2019 Harley-Davidson LiveWire. Iată versiunea finală
21/11/2018
Săptămâna viitoare testăm F850GS Adventure și R1250GS Adventure
04/12/2018

Harley-Davidson, încotro? Despre LiveWire și Adventure

Nu știu care moment a fost mai șocant pentru public: acela în care Harley-Davidson a anunțat motocicleta electrică sau acela în care a anuțat că va intra în clasa Adventure. Nu-i mirare că toată lumea a fost surprinsă la auzul acestor vești. Vorbim de un brand, până nu demult, foarte conservator, care se poziționa prin V2-ul clasic american, prin “spiritul liber” si prin “sunetul unic potato-potato”. Dar eu nu m-aș repezi să iau în râs această mișcare. Dimpotrivă! Oricât de ciudat ar suna, Harley-Davidson avea nevoie de așa ceva. Iar la cum arată lucrurile până acum – cel puțin prin prisma LiveWire – nu e deloc rău. 

Harley-Davidson trece printr-o criză. Motocicletele lor devin din ce în ce mai neatractive, odată cu schimbarea generațiilor și fiecare trimestru aduce pierderi. Pur și simplu, tinerii din America nu mai cumpără acest brand. Și se pare că cei în vârstă sunt mulțumiți cu ce au, dar cam atât. Astfel, americanii trebuie să vină cu soluții noi dacă vor să rămână și pe piață, nu doar în istorie. 

Prima încercare, ceva mai timidă, a fost proiectul Street 750. Motor cu răcit cu lichid, preț accesibil, primul Harley-Davidson complet nou după mulți ani. O motocicletă dedicată tinerilor. Dar se pare că n-a fost suficient, astfel încât Harley-Davidson a început să forțeze și a apărut LiveWire. Dar chiar și-atunci, adică acum trei-patru ani, CEO-ul Harley-Davidson Matt Levatich spunea că nu plănuiește să pună pe piață prea curând proiectul LiveWire, că-i va lăsa pe alții să testeze piața și că Harley-Davidson se va concetra pe business-ul său de bază. 

N-a trecut mult și Harley-Davidson anunță 21 de modele noi în următorii patru ani, dintre care o motocicletă adventure, un streetfighter și mai multe motociclete electrice, inclusiv pentru oraș. Ce schimbare! Și nu e doar asta: americanii mizează din ce în ce mai mult pe online, pe strategii noi de retail și pe update-uri consistente la gama actuală. 

Un pas enorm spre necunoscut, un pariu important, o miză imensă. Fanii actuali sunt debusolați și e greu de crezut c-ar sări de pe Electra Glide pe Pan Americana, iar clienții din targetul vizat sunt circumspecți. Dar era de așteptat: nu-i ușor să convingi un posesor de SuperDuke să-și vândă motorul ca să-și ia un street-fighter Harley-Davidson. Sau să convingi un posesor de R1200GS să treacă, deodată, la Pan-Americana. Din această mișcare, americanii pot ieși glorioși, cu clienți noi și piață nouă sau pot ieși șifonați și fără bani, îndreptându-se spre faliment. Indiferent de rezultat, admir curajul Harley-Davidson și cred că a ales e cea mai bună soluție – dezvoltarea și inovația. Păcat că procesul a început așa de târziu.

Totuși, important e că pasul a fost făcut, iar Harley-Davidson a reușit să atragă atenția. Mi-e greu să mă pronunț în cazul Pan-Americana, pentru care mai am nevoie de ceva timp ca s-o diger și s-o înțeleg. Dar street-fighterul, de exemplu, arată foarte atractiv. Iar dacă se și pilotează la fel cum arată, s-ar putea ca lucrurile să înceapă să funcționeze. Și mai de succes mi se pare mișcarea LiveWire. Dacă în anii viitori motocicletele electrice vor prinde avânt, Harley-Davidson va fi deja acolo, cu șanse mari să conducă clasamentul.



Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro Facebook: Cristian Predoi Instagram: @cristian.adventure

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.