African Motorcycle Diaries. De urmărit la TV
09/02/2016
Triumph lansează noul Tiger Sport
11/02/2016

Am 3000 de euro. Ce motor second-hand pentru turism să îmi iau? (I)

E întrebarea pe care și-o pun foarte mulți motocicliști. Dacă e prima motocicletă, dacă vrei să ți-o schimbi pe actuala, sau dacă vrei să adaugi una în garaj, te-ai confruntat cu această dilema.

Ideea noastră inițială era să încercăm un răspuns la întrebarea care ni se tot adresează: “ce motocicletă second-hand să îmi cumpăr cu 3000 de euro?”. Cum nu puteam amesteca merele cu perele, chiar dacă sunt fructe, am zis să facem recomandările pe categorii. Astăzi, vom trece în revistă motocicletele bune pentru turism, urmând ca în episoadele viitoare să vorbim despre cele mai bune sportive, naked-uri, sau enduro, care se pot cumpăra cu această sumă. Pentru choppere/cruisere, trebuie suplimentat bugetul.

Din listă am scos modele care, în mod normal sunt mai scumpe, dar datorită kilometrajului ridicat, au un preț scăzut. De asemenea, nu am inclus motociclete supraevaluate sau care sunt mai vechi de 10 ani. Prețurile sunt analizate după ofertele celor mai cunoscute site-uri de vânzări de la noi, dar și din Italia și Germania.

Kawasaki Versys 650kawasaki-versys-2007-7

E o motocicletă subevaluată, probabil datorită aspectului care nu trezește pasiuni. Numele de Versys vine de la Sistem Versatil, adică ar trebui să fie bună la mai multe activități. Chiar dacă, de la distanță pare un enduro-stradal, este de fapt un model pentru turism pe asfalt. Noua generație (lansată în 2015) a schimbat designul, fiind acum modern și ascuțit. Dar noua variantă a coborât și prețul primelor versiuni (ce se fabrică din 2007). E manevrabilă, îngustă, motorul cu doi cilindri în paralel e suplu, puterea e rezonabilă, e confortabilă, frânează bine. Ca minusuri: șaua destul de înaltă pentru persoane sub 1,74m; aspectul e banal; i-ar prinde bine un parbriz mai înalt și un cric central.

Alternativă: Kawasaki ER-6F, care are aceeași bază ca și Versys.

Suzuki V-Strom 6502012-Suzuki-VStrom650ABSg

V-Strom-ul de 650 nu are nevoie de prea multe prezentări. Se fabrică din 2004, fără modificări substanțiale. Noi am testat anul trecut versiunea XT și am ajuns la concluzia că V-Stromul rămâne o motocicletă pentru turism pe asfalt, în ciuda aspectului adventure.

E confortabil, chiar și pentru pasager. Până în 2012 s-a fabricat cu un rezervor de 22 l (care a fost redus, din păcate), deci autonomia e bună. Motorul e voios și are cuplu. Suspensiile sunt eficiente (cel puțin, pe asfalt), protecția la vânt e bună. Deranjant e zgomotul pe care îl produce parbrizul de serie.

Honda CBF 10002008-Honda-CBF1000c

Dacă le pui una lângă alta, CBF1000 și CBF600, versiunea cu motorul de 1000 nu se diferențiază prea mult de cea de clasă medie, ambele având pe spate pneu de 160. Dar cu sora mai mare ai o altă experiență atunci când e vorba de drumuri lungi.

Configurația cu patru cilindri în linie asigură un mers lin, ca pe aripile vântului. Când vrei depășiri, rotești manșonul accelerației în orice treaptă, fără retrogradări. De exemplu, rulează lin la ralanti (1000 rpm), cu treapta a șasea, la 30 km/h. Pe de altă parte, turată până în zona roșie, cu prima treaptă atingi 100km/h, iar cu a doua 140 km/h.

E o motocicletă înțeleaptă, cu maniere, pe care – din păcate – nu o ajută fața. Adică aspectul nu incită. Însă motorul e luat direct de pe CBR 1000 RR, ceea ce spune multe. E un lup în blană de oaie. Puterea este acolo, dacă ai nevoie de ea.

Alternativă: Yamaha FZS 1000 Fazer.

Yamaha TDM 900yamaha-tdm900

TDM 900 este un alt exemplu clasic de model peste care se trece ușor cu vederea. S-a făcut din 2002 până în 2014, iar la 3000 euro poți găsi una cu ABS. Nu e nici prea slabă, nici prea grasă, nici prea mică, nici prea mare. Cu toate că are un centru de greutate destul de ridicat, raza de bracaj îi asigură o bună manevrabilitate.

