Buhara – Sfârșit. GoPamir #13
07/08/2019
Vespa GTS 300 HPE – Accident. Test pe termen lung
14/08/2019

Honda Africa Twin. Cum s-a comportat pe Drumul Mătăsii

Asia Centrală. Kârgâzstan, Tadjikistan, Uzbekistan. Mult off-road, mult washboard, drumuri grele, zile întregi în care n-am văzut asfaltul, asfalt cu gropi, dar și autostradă la final. Africa Twin e acolo, gata să înghită fiecare kilometru de praf, suspensiile lucrează în continuu, iar motorul funcționează în continuare fără reproș, chiar dacă benzina turnată dintr-un recipient murdar e (sper eu) de 80. 

Au fost 5.000 de km solicitanți, cu un ritm intens mai ales în prima parte a călătoriei. Am primit foarte multe întrebări legate de comportamentul motocicletei și voi încerca în acest material să răspund la toate. Fiind un review, voi scoate în evidență plusurile și minusurile acestei motociclete.

De ce am plecat Africa Twin? Încă de la testele pe care le-am făcut în țară mi-am dorit s-o duc într-o astfel de călătorie. Motivul este destul de simplu: mi-a plăcut din prima și e o motocicletă foarte populară, o motocicletă reușită care stârnește pasiuni, o motocicletă apreciată încă de la lansare. Am fost curios s-o văd la treabă în mediul pentru care-a fost construită. Desigur, n-aveam niciun dubiu că se va descurca de minune pe drumurile ce aveau să urmeze. 

Pentru că toată lumea o laudă și scrie cât e de reușită, hai să începem cu lucrurile care nu mi-au plăcut. Unele dintre ele au o rezolvare simplă, altele țin strict de preferința personală. Dar cred că, oricum, Honda va rezolva o parte din ele odată cu noul model. 

  • Sistemul de bagaje. Este cel mai mare minus al acestei motociclete. Este uimitor cum o motocicletă așa de bună, așa de bine-închegată, unde totul e armonios, a primit asemenea cutii. Desigur, sunt făcute de vreun furnizor – nu mai contează care, dar Honda nu trebuia să accepte așa ceva. Plasticul este subțire și de proastă calitate și trebuie să fii atent la închidere, chiar și atunci când sunt goale. La prima căzătură, ori se vor sparge, ori se va strica mecanismul de fixare. La mine a fost a doua variantă – după ce am căzut de pe loc, sistemul care fixa cutia pe cadrul motocicletei s-a deformat, așadar cutia a început să joace. Noroc cu gravitația – fiind grea, a rămas cât de cât fixă pe toată durata călătoriei. Apoi, nu-s deloc încăpătoare, iar încărcarea pe lateral (o întâlnim și la cutiile Vario de la BMW) este o idee foarte proastă – nu-ți intră nimic, iar când deschizi cutia ca să accesezi lucrurile de care ai nevoie te trezești că se prăbușesc toate și-ți ia o eternitate ca să le rearanjezi. Desigur, dacă iei după tine 3 tricouri nu vei avea probleme, dar se presupune că e motocicletă de adventure și că pleci la drum lung, multe zile. Soluția e evidentă – cutii de aluminiu. Sunt solide și încăpătoare, cu încărcare pe verticală.  
  • Traction-Control-ul. Țin să precizez că am avut pe mână prima generație, cu setare pe trei trepte. A doua generație are setare pe 7 trepte, dar sistemul e la fel de rudimentar. E foarte intruziv, taie gazul ori prea mult, ori prea puțin și apoi tracțiunea revine brusc. Nu are un comportament previzibil și nu e un sistem cu care să poți lucra. Am ales să-l anulez definitiv și să fiu mai atent cu gazul, altfel mă scotea din sărite. Desigur, asta nu m-a oprit să mă bucur de călătorie și de peisaje, n-am căzut din cauza lui, poți înconjura lumea și fără traction control, dar îl consider rudimentar în raport cu electronica de la BMW sau KTM. Soluția: așteptăm modelul următor. 
  • Anvelope cu cameră. Aici e vorba de preferințe. Știu oameni care preferă anvelopele cu cameră în off-road, dar eu vreau tubeless – nu merg în regim de enduro, ci în regim de travel și un cui în roată mi-ar distruge ziua. Îmaginează-ți să te-apuci de schimbat camera de aer în Pamir, în vârful muntelui, cu levierele scurte pe care le ai la tine. Mai ales că vorbim de anvelope 50-50 cu flanc tare – știu băieți de la service-uri moto care se vaită când au de montat așa ceva. O pană ar fi fost un calvar, mai ales că n-aveam cric central pe motocicletă. Deci, tubeless pentru mine – un șnur, o pauză de 10 minute și e gata. Eu am avut camere heavy-duty. Nu știu dacă m-au ajutat sau nu. 
  • Cruise-control. Nu m-ar fi ajutat prea mult în munți, unde trebuia să fiu permanent în alertă, dar i-am simțit lipsa în ultimii 1.200 de km de drumuri drepte, asfaltate, între Bukhara și Bishkek. Mai ales în secțiunea din Kazakhstan, unde am avut 600 de km de autostradă. Dacă ar fi o motocicletă strict de adventure, n-ai avea nevoie de așa ceva – nu folosești sistemul pe off-road sau pe viraje. Dar de cele mai multe ori, ca să ajungi acolo trebuie să treci autostrăzi și drumuri plictisitoare. Desigur, poți folosi un sistem mecanic. Per total, nu m-a afectat foarte tare lipsa sistemului, dar ar fi bine să-l găsim la viitoarea generație – e așa ușor de pus pentru că Africa Twin are deja accelerație ride by wire. 

