Singur-singurel, iarna în Siberia. Pe o motocicletă din ’87
29/11/2019
Noua Africa Twin e aici. Prima cheie: cum sună motorul, ce e nou
03/12/2019

BMW R18: 91 cp și 158 Nm

BMW prezintă datele tehnicele ale noului “big boxer”, de 1,800 cmc. Cel mai mare boxer construit vreodată. Cu 91 de cai putere și 158 Nm la 3.000 rpm, noile modele R18 intră direct pe teritoriul Harley-Davidson -motorul Milwaukee Eight 107 scoate 150 Nm la 3.200 rpm, iar caii putere sunt tot pe-acolo, chiar dacă Harley-Davidson nu declară niciodată puterea maximă. 

Ce-i drept, puterea nu e foarte relevantă aici – cuplul contează cel mai mult, iar cuplu avem din plin: între 2,000 și 4,000 rpm ai, în permanență, 150 NM. Și cam acolo vei sta cu motocicleta asta, pentru că turația maximă este la 5,750 rpm, în timp ce motorul toarce frumos la ralanti la 950 rpm. 

Pentru cei care-au trăit până acum departe de lumea moto, BMW își pregătește intrarea în clasa cruiser. E o mișcare importantă, foarte atent și bine-calculată, cu o campanie interesantă de teasing. La început, motorul a apărut ca piesă centrală a unor creații custom. Apoi, am avut un Concept R18 la Concorso D’Eleganza Villa D’Este. Abia după aceea a venit momentul EICMA 2019, când BMW a prezentat R18/2 – o altă versiune derivată din conceptul inițial. Varianta de serie va fi lansată în 2020.

Noul boxer de 1,802 cmc are un alezaj de 107,1mm și o cursă de 100 mm, iar BMW a adoptat mai multe soluții pentru eliminarea vibrațiilor. Desigur, este un motor răcit cu aer, fără radiatoare, fără plastice. Trebuie să capteze toate privirile. Este piesa principală a viitoarelor motociclete din seria R18 și cântărește 110,8 kg cu tot cu cutia de viteze și cu sistemul de admisie. Am impresia că cei de la BMW n-au dezvăluit întâmplător aceste date, dar așteptăm să aflăm masa totală a motocicletei. 

Și-acum, pentru pasionați, o să cităm direct din comunicatul de presă BMW Motorrad, care ne explică mai multe despre motor, despre construcția lui, despre felul în care funcționează.

„Deși noul „Big Boxer” are patru supape pe cilindru, aprindere dublă, o arhitectură modernă a camerei de ardere, injecție de benzină și sistemul de gestiune electronică a motorului BMS-O, motorul folosește configurația clasică OHV pentru distribuție – la fel ca legendarul R5, motocicletă construită acum 70 de ani. În contrast cu alte designuri OHV de la BMW Motorrad, acest motor – foarte apreciat de cunoscători – are doi arbori cu came acționați de arborele cotit printr-un lanț cu role. 

La fel ca în modelul istoric, cei doi arbori cu came sunt poziționați la stânga și la dreapta, deasupra arborelui cotit în motorul „Big Boxer”. Avantajul acestui „boxer cu doi arbori cu came” constă în tijele împingătoare mai scurte. Acest lucru duce și la reducerea maselor aflate în mișcare, minimizând jocurile și dilatările lineare. O transmisie a distribuției mai rigidă, cu un control mai precis și stabilitate mai mare la turații mari este consecința acestei soluții elaborate. 

În designul motorului boxer tradițional de la BMW Motorrad, cele două tije împingătoare acționează câte una pe o parte a cilindrului pentru admisie și una pentru evacuare, ghidate printr-un tub etanș deasupra cilindrilor. Cele două supape de admisie și de evacuare din chiulase sunt acționate în perechi prin intermediul unor culbutori bifurcați. Spre deosebire de tehnologia motoarelor folosită la scară largă în zilele noastre, jocul supapelor nu este reglat prin intermediul unor elemente hidraulice, ci – cum era cazul la majoritatea motoarelor clasice BMW cu două supape pe cilindru, răcite cu aer, timp de decenii întregi – printr-un șurub de reglaj cu câte o piuliță de blocare pentru fiecare supapă. Cum a fost cazul anterior cu motoarele boxer clasice cu 2 supape pe cilindru, reglajul jocului supapelor (0,2 – 0,3 mm) în motorul „Big Boxer” R 18 se poate face foarte rapid. Supapele sunt fabricate din oțel, cu un diametru al talerului de 41,2 mm pe partea de admisie și 35 mm pe cea de evacuare. Unghiul supapelor este de 21 de grade la admisie și 24 de grade la evacuare. 

Cum este cazul la majoritatea motoarelor boxer BMW Motorrad timp de multe decenii (cu excepția boxerelor răcite cu aer/apă cu curgere verticală, apărute în 2012), un ambreiaj monodisc uscat transmite cuplul generat de motor către transmisie. Pentru prima dată este gândit ca ambreiaj anti-hopping autonom, eliminând astfel oscilațiile nedorite ale roții spate cauzate de frâna de motor la retrogradările agresive de treaptă. 

Cutia de viteze cu 6 trepte cu angrenare constantă este amplasată într-un carter din două bucăți, din aluminiu, și este gândită ca o cutie de viteze cu patru arbori, cu roți dințate cu dinți elicoidali. Arborele de intrare în cutie, cu amortizare de șocuri, acționează cei doi arbori din cutie cu perechile de roți dințate. Un arbore de ieșire are rolul de a compensa distanța și de a inversa direcția de rotație. O treaptă de mers înapoi este disponibilă opțional. Aceasta este acționată de o roată dințată intermediară și de un motor electric și poate fi acționată manual. 

Ca la toate motocicletele BMW cu motoare boxer, cuplul este transmis de la cutia de viteze la roata spate a lui R 18 printr-un arbore cardanic, cu transmisie finală în unghi, cu pinion conic și coroană dințată. Arborele cardanic este un exemplu de tehnologie moto clasică și fascinantă, fiind nichelat și expus direct privirii, cum era cazul la modelele BMW Motorrad până în 1955. O așa numită articulație tripod, cu viteză constantă, este aplicată pe partea dinspre cutia de viteze, pentru compensarea lungimii.” 



Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro Facebook: Cristian Predoi Instagram: @cristian.predoi

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.