Pe o motocicletă adventure poți purta orice fel de cască. Dar anumite modele de căști sunt create cu dedicație pentru aceste motociclete. MX Tourer este oferta celor de la Suomy pentru acest segment.
Text: Cătălin Sănătescu, foto: Cornel Pochiu (www.fisheye.ro)
Căștile pentru motocicletele adventure sunt precum și aceste motociclete, adică un hibrid. O soluție de mijloc, polivalentă, care să îmbine și mersul pe asfalt și cel în off road. O combinație dintre o cască de stradă și una pentru enduro. Iar un cozoroc este obligatoriu, indiferent dacă motocicleta are “cioc” sau nu.
Construcție
Suomy MX Tourer este un model lucrat manual de către firma italiană, scopul fiind acela de a concura în gama premium cu modelele adventure de la Arai sau Shoei. Una din căștile mele pentru stradă este Suomy, așadar știam ce măsură îmi trebuie. MX Tourer te surprinde din momentul în care o scoți din cutie, până să o pui pe cap, cu greutatea ei. Cântărește 1200 de grame, fiind printre cele mai ușoare căști integrale de pe piață.
Greutatea redusă a putut fi obținută datorită materialelor folosite. Carcasa este creată din tricarboco, un amestec de kevlar, fibre de carbon, rășini și este modelată manual, cu tehnologii moderne. Calota este tot din tricarboco și se lipește de carcasă cu rășini tot manual.
Acest model are două tipare de carcasă, una medium în care se montează mărimile de la XS (53-54 cm) la M (57-58 cm) și una large, pentru căștile de la L (59-60 cm) la XXL (63-64 cm).
Cei care au mers mult timp cu soarele în față știu cât de util este un cozoroc pe cască și îl apreciază. Pe de-o parte vezi mult mai bine atunci când razele solare nu ajung direct la ochi, pe de altă parte ești protejat de căldura efectului termic. De asemenea, ei cunosc și cât de enervant este acest cozoroc pe asfalt, la viteză mare, când schimbi poziția capului pentru a te uita în alte direcții. În plus, aceste proeminețe induc și un efect de buffeting, sau, mai pe românește, provoacă zdruncinături. Suomy spune că acest cozoroc a fost testat în tunel aerodinamic și că provoacă cu 50% mai puține zdruncinături decât un cozoroc standard.
Teoretic, atunci când testăm o cască, ar trebui să o facem cu două tipuri de motociclete, una cu parbriz (cum au majoritatea motocicletelor adventure) și una fără, pentru a diferenția turbulențele produse de cască de cele induse de parbriz. Noi am folosit casca pe un Suzuki V-Strom 650 XT, unde am întâlnit zguduiri numai de la 140 de km/h în sus.
Toți producătorii declară că vizierele cu care sunt echipate căștile sunt tratate în așa fel încât să fie rezistente la zgârieturi și să nu se aburească. Nu am încercat să zgâriem viziera de la MX Tourer, dar soluția antiaburire este eficientă. Dacă, de obicei, la staționarea de la semafoare, când casca nu se ventilează, încercam să respir cât mai puțin pentru a nu aburi viziera, cu ea nu am avut probleme de acest gen. Dar nici nu am prins temperaturi sub 8 grade Celsius. E bine ca tratamentul interiorului vizierei să fie protejat, pentru că aceasta nu e prevăzută pentru pinlock.
În cele 1200 de grame ale căștii, producătorul a reușit să integreze și o vizieră secundară, de soare. Căptușeala este detașabilă și lavabilă, iar grosimea ei face diferența între mărimile disponibile. Se fabrică în opt variante diferite de culoare, cea pe care am avut-o noi fiind “anthracite/red”.
Sistemul de închidere al căștii este de tipul D-ring. Considerat cel mai sigur, acest sistem este inventat și înregistrat ca patent de către Suomy. E ușor să manevrezi aceste catarame. Dezavantajele minore în fața sistemului Quick-lock ar fi că trebuie să dai mănușile jos pentru a-l închide/deschide și că durează puțin mai mult. Însă odată obișnuit cu acest sistem, altele nu te mai mulțumesc.
