O citești pe forumuri, pe grupurile de socializare, o auzi de la prieteni, cu siguranță că ți-ai pus-o și tu, le-ai adresat-o și altora, sau încă te mai frământă. La întrebarea “ce motor să-mi iau” am dat multe răspunsuri, în funcție de fiecare caz în parte, așa cum un medic stabilește un diagnostic și o schemă de tratament individualizat. Am renunțat să o fac atunci când mi-am dat seama că greșeam fundamental. Însă când am văzut că un experimentat motociclist, coleg și prieten, pune aceeași întrebare, am vrut să dau un răspuns care s-a tot lungit și a ajuns articolul de față.
Pe scurt: dragi prieteni, să-i întrebi pe alții ce motor să-ți cumperi tu e ca și cum ai intra într-un restaurant și i-ai întreba pe clienții prezenți ce îți recomandă să mănânci. Poate că tu nu ai poftă de specialități locale, de feluri exotice sau de fripturi, poate îți place o pizza cu blat subțire, coaptă în cuptor pe lemne, cu ingrediente de calitate.
Poate colegul (pe care o să-l denumim generic Cristi) a pus întrebarea numai pentru a avea o temă de dezbatere în extrasezon, de a revigora un grup de discuții, de a stârni interesul asupra unor noi modele. Un motociclist experimentat ca el, care a făcut călătorii memorabile în zone îndepărtate și care a testat majoritatea modelelor reprezentative din ultimii ani, cu siguranță că are o idee despre ceea ce își dorește. Eu, de exemplu, atunci când mi-am luat ultima motocicletă (în octombrie 2019), aveam de câteva luni o listă cu condițiile pe care trebuia să le indeplinească, fără să fie produsă de o firmă anume (ex: cel puțin 1000cmc, peste 140 de cai, poziție confortabilă, protecție la vânt, sub 220kg la plin, ABS+TC).
Când eram întrebat “ce motor să-mi iau”, încercam să aflu detalii despre motociclist înainte de a formula un răspuns. Unde o va folosi, ce înălțime și câte kg are, cu ce a mai mers, dacă e o fire mai sportivă sau mai contemplativă, etc. Avem atâtea categorii, clase și modele pentru că nu suntem toți la fel. Am greșit o dată și de atunci am renunțat să mai dau sfaturi: acum câțiva ani buni, o cunoștință m-a întrabat ce motor să își ia cu aproximativ 12.000 euro, iar eu i-am sugerat să testeze Honda Africa Twin (tocmai ieșise CRF1000L după o lungă așteptare și eram cu toții entuziasmați). Nu m-a ascultat, bine a făcut, a luat ce i-a plăcut lui, acum participă la cursele de viteză pe circuit și este frecvent pe podium.
În concluzie: nu-i mai întreba pe alții ce îți place ție. Răspunsul îl ai deja, se află înăuntrul tău și așteaptă să iasă la suprafață. În caz contrar, dacă vă luați după prieteni, după strategiile de marketing ale producătorilor, sau dacă vânați o imagine care nu vă reprezintă puteți cădea într-o capcană. Ar fi păcat să ajungi un motociclist care umblă în combinezon de piele cu cocoașă aerodinamică și sliderele neatinse numai pentru a fi “admirat” la terasele din oraș, sau de a fi cu un ultim model adventure într-o zonă izolată întrebându-te cum să instalezi un cort, cum să faci un foc sau cum vei ridica singur motocicleta dacă o vei culca în noroi sau într-un vad cu apă.
Fă o listă și încearcă să răspunzi clar la câteva întrebări. Ce categorie te atrage cel mai mult (naked, adv, sport/touring, classic/neo/retro/cafe,etc), în ce buget vrei să te încadrezi, restrânge căutarea și fă un test cu modelele alese. Părerea unui proprietar de pe formurile dedicate anumitor modele este mai valoroasă decât toate opiniile celor care știu din “auzite”, sau comparând fișe tehnice. Dacă îți dorești ultimele sisteme electronice (conectivitate Bluetooth, TFT, IMU, etc), nu uita că în câțiva ani acestea vor fi depășite. Dacă e o motocicletă puternică ar fi bine să aibă măcar ABS și TC, cu toate că modurile de pilotaj PRO dezactivează aceste sisteme. Dar tu știi cât ești de “pro”. În final, poți pune întrebarea, dar în alt mod: nu “ce motor să-mi iau”, ci “ce părere aveți despre modelul X”? Odată cumpărat o să descoperi – ca în orice relație – că lucrurile nu sunt mereu mereu perfecte, vei fi tolerant și vei trece peste neajunsuri sau vei trece la capitolul următor.
