Noul KTM 1290 Super Adventure arată complet diferit. Suficient cât să bată GS-ul?
22/08/2019
Cum recunoști un motociclist
25/08/2019

Africa Twin. De ce e o motocicletă cu care să pleci în jurul lumii

Aproape o lună de când am terminat călătoria în Asia Centrală – 5.000 de km prin Kârgâzstan, Tadjikistan și Uzbekistan. Acum încep să văd lucrurile la rece, gândurile devin din ce în ce mai limpezi, impresiile se sedimentează. Partenerul de călătorie a fost Honda Africa Twin, iar acest text este despre el. Sau despre ea, cum vreți. Fără să fie perfectă, motocicleta asta oferă un echilibru bun, un pachet complet care te face să vrei s-o încaleci să să pleci departe. Câteva motive care m-au făcut s-ajung la această concluzie:

  • Prețul. De obicei, îl menționez la final. Dar de această dată voi începe cu el, pentru că la 13.000 de euro ai o motocicletă gata de drum. Nu-i mai trebuie decât un sistem de bagaje (eu aș pune două cutii de aluminiu, un roll bag și geanta de rezervor) și chef de drum. Versiunea DCT e mai scumpă, dar dacă ai în vedere ture off-road alege manuala – e mai ieftină, mai ușoară, iar ambreiajul te ajută la anumite manevre. 
  • E o variantă de mijloc. Honda s-a poziționat foarte inteligent – undeva între motocicletele de clasă medie și cele de clasă mare. Cu un biciclindru de 1 litru și ergonomie de touring îți oferă ceva mai mult decât motoarele din zona 800-850, dar nu e la fel de masivă și grea ca cele din clasa 1,200 cmc. Cu alte cuvinte, ia ce-i mai bun din ambele lumi. 
  • Comportament bun în off-road. Nu e preferata mea, dar asta pentru că există o competiție puternică pe piață și, vrând-nevrând, mă raportez la rivali. Dar Africa Twin nu m-a dezamăgit. Nici pe departe: drumuri grele, washboard, sute de km fără asfalt, motocicleta s-a descurcat fără să dea vreun semn de oboseală. Nu mi-au plăcut traction controlul și manevrabilitatea pe anumite secțiuni, dar mi-a plăcut că e îngustă, că n-ai senzația că te afli călare pe un bivol, că are o roată de 21 pe față care-și găsește ușor drumul pe teren greu. 
  • Comportament excelent pe stradă. Confortabilă, precisă în viraje, manevrabilă. Africa Twin este o adevărată motocicletă de touring. Poți merge sute de km pe zi, zile la rând. Parbrizul și carenajul oferă o protecție la vânt optimă, suspensiile îți asigură confortul pe drumuri sparte, iar dacă vrei să mergi mai sportiv, nu-ți rămâne decât să tragi de accelerație.
  • Pare fiabilă și solid construită. Am folosit cuvântul “pare” pentru că am mers cu o motocicletă nou-nouță. Nu prea avea cum să se strice sau să arate semne de uzură după doar 5.000 de km. Dar n-am auzit până acum să fie probleme cu Africa Twin. Rămâne de văzut dacă trece testul timpului. Eu am încredere că da. 
  • E frumoasă-foc. Știu, e un argument total anapoda. Dacă e să fiu pragmatic, nu prea contează cum arată o motocicletă de travel. Dar dacă mă gândesc mai bine, suntem motocicliști și alegem cu sufletul – emoția pe care ți-o dă motocicleta e foarte importantă. Iar dacă te oprești ca să faci o fotografie cu motocicleta în prim-plan și cu Pamirul în spate și-ți place ce vezi, te simți împlinit. Dacă admiri silueta motocicletei atunci când te-ai oprit pe marginea drumului înseamnă că ai făcut o alegere grozavă. 
  • Consumă puțin. Eu am avut un consum mediu de 4,6 litri/100 de km. Asta înseamnă că ai o autonomie de 400 de km cu un rezervor plin, suficient pentru orice colț al lumii. Totodată, am pus în rezervor benzină de 80, pe platoul Pamirului, și n-a comentat nimic. 

Honda Africa Twin nu este (încă) motocicleta perfectă. Minusurile pe care i le găsesc, evidențiate pe larg într-un articol anterior, sunt sistemul de bagaje, traction control-ul, faptul că are anvelope cu cameră și, mă rog, absența unui cruise control. Dar partea bună e că trei dintre ele pot fi rezolvate repede (pui cutii aftermarket și sistem tubliss sau ceva similar, pui un cruise control mecanic), iar traction-controlul… poți trăi și fără să ai cel mai avansat sistem. Cei 95 de cai putere sunt de ajuns cât să fugi iute ca vântul, dar nu vorbim despre o motocicletă violentă, care trebuie să fie ținută în frâu de sisteme. Da, nu e perfectă, dar pachetul pe care-l oferă o face să fie una dintre alegerile de top în segmentul adventure. Cu alte cuvinte, după cei 5.000 de km pe care i-am făcut prin Asia Centrală, simt c-aș putea pleca oriunde-n lume pe această motocicletă. 



Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro Facebook: Cristian Predoi Instagram: @cristian.predoi

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.