Aspect
Fiind o cască italiană, nu poate să dezamăgească la design. Pensinsularii știu să deseneze lucruri frumoase, indiferent dacă este vorba de căști sau de motociclete. Suomy MX Tourer nu e o cască de stradă căreia i s-a atașat un cozoroc, nici una de motocros/enduro cu vizieră în loc de ochelari. Forma în zona mandibulei nu este atât de proeminentă ca și la căștile enduro. Arată bine și dacă îi demontezi cozorocul. Fără el ai o cască pentru o motocicletă streetfighter. Combinația de culori gri/roșu s-a asortat cu motocicleta noastră.
Funcționalitate
Purtată cu cagulă toamna, în regim de turism, nu simți nevoia de ventilație suplimentară. Aerisirile căștii (de la mandibulă și de la creștet) sunt ca cele ale căștilor enduro, adică nu au butoane pentru a fi închise/deschise. Sunt convins că și vara, datorită spațiului suplimentar din zona nasului, nu vei simți că te sufoci.
Dacă vei folosi casca în off road și vei avea parte de temperaturi ridicate, o să îți dorești o pereche de ochelari enduro în locul vizierei, pentru a respira mai ușor. Ridicată la maxim, viziera nu lasă totuși spațiu pentru a instala astfel de ochelari, așa că ar trebui demontată. Nici forma căștii, în zona posterioară, nu e prevăzută cu un profil pentru poziționarea fixă a elasticului ochelarilor, așa cum au căștile pentru enduro. În schimb, decuparea vizierei este ca și la căștile ce se folosesc cu ochelari, adică largă. Acest fapt ce îmbunătățește vizibilitatea periferică.
Pe mine m-a plouat aproximativ o oră în timpul testului, iar apa nu a pătruns prin aerisiri. Însă am avut probleme cu îndepărtarea apei de pe vizieră. Forma acesteia nu este sferică, decât pe laterale, în zona frontală existând o mică suprafață mai dreaptă. În cazul altor căști, pe ploaie, apa zboară dacă rotești capul stânga-dreapta. În cazul lui MX Tourer, apa nu a vrut să părăsească viziera prin această manevră. Ștergând-o cu mănușa nu am făcut decât să agravez situația, pentru că reușit să o mânjesc de tot. Când mergi mult în spatele tirurilor, apa de pe vizieră nu este tocmai curată și nimic nu este mai frustrant decât să nu vezi bine pentru a pregăti depășirea. Așa că am ales să merg cu viziera semiridicată, ascuns după parbrizul motocicletei.
Calitatea materialelor se vede și după modul în care se închid vizierele, cea clară și cea de soare. Viziera de soare se acționează cu o pârghie de pe partea laterală stângă. Acoperă întregul câmp vizual și are o culoare odihnitoare pentru ochi, pe care o poți folosi chiar dacă nu e soare puternic. După sunetul pe care îl scoate atunci când o lași/ridici și după modul cum culisează, îți dai seama că este un mecanism robust.
Cei de la Suomy nu au exagerat cu lungimea cozorocului. Așa că acesta nu este deranjant în cazul utilizării pe asfalt. Dacă nu mergi cu viteze ilegale, nu o să îi simți prezența. În off road, cu soare puternic din față, ți-ai dori ca el să fie mai lung. Având în vedere modul în care va fi folosită această cască de către cumpărători, adică preponderent asfalt, cu ocazionale incursiuni în off-road, cred că dimensiunea și forma cozorocului sunt ideale. El este ancorat solid de cască cu patru șuruburi cu cap imbus. Prinderea e fixă, fără posibilitatea de reglare a unghiului.
Dacă ești purtător de ochelari, ar fi bine să probezi această cască înainte de a o comanda. Eu nu port (deocamdată) ochelari de vedere, iar pe cei de soare nu am reușit să îi introduc din cauza tipului ramei. Însă ochelarii de vedere au alt tip de ramă și ar trebui să intre.
