lui Ionel Pascotă îi curge motocilismul prin vene. În 1936, bunicul Ioan Ilie Pascotă se urca pe motocicletă și urma să câștige două titluri de Campion Republican. A urmat tatăl – Ionel Pascotă – care a devenit Maestru al Sportului cu șase Titluri de Campion Național și unchiul Petrică Pascotă, cu un titlu de campion național.

Ionel Pascota

Ionel Pascota a câștigat 29 de titluri de campion

Probabil că și străbunicul lui Ionel Pascotă ar fi devenit pilot, dar ghinionul lui a fost că motocicleta a fost inventată abia pe la începutul secolului trecut.

Ionel Pascotă a primit distincția de Maestru al Sportului și are în palmares 29 de titluri de Campion. „Tatăl meu este cel care mi-a pus ghidonul în mână și m-a învățat tainele motociclismului. La casa bunicilor mei aveam un loc special amenajat și, la fiecare sfârșit de săptămână, mă ducea acolo ca să mă dau cu motocicleta“, povestește Ionel Pascotă.

S-a îndrăgostit de motociclete încă de mic. La vârsta la care ceilalți copii puneau ochii pe jucării, Ionel Pascotă stătea în garaj, călare pe motocicleta tatălui său, când acesta se pregătea pentru curse. Pe 14 aprilie 1985, când Ionel Pascotă făcea șase ani,  tatăl său a pus un motor de 50 cc pe o bicicletă și i-a făcut-o cadou. Aceasta avea să fie prima motocicletă  cu care a plecat de pe loc Ionel Pascotă.

Pemotoare.ro: Practici motociclismul încă din copilărie. Prima medalie ai luat-o în 1993. Ce s-a schimbat de atunci în sportul pe două roți din România?

Ionel Pascotă: „S-au schimbat foarte multe. În primul rând, fenomenul motorsport a luat-o razna. Vitezele sunt mult mai mari și, bineînțeles, bugetul unui an competițional este foarte mare comparativ cu anii ‘90. Totodată, s-a ridicat și nivelul sportivilor și al rezultatelor pe plan internațional. Îmi aduc aminte că atunci când eram copil, tatăl meu îmi modifica motorul și-l prepara singur. Acum, dacă ai nevoie de o piesă mai specială trebuie s-o cumperi și s-o montezi. Nu mai seamănă nimic din ce-a fost în acei ani cu ce este acum.“

„Tatăl meu este cel care mi-a pus ghidonul în mână și m-a învățat tainele motociclismului. La casa bunicilor aveam un loc special amenajat și mă ducea acolo ca să mă dau cu motocicleta“

De ce este atât de subdezvoltat motociclismul sportiv în România?

„În primul rand, din cauza lipsei unui circuit. Se pare că acestă problemă va fi rezolvată anul acesta când se va finaliza construcția circuitului de la Târgu-Mureș. Totodată, legea sponsorizărilor în România nu este o lege care să te ajute foarte mult ca sportiv. Oricum, motociclismul din țara noastră este într-o continuă creștere și asta ne dă incredere.“

De la ce vârstă ar trebui să se apuce de motociclism un tânăr care vrea să devină pilot?

Cred că vârsta perfectă ar fi în jur de 10 ani. Este acea vârstă la care se poate discuta serios cu un copil, pentru ca el să înțeleagă și să pună în practică ceea ce antrenorul îi sugerează.

Se poate trăi bine, în general, ca pilot în România?

Deocamdată nu se poate spune că poți duce o viață frumoasă din motociclism. Viața mea a fost așezată și construită de mama și de tatăl meu. Datorită familiei, am ajuns să am o viață liniștită. Cât despre curse, sunt cluburile la care am fost sportiv, Las Vegas și UCM Resita, care au avut grijă ca în perioada cât am fost la ei să nu-mi lipsească nimic pentru a avea rezultate frumoase.

De nu sunt români în Superbike-ul mondial?

Cu siguranță, din motive financiare.

Cum îți prepari motocicleta pentru curse?

Motociclete sunt preparate de către mecanicul echipei, Mircea Doncean. Tot el este cel care, din anul 2008, are grijă de tot ce înseamnă Pascotă în pregătirea exclusivă a motocicletelor. O mare parte a rezultatelor i se datorează lui.

Cât este de diferită o motocicletă de curse față de supersporivele de serie?

patrick pascota

Ionel Pascotă, alături de fiul său Patrick

Este foarte diferită față de motocicletele de serie.  În general, se modifică motorul și suspenisa

Am văzut că-ți îndrumi fiul în aceeași direcție. Unde îl vezi: Supercross, Moto GP, WSBK?

Nu eu îl îndrum. El vrea asta. Va trebui să treaca timpul și să vedem calitățile lui. Normal, îmi doresc ca el să facă ce n-am putut face eu. Deocamdata are cinci ani și luăm motocicleta ca pe o jucărie.

O săptămână de antrenamente pentru Ionel Pascotă înseamnă muncă, oboseală și multe teste, dar „arată foarte bine“, spune el. Când nu se află pe circuit, lasă motocicleta și se urcă în mașină, asta pentru că „este foarte riscant și încerc să mă păzesc pentru a fi în picioare pentru curse“. Anul acesta va alerga în Campionatul European de Est și în Campionatul Național la clasa 600 Supersport și 1000 Superbike. Prima oară îl vom vedea pe 14 aprilie, la Serres, în Grecia, când va încerca să întărească veriga pe care a pus-o în lanțul campionilor.



Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro Facebook: Cristian Predoi Instagram: @cristian.predoi

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.