Comportament în off-road

Nu-l trec neapărat la minusuri, dar nu-l pot trece nici la plusuri. Trebuie să discutăm puțin pe baza acestui aspect pentru că așteptările noastre diferă, comportamentul fiecăruia dintre noi e diferit, preferințele și drumurile pe care mergem sunt altele. Așadar, compromisul ales de Honda poate fi o soluție bună sau una mai puțin reușită, în funcție de așteptările pe care le ai. 

Honda Africa Twin a pierdut ambele comparative făcute de noi în off-road. Ne-am gândit că poate fi din cauză că aveam cea mai mare și mai grea Africa Twin disponibilă pe piață – versiunea Adventure Sports, cu cutie automată. Ei bine, acum am mers cu versiunea simplă (tot cu DCT), dar tot nu m-a convins. Am simțit-o greoaie și puțin obositoare în afara asfaltului. Mai ales pe acele de păr în urcare, simțeam că trebuie să muncesc ca s-o duc unde voiam. 

Cred că este de la ergonomie și, posibil, de la unghiul furcii. E vorba despre însăși construcția și filosofia acestei motociclete. Poate că dacă reușeam să stau cu brațele fix în continuarea furcii, rezultatul ar fi fost altul. Dar altfel am simțit cumva roata-față prea departe, fără feedback suficient. Pur și simplu simțeam că nu am o conexiune reală cu motocicleta și de multe ori am preferay să stau în șa și nu în scărițe. 

Din punctul meu de vedere, chiar dacă are o imagine de bad-girl, Africa Twin pune accentul mai mult pe touring.

Având în vedere felul în care se folosesc, de obicei, aceste motociclete, Honda n-a făcut neapărat ceva greșit. A sacrificat puțin din off-road pentru un comportament mai bun pe asfalt. Doar 10% din clienții de adventure ies în afara asfaltulul. Și nici măcar 1% n-o să facă ce vedem în clipurile de prezentare. Oricum ar fi, rămâne o motocicletă grea și, echipată cu bagajele de călătorie, e greu de spus că vei face grozăvii. Vrei enduro? Ia un 250 și vei urca pante și poteci, vei sări, vei trece peste bușteni cum nu credeai vreodată c-ar fi posibil. Vrei confort și 1.000 de km pe zi pe asfalt, pentru ca apoi să ieși de pe drum ca să pui cortul? Sacrifici din componenta enduro.

De aceea spun că e un aspect care trebuie discutat – dacă vrei o motocicletă din clasa adventure-touring, excelentă pe asfalt și competentă în off-road, Africa Twin e acolo. Și, statistic vorbind, cam asta-ți dorești. 

Cutia DCT

N-am avut niciun fel de probleme cu ea și sunt un avocat al cutiei DCT de la Honda. Mă bucur c-a apărut și cred că n-ar trebui să-i lipsească unei motociclet touring. Pentru componenta adventure, prefer cutia manuală. Motivul e simplu – oricum o trec pe manual în când ies în off-road, simt lipsa ambreiajului la anumite manevre și.. motocicleta e mai grea cu 10 kg. Și mai scumpă. 

Așadar, pentru mine e foarte simplu: dacă vrei touring pe șoselele asfaltate din Europa, mergi pe DCT. Dacă vrei Pamir, ia-ți manuală.

Am început cu minusurile mele, am trecut prin zona gri, iar acum voi vorbi despre ce-mi place la Africa Twin. 

  • Suspensii. Furca, mai ales, este excelentă. Ține roata unde trebuie în viraj, se descurcă și pe washboard, și pe pietre și pe poteci, îți permite să mergi și tare și încet, și comod pe drumuri proaste unde nu trebuie să ții cont de denivelări. Mai mult, modelul prezent pe piață în acest moment a primit un update față de versiunea cu care am fost eu. Din câte știu, prima versiune era acuzată de un dive-in pronunțat, dar eu n-am avut astfel de probleme. 
  • Confort. Parbizul nu e reglabil dar e fix cât trebuie, protecția la vânt este bună în toate zonele, șaua e suficient de comodă încât să faci 600 de km pe zi. Motorul nu vibrează deloc și are un comportament elegant, suspensiile își fac treaba. Africa Twin punctează foarte bine la capitolul touring, chiar și fără mult-discutatul cruise-control. 
  • Motor.  Încă de la apariția pe piață am lăudat bicilindrul de la Africa Twin și-l voi lăuda în continuare: puternic, cuplu de jos, rafinat, fără vibrații. N-a făcut nazuri nici la 4.700 de metri, cu benzină de calitate îndoielnică, fără să-i fac vreo resoftare. 
  •   Comportament Stradal – Toate lucrurile amintine mai sus aduc un mare plus și fac din Africa Twin o motocicletă de touring foarte reușită. 
  • Consum –  4.5 litri/100 km. Autonomie – 400 de km. 

Cum ar arăta Africa Twin ideală

Minusurile de mai sus și comentariile făcute sunt niște observații care nu puteau să-mi scape. Dar nu pot să-i reproșez mare lucru acestei motociclete. Aș pleca oricând cu ea, în orice capăt al lumii. Cum ar arăta Africa mea, în configurație perfectă?  Cutii de aluminiu, anvelope tubeless, cutie de viteze manuală, cruise control. Și-aș merge până unde se termină Pământul.



Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro Facebook: Cristian Predoi Instagram: @cristian.adventure

1 Comment

  1. Ideal.Bike spune:

    Felicitari pentru acest articol/review! Ai acoperit foarte multe aspecte. Intentionez sa achizitionez pe viitor o Africa Twin dar ceva nu m-a atras la ea anul acesta, greutatea in special mi s-a parut exagerata pentru off road, puterea scazuta raportata la gabarit; nu putem trai doar din fiabilitate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.