Confort
Suomy MX Tourer este atât de ușoară încât uiți că o ai pe cap. Nu ai impresia că porți o cască, ci o simplă șapcă. Obișnuit cu ea, nu vei mai suporta căștile modulare ce au cu 4-500 de grame mai mult.
Căștile Suomy au o formă a interiorului puțin spre oval. Nici cu MX Tourer, nici cu cele două căști personale Suomy pe care le-am avut, nu am simțit vreun punct de presiune deranjant. Casca se așează uniform pe cap și greutatea e preluată de toate zonele de contact. Dacă în cazul altor mărci îmi vine bine mărimea S, căștile mele Suomy sunt M. Cu alte cuvinte, la Suomy, mărimea M este ceea ce la altele este S.
Căptușeala căștii este ca și la modelele de căști sport. Adică este de bună calitatea, plăcută la atingere, dar lasă mult loc aerului să circule. Acest spațiu înseamnă și o cască mai ușoară, dar și mai puțină antifonare. Cu toate astea, în MX Tourer zgomotul nu este supărător. Nu am simțit nevoia dopurilor antifonice (pe care le folosesc deseori) așa că poți merge o zi întreagă fără să te obosească.
Totodată, casca nu este prevăzută cu orificii pentru montarea unui sistem de comunicație.
Concluzie
Intrarea celor de la Suomy într-un segment aflat acum în creștere, cel al echipamentelor adventure, se face cu piciorul drept. MX Tourer este o cască de calitate, pe care ți-ai dori-o parteneră la drum. Cu toate că e ușoară, nu este un model redus la esențial. Viziera de soare integrată e un atribut ce ar trebui să devină standard pe toate căștile.
Ce mi-a plăcut:
Ce nu mi-a plăcut:
Suomy MX Tourer anthracite/red se găsește la MotorTeam și costă 1.524 lei.
Testul utilizatorului
Pentru că un test de două zile nu poate spune foarte multe despre comportamentul căștii în timp, am apelat la un posesor de Suomy MX Tourer care să ne dea mai multe detalii. Andrei are un BMW F650 GS și folosește casca de doi ani. Iată concluziile lui.
„Este super-ușoară, când o încerci prima dată ai senzația ca n-ai cască pe cap. Mai trist e când probezi alte căști după ce ai folosit-o pe asta. Ți se par extrem de grele.
Alte puncte forte: viziera mare, vizibilitate foarte bună, plus ochelarii de soare care o fac ideală pentru oraș. Poți merge liniștit prin oraș cu viziera ridicată si cu ochelarii de soare. Se poate demonta cozorocul și ai piese care se montează în locul găurilor ca să nu-i strice aspectul. Șoția a renunțat definitiv la cozoroc.
Dezavantaje: E zgomotoasa – izolare fonică foarte proastă. Într-un fel, e de așteptat având în vedere ca e ușoară și are o astfel de formă. Nu are chinguard, deci pe lângă zgomot intră și foarte mult vânt. Dacă mergi pe autostradă sau toamna când e mai frig, ai nevoie de cagulă sau de ceva la gât.
Cozorocul și viteze mari nu prea se înțeleg. Cum ai depășit 100-120 km/h, îți face capul ca mașina de scris, mai ales pe motociclete fără protecție la vânt bună. Desigur, poți da jos cozorocul (care oricum se dă jos foarte ușor cu imbusul care vine odată cu casca. Pe de alta parte, asta înseamnă sa cari după tine cu imbusul și piesele care astupa locul lăsat de cozoroc, și după ce-l dai jos, să te cari cu cozorocul.
Nu are pinlock.
Merită sa o cumperi dacă iți plac căștile cu aspect adventure, daca vrei o cască super ușoara, daca nu mergi în mod regulat cu viteze mari, dacă vrei ceva asemanator celor de cross, dar totuși vrei vizieră și ochelari de soare.