Transalpina – filmul care-i va face pe ceilalți să uite de Stelvio VIDEO
21/02/2017
Primul drum din 2017. Tot junglă, dar mi-era tare dor!
23/02/2017

Bucureștiul, în topul aglomerației. Vânzările de mașini au explodat. Altă întrebare?

Ieri am citit două știri. Bucureștiul este pe locul trei în lume, din punct de vedere al aglomerației la oră de vârf (alta sursă ne punea pe cinci). Vânzările second hand vor crește cu 20% în acest an. Bine c-avem motociclete. 

Bucureștiul devine sufocant. Am remarcat asta în fiecare zi a anului, cu exceptia sărbătorilor, când Bucureștiul se mută pe Valea Prahovei. Un drum pe care l-aș face, în mod normal, în 10 minute îmi ia peste o oră dimineața sau seara. Cu mașina. De astăzi, odată cu venirea primăverii, revin pe două roți și voi face, din nou, 10 minute indiferent de condițiile de trafic.

Dar perspectivele nu sună deloc bine. TomTom ne-a pus în rând cu Bangkok, Jakarta, Mexico City, Istanbul și Moscova. Sutem singurul oraș european din acest clasament al aglomerației. Iar ridicarea taxei de înmatriculare pentru mașinile second hand va aglomera și mai tare orașele. Desigur, vom ajunge la o limită pentru că nu putem circula cu două mașini deodată, dar mă întreb cum va arăta oare acea limită.

Cei care au avut treabă în ultimele zile la serviciul înmatriculări (cel puțin la cel din București) pot confirma că dacă-ți iei dimineața un bon de ordine ar trebui să-ți vină rândul pe la 16-17.

Cum am ajuns aici? Simplu. Mai întâi, regretatul Ceaușescu a turnat blocuri lângă blocuri, de câte 10 etaje fiecare, fără să asigure parcări. Dezvoltarea pe verticală e mult mai ieftină și nimeni nu-și închipuia atunci că fiecare familie va avea 1-2 mașini. Apoi – iar asta e și mai grav –  s-au eliberat autorizații de construcție și pentru puținele spații libere aflate între blocurile lui Ceaușescu. Evident, s-au ridicat alte blocuri, multe fără parcări.

Apoi, zonele de birouri sau rezidențiale de la marginea orașului s-au dezvoltat fără infrastructură de transport. Deși, spre deosebire de epoca comunistă, toată lumea știa că vom ajunge la haosul de azi.

Practic, trăim într-o fundătură în care ne adâncim din ce în ca mai tare. Conștient. Iar traficul nu înseamnă doar timp pierdut, ci și poluare – mai ales dacă parcul auto este format din dieseluri de acum 20 de ani.

Cum nu putem dărâma jumătate din blocurile construite aiurea, scăparea, în acest moment, este transportul pe două roți – de oricare ar fi ele: bicicletă, scuter, motocicletă. Iar pe termen lung, dezvoltarea sănătoasă și responsabilă. Dar pentru ca oamenii să realizeze asta, cred că va fi nevoie să avem parte de un blocaj continuu, din moment ce educația lipsește.

O educație în acest sens ar trebui s-o facă nu doar autoritățile, ci și importatorii de motociclete – principalii beneficiari ai unei creșteri a vânzărilor. Dar pentru asta ar trebui să existe o asociație care să poată face lobby și desfășura campanii. Din păcate, piața moto este divizată în loc să fie unită pentru un scop comun.

Transport comun eficient și deplasare pe două roți – piste pentru bicicliști, programe care să stimuleze vânzarea de motociclete și de scutere, o infrastructură adecvată. În caz că nu este evident, priviți fotografia de mai jos. Și dați mai departe. Poate se prinde și colegul tău de la birou că există și altă posibilitate de a ajunge la muncă fără să stea trei ore pe zi în trafic.



Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro Facebook: Cristian Predoi Instagram: @cristian.adventure

3 Comments

  1. Mihai spune:

    Pai na, romanul comod si fălos. Isi cumpara cumpara masina,poate doua, doar are nevoie ca sa mearga pana la paine.

  2. Isah spune:

    E in mentalitate sa ai masina casa si nevasta, deci daca trebe’…

  3. Laurentiu spune:

    Salut,

    In Romania mai exista un factor important in aglomerarea traficului; companiile mari si medii care ofera masina de serviciu ca beneficiu sau ca unealta in indeplinirea activitatilor zilnice (pentru a merge la client).
    Eu sunt unul din beneficiarii unui automobil si mai am si masina personala, situatie in care se afla majoritatea.
    Dimineata venim la birou aproximativ 300 de angajati , fiecare in masina lui. Si asta este doar o companie.
    Daca toate corporatiile ar oferi 2 roti in loc de 4, ar fi mult mai bine. Pe langa timpul castigat zi de zi si poluarea scazuta, cei care ar prefera in continuare sa mearga pe 4 roti, ar fi mai constienti de existenta celor pe 2 roti si nu ar mai fi atat de multe accidente in care sunt implicati motociclisti sau biciclisti.
    Eu zic ca as putea sa vin la birou dimineata si sa ma duc la client pe un scuter sau pe un naked. Desigur asta sunt eu.

    Asfalt uscat, tovarasi!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.