BMW S 1000 XR 2015. PeMotoare TV Ep. 11
30/06/2015
Honda CB900R, un nou model retro sport?
02/07/2015

Am testat casca Shark Evoline Series 3

Ne dorim ca nu numai motocicletele să fie polivalente, ci și căștile. Așa cum sunt motociclete “allrounder” sau “crossover”, anumite căști au pretenția de a fi “multirol”. O astfel de cască este Evoline Series 3, de la Shark. Am purtat-o două zile, câteva sute de kilometri, pentru a ne face o idee despre ea.

Așa cum îi spune și numele, această cască se află deja la cea de-a treia generație. Este un detaliu care sugerează că anumite imperfecțiuni ale versiunilor precedente au fost remediate. Pe de altă parte înseamnă și că acest model este unul care s-a bucurat de succes și de încrederea motocicliștilor. Unde o găsești? La Motor Team, importator Shark în România.

Dublă omologare

Nu mai trecem în revistă avantajelor căștilor modulare (sau flip-up). Shark Evoline Series 3 se diferențiază însă de celelalte căști din această categorie prin faptul că protecția de mandibulă rabatabilă culisează până la ceafă. Rămâne fixă în această poziție și casca este omologată și pentru a fi folosită în acest fel, ca orice altă cască open face. Asta spre deosebire de restul căștilor modulare, a căror protecție de mandibulă se fixează în creștet și a căror purtare în acest fel pe motocicletă este “ilegală”.Shark Evoline Series 3_4_resize

A fost prima dată când am purtat o cască cu o astfel de concepție și sunt două lucruri pe care le remarci imediat. În priumul rând e vorba de distribuția maselor. O cască cu protecția de mandibulă fixată la ceafă se simte altfel decât una ce are protecția fixată în creștet. E ca și o lanternă frontală, ce are compartimentul cu acumulatorii la ceafă și proiectorul în față. Stă mai bine pe cap, nu te obosește așa de tare ca una care are totul în față. Cel de-al doilea aspect este legat de aerodinamică. În cazul căștilor obișnuite (a se citi cele care au protecția de mandibulă rabatabilă la creștet), cum treci de o anumită viteză cu casca deschisă, capul îți este tras pe spate. Nu este și cazul lui Shark Evoline Series 3.

Proporții armonioase

Dacă este un aspect la care căștile Shark au stat întotdeauna bine, acela este designul. Cu toate că este o cască modulară și pentru turism, Evoline Series 3 merge pe aceeași linie. Adică una care îmbină formele moderne cu liniile ascuțite, având grijă să păstreze proporțiile plăcute ochiului. Casca arată bine privită din orice unghi și în orice configurație, indiferent dacă este închisă sau rabatată și cu vizieră. Am observat că producătorii de căști trag cu ochiul la motocicletele actuale: anumite teme de culori, linii și grafică sunt inspirate din motocicletele anului 2015. Casca pe care am avut-o noi a fost albă cu inserții negre ce imită carbonul.Shark Evoline Series 3_5_resize

Una dintre căștile mele este Shark (un model sport-touring), așadar sunt obișnuit cu forma calotei. În general, dacă ai conformația capului ovală, nu ai motive să te plângi de Evoline, neexistând puncte de presiune. Oricum, nu e indicat să riști cumpărând online, ceea ce la alte căști e măsura M, la Shark poate S.

Materiale și ergonomie

În ceea ce privește materialele de la interior, cred că numai un chelios (tagmă din care fac parte) le poate aprecia delicatețea la adevărata valoare. Noi ne putem da seama mult mai bine atât de senzația căptușelii cât și de curentul de aer de la ventilații. Acestea fiind spuse, am observat că Shark Evoline Series 3 are la interior o combinație de materiale diferite, desfășurate pe anumite zone. Există o zonă principală, ce stă în contact cu scalpul (ce are un tip de material, gen coolmax), o zonă ce susține fruntea și pomeții (aici e un material delicat ce absoarbe transpirația) și o zonă pe unde circulă aerul de la aerisiri. Toate materialele dau senzația de calitate și confort. Desigur, interiorul se poate detașa și spăla.

