Smaeb 2014 va avea loc la începutul lunii aprilie
06/02/2014
Motocicleta din Terminator II, la loc de cinste
07/02/2014

Anvelopele moto, iarna. Ce presiune să ai în roți pentru o aderență bună

Dacă vrei să pleci iarna cu motocicleta la drum, trebuie să ai în vedere câteva aspecte legate de aderența anvelopelor, care scade considerabil pe asfalt rece sau umed.

Pentru că sunt destui motocicliști pentru care termenul „hibernare“ nu există, am discutat cu Ionuț Mistode, multiplu campion Dunlop Romanian Superbike despre cum putem obține cea mai bună aderență pe timp de iarnă.

Alege o anvelopă cu un conținut ridicat de silice. Se încălzește mai ușor

Aderența anvelopelor atinge valoarea maximă în jurul unei temperaturi care diferă în funcție de compoziția chimică a cauciucului. Anvelopele de curse ating cea mai buna aderență undeva în jurul a 90 de grade Celsius, fapt ce le face aproape inutilizabile la temperaturi foarte scăzute, indiferent de producator. În schimb, anvelopele cu un continut mare de silice se încălzesc mai repede și au temperatura de lucru mai joasă. Dezavantajul apare cand sunt solicitate la temperaturi mari, cand probabil vor începe să se topească. Spre exemplu, anvelope cu un conținut mare de silice sunt Dunlop Roadsmart și Dunlop Sportsmart, care vor funcționa bine și la temperaturi scăzute.

mistode2

Pe ploaie, anvelopele trebuie să aibă o presiune mai mare.

De știut: anvelopele se încălzesc în funcție de felul cum sunt utilizate. Dacă se frânează excesiv, se vor încălzi mai repede. Chiar și așa, durează câteva minute bune.

Scade presiunea din anvelope dacă e frig și ai asfalt uscat

Presiunile recomandate de producători pentru anvelope destinate motocicletelor de viteză, naked, sau touring variază între 2,2-2,5 atm pentru roata-față și 2,3-2,9 atm pentru roata spate. Aceste presiuni sunt gândite sa asigure un comportament bun general, încercând sa se ajungă la o uzură cât mai mică, consum mic, manevrabilitate și aderență.

Bineînțeles, este un compromis. Dacă vrei o aderență mai bună, presiunea trebuie scazută la aproximativ 2,1 atm pentru roata față si 1,9 atm pentru roata spate (fără pasager). Creșterea aderenței vine odată cu creșterea petei de contact și cresterea temperaturii prin frecarea datorată deformării cauciucului la rulare.

Atenție! O presiune prea mică duce la pierderea manevrabilității, la creșterea uzurii peste o limită acceptabilă și la o senzație de alunecare. Măsurarea presiunii trebuie facută constant pentru că pot apărea pierderi.

Pe ploaie, presiune mai mare

Cand asfaltul este acoperit de apă, anvelopa nu se va mai putea încălzi, fiind răcita în permanență de apă. În acest caz, cele mai bune anvelope ar fi cele folosite la concursuri, dar din păcate, anvelopele de ploaie nu sunt omologate pentru drumurile publice. Așa că ramâne tot varianta anvelopelor cu un conținut mare de siliciu.

Când asfaltul este acoperit de apă, anvelopele trebuie să aibă o presiune mai mare pentru a nu se deforma foarte mult, astfel încat să permita scoaterea apei de sub ele pentru a avea contact cu asfaltul. Presiune recomandată: 2,3 atm pentru ambele roți.

Atenție! La 1 grad Celsius, apare mâzgă dacă e umed și alunecă mai rău decât asfaltul ud.  Când e frig și umezeală pe jos, trebuie să ai mare grijă la poduri, unde asfaltul poate să fie mai rece și să apară polei.

Recomandarea lui Ionuț Mistode pentru iarnă: o motocicleta enduro sau supermoto, care, datorită greutății reduse, poate fi manevrată mai usor. Iar pentru cei care pleacă la drum lung: atenție la informările meteo și ceai cald.



Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro Facebook: Cristian Predoi Instagram: @cristian.adventure

1 Comment

  1. […] Citește și: Presiunea corectă a anvelopelor moto pe timp de iarnă […]

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.