Dakar 2018: Peru intră în joc
22/03/2017
Marș Moto Black Helmets – Prima paradă moto din București
25/03/2017

MotoGP 2017, gata de start. Aflăm ce ne așteaptă direct de la comentatori INTERVIU

Avem două vești bune pentru acest weekend: se anunță vreme frumoasă și începe sezonul MotoGP. Și cum cursa va avea loc la ora 21.00 (ora României – transmisiune LIVE pe Eurosport), avem timp și de-o tură pe drumuri virajate și de o seară de curse. 

Așa cum ne-am obișnuit în ultimii ani, noul sezon debutează în Qatar. Acolo se află și cei doi comentatori Eurosport – Alexandru Cocu (jurnalist, comentator motorsport) și Ionuț Mistode (pilot profesionist) – care ne vor face să înțelegem mai bine ce se va întâmpla în acest sezon MotoGP, difuzat în direct pe Eurosport și Eurosport Play. Odată cu răspunsurile am primit și niște fotografii din Qatar.

Ce se vorbește despre noua carenă Ducati? Va fi preluată această idee și de către ceilalți concurenți, la fel ca-n cazul “aripioarelor” de anul trecut?

Alexandru Cocu: A fost deja adaptată. De altfel, aerodinamica pare sa fie subiectul de predilectie al inceputului de sezon. Yamaha, Honda, Suzuki – toti au venit propriile lor solutii aerodinamice. Doar KTM, care se concentreaza asupra reglajelor bazice in acest sezon de debut, cauta sa nu-si perturbe datele de telemetrie cu solutii aero. Pentru moment.

Cum vi se par planurile KTM pentru MotoGP? În cât timp s-ar putea bate la un podium. Dacă totul va merge bine, desigur.

A.C.: Coerente. Moto3-Moto2-MotoGP acum. totul – pentru a nu-si pierde inginerii si talentele (resursele) la alte echipe. E o filiera normala, iar MotoGP e ultima caramida. In plus, principala calitate a celor de la KTM tine de dimensiunile lor. O uzina mica, asta inseamna capacitate de reactie, flexibilitate, adaptabilitate si nu ore mistuite in interminabilele sedinte ale consiliilor de administratie,cum e cazul gigantilor niponi. Si nu numai.

Furnizorii, de asemenea, sunt locali. Ma gandesc aici la WP care furnizeaza in exclusivitate suspensii pentru KTM, desi toata lumea in MotoGP lucreaza cu Ohlins. Exista avantaje si dezavantaje aici. KTM a ales insa sa mizeze pe partea plina a paharului.

In cat timp vor aparea rezultatele? Pai asta n-o stiu nici ei. In tot cazul, din cate stiu, si-au dat in fata ani de evaluare a proiectului inainte de o eventuala analiza si o alta directie de urmat. Si pilotii – Bradley Smith si Pol Espargaro – au cate 2 ani de contract, prin urmare probabil atunci va interveni analiza rezultatelor.

Altfel, sunt atatea variabile in MotoGP, incat a avansa o data pentru primul podium sau prima victorie e ca si cand ai prognoza – cu o siguranta demna de o cauza mai buna – o furtuna de nisip in Qatar.

Ionuț Mistode: KTM este un constructor extrem de ambitios dar chiar daca austriecii sunt convinsi ca pot muta muntii, sunt constienti ca nu o pot face peste noapte. In opinia mea cred ca parcursul lor va fi similar celor de la Suzuki.  In primul an cred ca nu vor prinde nici o clasare in primii 6. Poate in al doilea sezon ar pute avea sanse la podium.

 

Ce echipă va ocupa cea de-a treia treaptă a podiumului anul acesta? Presupunând că pe primele două va fi duo-ul japonez Yamaha-Honda.

A.C.: Nu stiu. Sincer. Prefer sa nu ma aventurez pe terenul istoriilor prospective momentan.

I.M: Cu certitudine si Ducati va fi un jucator important in 2017 pentru titlul constructorilor. Ajustarea problemelor de geometrie a motocicletei pe care le au si cei de la Ducati, necesita mut timp pentru a fi rezolvate, dar ascensiunea italienilor este vizibila. Suzuki ar mai avea prete

Ionuț Mistode, pilot superbike și comentator MotoGP, în Qatar

ntii la a 3-a pozitie , dar fara Viniales nu cred ca vor progresa la fel ca in 2016.

Care este transferul anului in MotoGP?

A.C.: Anul acesta n-a inceput inca sezonul de transferuri. Si poate e mai bine. Daca vorbim de anul trecut, transferul lui Lorenzo la Ducati a fost cel care a generat un efect de domino. Din punct de vedere al consecintelor, cam asta ar trebui sa fie transferul anului, nu?

I.M.: Chiar daca Viniales a captat atentia cu ritmul pe care l-a impus de la primele antrenamente extra sezon, eu cred ca transferul cel mai importat din 2017 este dat de Lorenzo, de la Yamaha la Ducati. In afara de Stoner toti pilotii care s-au incumetat sa urce in seaua unui Ducati Motogp, nu au reusit sa imblanzeasca pe deplin forta bruta. Cred ca aici este cel mai mare pariu din acest sezon.