Aerisirile au zone bine direcționate. Chiar și cu casca închisă nu ai senzația că te sufoci în trafic, dacă ai aerisirile deschise. Pe de altă parte, casca protejează foarte bine împotriva curentului nedorit: în zona gâtului, la ceafă, e un material elastic ce se mulează și care izolează foarte bine. Atât aerisirile, cât și vizierele (cea principală și cea de soare) sau rabatarea se pot face fără probleme cu mănușa și cu o singură mână.Shark Evoline Series 3_6_resize

Culisarea protecției de mandibulă se face spre spate foarte ușor și intuitiv. Când ajunge în poziția maximă se asigură automat fără vreun efort sau gest suplimentar. La revenire, în schimb, după coborâre, mai trebuie împinsă și puțin spre interior (spre față) pentru a o bloca. După câteva mișcări pentru a te obișnui cu sistemul, manevra se însușește fără probleme.

Până la vitezele legale este o cască destul de silențioasă. În oraș filtrează zgomotele deranjante, dar îți permite să auzi lucrurile esențiale. Noi am testat-o pe o motocicletă cu parbriz (BMW S1000XR, vezi filmul aici). Pentru a ne da seama cu adevărat de cât de silențioasă este, ar fi trebuit testată pe o motocicletă naked, astfel încât în cască să nu vină turbulențe provocate de parbriz.

Deși în fotografii casca apare cu viziera principală fumurie, aceasta nu este echipare standard. Noi am folosit-o pentru că arată mai bine. De altfel este și un nonsens, din moment ce ai ochelari de soare (vizieră) integrați, să folosești o vizieră principală închisă la culoare. Și nu numai că este un nonsens, dar este și periculos dacă te prinde noaptea pe drum. Viziera secundară de soare acoperă întregul câmp vizual, nu distorsionează și poate fi folosită și independent. Adică cu casca în variantă open face și viziera de soare. Iar când este ridicată nu obstrucționează vederea.Shark Evoline Series 3_3_resize

Aceste căști modulare sunt proiectate și pentru purtătorii de ochelari. Dar pentru purtătorii de ochelari de vedere, nu pentru cei care poartă ochelari de soare; șanțurile din dreptul urechilor unde intră rama ochelarilor fiind foarte înguste. Așadar, dacă nu ești mulțumit de viziera de soare și vrei să porți proprii ochelari de soare, trebuie să fie unii cu rame subțiri și drepte. Lucru care – oricum – nu este recomandabil: fiind o cască pentru turism, ai toate șansele să întâlnești tuneluri în drum, loc unde nu poți rabata ochelarii de soare.

Concluzii

Dacă nu vrei să ai mai multe căști în garderobă, pentru motociclete și scopuri diferite, Shark Evoline Series 3 e suficientă. Cel puțin pentru touring, sport-touring, naked sau cruiser.

Ce ne-a plăcut la ea:

  • calitatea interiorului
  • felul în care arată
  • sistemul rebatabil

Ce nu ne-a plăcut:

  • zgomotul la viteze ilegale
  • greutatea (1715 grame). Se situează în media categoriei din care face parte, însă e totuși o greutate destul de mare pentru o cască pe care o ții în cap toată ziua. Iar dacă îi mai adaugi un sistem de comunicație și o cameră de luat vederi…

O găsești la Motor-Team, importatorul Shark în România.

 



Catalin Sanatescu
Catalin Sanatescu
Sunt exact ca si tine, cel care ai intrat pe acest site: dacă aș avea un puţ cu petrol în curte, iar temperaturile ar fi mereu peste 15 grade Celsius, aș fi cel mai fericit dintre pământeni. După experienţele din radio şi tv acum este rândul presei online. Alte pasiuni: trail running, cicloturism.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.