Asfalt uscat, vreme călduroasă și aventuri plăcute!
P.S. După ce vei afla răspunsul la întrebarea “ce motor să-mi iau”, e posibil să nu treacă prea mult timp și te va măcina o altă întrebare: “ce motor să-mi MAI iau”?
6 Comments
Intrebarea mea este, nu ce motor sa imi iau, ci mai degraba, la 40 de kg si 1,5m inaltime, exista un motor potrivit? Intreb acest lucru pentru ca de ceva timp ma incearca acest gand, dar am fost descurajata adesea pe motiv ca este imposibil la statura mea sa sustin vre un model de motor.
Buna Iulia,
Citind acest articol si vazand intrebarea ta, mi-a venit rapid in minte o motocicleta frumoasa, docila si potrivita pentru descrierea ta: Honda Rebel (Honda CMX500 Rebel). Vezi daca iti place, citeste despre ea si, nu in ultimul rand, da o tura sa vezi daca ti se potriveste.
Salut. La înălțimea de 186cm și greutatea 70kg ce motocicletă mi-ați recomanda . Am mai condus unele modele dar nu sunt hotărât. În prețul de 3000€. MULȚUMESC ANTICIPAT.
@Vali.. Pai, Slava Cerului, mama natura te-a dotat cu o inaltime la care te poti adapta cam oricarui tip de motocicleta.
Desigur, nu cred ca ai sta comod pe una foarte mica… Dar ai citit ce spune omul in articol? Vezi tu, nu e un domeniu in care sa primesti recomandari de la altii doar pe baza inaltimii si a greutatii. La 1.86, unul poate avea picioare mai scurte, altul mainile mai lungi etc… Conteaza enorm SI CE VREI SA FACI cu motocicleta. Si nimeni nu are de unde sa stie asta. De exemplu, daca vrei sa dai ture lungi (sa speram ca vor veni vremuri in care sa putem face asta din nou), o „vitezana” nu-i cea mai fericita idee. Si ince ceva, foarte important zic, eu… Nu merge pe premisa pe care am vazut ca merg foarte multi incepatori, ca, daca-ti place mult de tot o motocicleta, te vei obisnui cu ea chiar daca ti se pare initial incomoda. Desigur, mai ales daca treci de la un comuter la un chopper, s-a putea sa ti se para un pic diferita. Dar in clipa in care ti se pare TOTAL incomoda, incearca altceva, mai ales daca e primul tau motor. Nu vrei sa fii incepator cu o masina pe care nu te simti bine sub tine. Prin urmare, mergi la drive test si vezi cat de bine te simti pe motor. Cat despre buget, nu comentez …Dar eu, in locul tau as mai strange ceva banuti, daca as vrea ceva mai de Doamne-ajuta… Inchei prin a-ti da gratis un pont. Fereste-te ca de naiba de sh-urile import Italia, care arata ca noi. Asfalt uscat!
Excelent Rebelul daca ai buget. Dar, daca esti la inceput, cred ca poti incerca si un Suzuki GN de 250 cmc. La greutatea ta, te cara fara probleme. N-ai s-o tii foarte mult, dar, la cat de ieftina si fiabila e, 1-2 ani, pana inveti sa mergi te cara fara probleme. Solutia in ceea ce te priveste este sa faci scoala si sa vezi daca poti sa conduci o motocileta. In general scolile cunoscute au un parc de motociclete destul de variat. Eu zic ca pe un GN, pe o Yamaha YBR, te poti descurca fara probleme. Si sa stii ca, daca te pasioneaza mersul pe 2 roti si o Honda Monkey poate fi o varianta si, crede-ma, nu glumesc deloc.
Scuze, Iulia. Pentru tine erau randurile din ultimul meu comment.