Care credeți că va fi evoluția lui Valentino Rossi în acest an? 

A.C. Nicio idee, alta decat predictii pur ipotetice.

Rossi are – ca si in anii trecuti – varsta drept factor potrivnic. Plus doua nuci tari: Marquez si Vinales. Marquez a aratat sezonul anterior ca a trecut la nivelul superior. Cu maturitate si – deja – experienta, a stiut sa gestioneze un campionat, desi nu beneficia de cea mai puternica arma. Or – la cum au aratat testele din presezon – Honda pare sa fi invatat lectia, a alterat materialul de concurs, cu un motor mai exploatabil (Honda a testat 2 tipuri de motoare big bang style la Sepang si Phillip Island) si nu va mai miza doar pe inteligenta si de acum experienta lui Marquez.

Al doilea impediment pentru Rossi: Vinales. Era de asteptat ca Vinales sa exprime uriasul talent la Yamaha. Dar cu siguranta nici Rossi, nici inginerii Yamaha nu se asteptau sa-l vada exprimat atat de devreme. Greu de crezut ca Vinales va repeta genul de sezon pe care l-a avut Marquez in 2013, anul primului sau titlu. Dar pentru Rossi, e un semnal de alarma. Are o jumatate de sezon, nu mai mult, sa devina singurul contracandidat la titlu pe care il propune Yamaha in acest sezon. Iar atunci, Vinales va fi nevoit sa-i sustina efortul lui Rossi la titlu. In orice alt caz, a doua jumatate a sezonului risca sa schimbe balanta de putere in cadrul Yamaha.

I.M.: Rossi se pare ca a gasit secretul automotivarii dupa atatea campionate castigate. Il vad in primii 3 la sfarsitul sezonului, asta in cazul in care nu are nesansa sa cada sau sa abandoneze din motive tehnice.  Rossi este capabil sa gandeasca si sa puna in aplicare strategii de cursa mai bine decat oricine.

Valentino Rossi, la conferința de presă din Qatar

Există un nou Rossi? Cineva suficient de talentat dar și la fel e carismatic care să-i ia locul după retragere?

A.C.: Pentru asta, trebuie sa ne uitam la clasele inferioare. Iar aici, nimeni altcineva decat Marquez nu se poate lauda cu palmaresul de a fi castigat titluri la categoriile mici, inainte de un titlu la clasa mare.

In rest, sigur ca putem fantasma. Sunt o multime de italieni la clasa Moto3. Apoi Brad Binder si Danny Kent – ultimii 2 campioni de la Moto3 evolueaza anul acesta la Moto2.

Iar dintre cei promovati la Moto GP, Alex Rins bunaoara – vazut drept un campion in devenire – a castigat curse, dar niciodata un titlu la clasele inferioare.

Si aici, inca o data, marturisesc ca nu e tocmai indeletnicirea mea predilecta sa citesc in globul de cristal.

I.M.: Spre bucuria lui Rossi, ca nivel de performanta,  avem o multime de piloti care vor sa devina “acest nou Rossi”. Din persepctiva mea imi este destul de clar ca Marquez si Viniales sunt pe moment cam singurii pretendenti, tine putin si de ce face Ducati.  Daca acum 5 ani apareau doar piloti buni preponderent din Spania, acum incep sa apara piloti din toate colturile lumii. Cu toatea acestea probabilitea ca un pilot carismatic sa fie si cel mai rapid este cred, foarte mica. Cine stie, poate ca viitorii campioni vor lua lectii de teatru pentru a-si mari numarul de fani 🙂

Care sunt cele mai mari rivalități în MotoGP? Din punct de vedere al piloților și al constructorilor?

A.C.: Conceptul de MotoGP nu exista decat de la jumatatea anilor 2000. Prin urmare, istoricul rivalitatilor e nu numai cunoscut de toti pasionatii, dar nici prea numeros. Rossi, Stoner, Lorenzo, Marquez – in combinatii luate cate doi (mai putin Stoner – Marquez) acopera scurta istorie a rivalitatilor pilotilor la aceasta clasa. La constructori Honda – Yamaha. Ducati e doar o frumoasa exceptie, in anul primului titlu al lui Stoner.

In rest, daca ne referim la Motomondialul de viteza, istoria rivalitatilor e bogata. Si ar fi o nedreptate sa consideram ca ea a inceput odata cu eroii moderni ai circuitelor. Surtees – Duke, Agostini – Hailwood, Roberts Sr. – Lawson, Rainey – Schwantz, Schwantz – Doohan au generat rivalitati uriase la vremea lor. La fel, perioada anilor 50-60 a fost dominata de rivalitatea anglo-italiana la capitolul constructori. Apoi au venit japonezii.

I.M.: Cred ca toate uzinele lupta pentru suprematie si ii vad pe toti ceilalti ca rivali. Majoritatea pilotilor au relatii de prietenie intre ei, dar mai sunt si exceptii. Cu siguranta o sa pot spune mai multe dupa ce o sa petrec mai mult timp prin paddock.

Cum se anunță acest sezon comparativ cu cel de anul trecut? 

A.C.: Mai deschis si, in mod paradoxal, mai predictibil.

I.M: Parca de la an la an Dorna reuseste cumva sa ne faca sa stam tot mai mult  cu sufletul la gura pentru prima etapa.  Sunt mai multi piloti care pot ajunge pe podium, timpii s-au mai apropiat, sunt multi debutanti la clasa regina, care de la prima evolutie din teste au surprins prin performanta. Intr-un mediu atat de performant putem sa ne asteptam oricand la schimbari de lider.

Cel mai spectaculos circuit MotoGP? 

A.C.: Laguna Seca. Dar nu mai e in calendar. Anul acesta – Phillip Island.

I.M.: Eu am avut ocazia sa merg pe Valencia, Brno, Losail  si  Aragon.  De departe Aragon a fost construit cu acest gand, sa fie spectaculos. E spectaculos pentru piloti, dar nu stiu in ce masura este si pentru spectatori.

Pentru cei care vor să-și planifice weekend-ul/concediul astfel încât să participe, pe viu, la o cursă MotoGP. La ce cursă să se ducă și de ce?

A.C.: Daca ai un weekend liber si o singura incercare, alege Assen sau Mugello. Assen pentru ceea ce reprezinta dpdv istoric si pentru melting pot-ul de spectatori pe care il reuneste. Mugello – pentru atmosfera fascinanta a fanilor care vin cand se crapa de ziua pe colinele din jurul traseului, isi pun scaunelele acolo, ca batranii la noi, pe vremuri si isi asteapta idolii.

+100.000 spectatori in fiecare duminica, de ani incoace.

I.M.: Brno pentru ca este aproape de casa si se poate merge cu masina. Valencia pentru ca poti vedea mai mult din circuit si poate se va decide titlul acolo… As zice ca la oricare ai merge, va fi o experienta remarcabila.

Losail, Qatar

Cât anume reușim să vedem la televizor dintr-o cursă MotoGP? În sensul – cât de bine poate să redea o transmisiune TV acest fenomen. Cu tot ce înseamnă el? 

A.C.: Tot. Mult mai mult decat daca am merge la cursa. Ganditi-va la cursa in sine: stai intr-un singur loc si oamenii se perinda prin fata ta de 20-25 de ori. Apoi s-a incheiat. Partea buna e ca nu costa mult.

Important e insa ce faci, ca spectator, intr-un weekend de Grand Prix. Prea mult contact cu pilotii nu ai, dar poti lega prietenii cu pasionati ca tine, poti vizita muzeele circuitelor, poti cumpara tot ce-ti poti imagina cu pilotii preferati. Important e ce faci pe langa, dincolo de ecrane.

I.M.: Transmisiunile TV de la MotoGP sunt excelente, aproape ca nu le mai scapa nimic regizorilor de montaj! Se vede mai mult la TV decat din tribune. Doar ca atmosfera si senzatia de a fi prezent pe “campul de lupta” nu pot fi egalate, cel putin nu inca.

Câteva detalii despre echipa de producție de acolo? Să luăm, de exemplu, Qatar. Câte camere, elicopter?

A.C.: Echipa de productie e coordonata de Dorna. Exista si reporteri, cameramani, producatori pe care ii trimit televiziunile, pentru continut auxiliar. Dar tot ce inseamna flux de productie a antrenamentelor libere, calificari si curse e gestionat central, unitar, de Dorna, dupa modelul inaugurat de Bernie Ecclestone in F1 cu a sa Formula One Management.

Cum a evoluat, în timp, popularitatea acestei competiții și care sunt tendințele? 

A.C.: S-a profesionalizat. Pe vremuri, era un simplu prilej de intalnire intre fani. Acum a devenit un business gigantesc, planetar, dar perfect adaptat prezentului: cu un public larg, accesibil. Cred ca majoritatea fanilor nici nu au urcat vreodata pe motocicleta, dar asta nu-i impedica sa fie cunoscatori si mari pasionati ai fenomenului.

Cu toate ca orarul pilotilor e mai strict, contactul cu publicul super-reglementat, media – la fel – tinuta in spatele vitrinei de armate intregi de ofiteri de presa, MotoGP a stiut sa se apropie de public – si sa castige public nou – prin intermediul noilor tehnologii. Continut video, social media, accesibilitatea biletelor – un sistem pe care F1 nu l-a inteles, nu s-a adaptat si in care a pierdut startul. Si implicit popularitate.

Poate MotoGP-ul să nască pasiuni la fel ca-n anii de glorie ai lui Valentino Rossi? Sau odată cu plecare Doctorului vor pleca și o mulțime de fani.

A.C. Din nou, istorie prospectiva. Nu am de unde sti. Dar ceea ce se vede si se simte e ca MotoGP starneste astazi un interes pe care doar Formula 1 l-a mai generat in anii sai de glorie. Si nu cred ca gresesc prea mult daca indraznesc sa cred ca MotoGP este astazi peste Formula 1 ca spectacol, personaje, scenariu, ambalaj si accesibilitate pentru un public larg si implicit interes.



Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro Facebook: Cristian Predoi Instagram: @cristian.predoi

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.