Poziția e confortabilă la drumuri lungi, motorul cu doi cilindri în paralel nu vibrează excesiv. Puterea se livrează liniar, nu are reprize care să te excite. Dar micul parbriz te protejează chiar și până la 150km/h. Frânează bine, pentru că are frânele de pe R1. Posesorii s-au plâns de modul în care răspunde injecția la turațiile reduse. Trăgând linie, Yamaha TDM 900 rămâne o motocicletă ce merită apreciată pentru polivalență și confort.

Suzuki GSX 650 FSuzuki-GSX650FA1

O motocicletă sport-touring bună e greu de găsit la 3000 de euro. Am scos din calcul datorită vârstei prima generație Honda VFR800, iar pe cea de-a doua (2002-2013) am scos-o pentru că e mai scumpă. Dar în acest segment putem găsi o ofertă de la Suzuki. E vorba de carenatul GSX 650 F, un frate de-al Banditului 650. Se fabrică din 2008, are 85 de cai, 216 kg la gol și rezervor de 19 litri.

Carenele nu trebuie să vă inducă în eroare, pentru că nu are nimic în comun cu motocicletele sportive. E mult mai înrudit cu clasicele naked-uri japoneze cu patru cilindri în linie, doar că e “îmbrăcat”. Iar această costumație îl face potrivit pentru turism. E cea mai bună ofertă, punând în balanță prețul și vechimea. E un model mai puțin cunoscut în această declinare, dar e destul de echilibrat: bun la plimbări, în oraș, sau pentru turism. De fapt, preia calitățile unui Bandit S și le duce mai departe, într-o nouă formă.

Alternativă: Yamaha XJ6 Diversion.

Honda XL 1000 V Varadero2008-Honda-VaraderoXL1000VAa

De ce includem o motocicletă “adventure” de capacitate mare între recomandările noastre? În primul rând, pentru că Varadero e mult mai orientată spre asfalt decât celelalte din categoria sa. În al doilea rând, că e singura din clasă care se încadrează în bugetul nostru. Și nu în ultumul rând, pentru că noi considerăm Varadero o motocicletă pentru turism, nu un maxi-enduro în adevăratul sens al cuvântului.

E o motocicletă serioasă, făcută în adevărata tradiție Honda, comodă, care înghite kilometri. Rezervorul are 25 de litri, protecția la vânt e bună. Motorul cu doi cilindri în V, luat de pe Firestorm, are cuplu, sună bărbătesc, îți permite să rulezi la orice turație. Greutatea ei o face să fie stabilă pe orice suprafață, chiar și pe drumuri forestiere. E foarte rapidă, pe șosele poate face de rușine motociclete sportive de clasă medie. Cum nicio motocicletă nu e perfectă, nici Varadero nu poate fi: suspensiile sunt prea moi, iar consumul destul de mare (7,5%).

Cum anul acesta a apărut noua Africa Twin CRF1000L, prețul unui Varadero second-hand ar trebui să scadă. Să nu uităm că acesta rivaliza cu BMW R1200GS, Ducati Multistrada 1200, Moto Guzzi Stelvio 1200, KTM 990 Adventure, Suzuki V-Strom 1000, sau Yamaha Super Tenere 1200, motociclete de care nu te poți apropia cu 3.000 de euro.

 

 

 

 

 



Catalin Sanatescu
Catalin Sanatescu
Sunt exact ca si tine, cel care ai intrat pe acest site: dacă aș avea un puţ cu petrol în curte, iar temperaturile ar fi mereu peste 15 grade Celsius, aș fi cel mai fericit dintre pământeni. După experienţele din radio şi tv acum este rândul presei online. Alte pasiuni: trail running, cicloturism.

5 Comments

  1. dexxter spune:

    Ma asteptam sa vad si Honda Deauville, mezinul tourerelor Honda in lista asta.

    • Nu am recomanda Honda Deauville pentru că este grea și submotorizata. 65 de cai la 240 kg (la gol!) nu sună bine. Nici cuplul nu o ajută.

      • Paul spune:

        Detin Deauville si nu e chiar asa de neagra treaba precum o prezinti, dar nici nu pot nega ca prindea bine ceva mai multa putere. Avand in vedere faptul ca are un consum bun, si cardan ar merita sa fie trecuta, macar pentru modelul de 700

  2. Vlad Vicol spune:

    Prima generatie de vfr800 merita incadrata in pofida varstei. Puterea este aceeasi, motoarele sunt mult mai fiabile, este mai simpla si mai usor de intretinut iar cu diferenta pana la 3000 euro poti sa le si pui la punct si mai raman si bani de accesorii. In alta ordine de idei prefer o motocicleta bine conceputa si intretinuta ok, careia ii poti face interventii mai ieftin uneia mai noi, plina de electronica, avand in vedere faptul ca orice sh comporta un risc…

  3. Daniel spune:

    Salut!
    Am incercat Suzuki Gsx 650 F si il recomand cu drag pentru touring. Nu e de ajuns off-road cu ea, dar 100% e o motocicleta capabila si placuta pe asfalt.
    Inca ceva: pentru drumuri lungi recomand moto in 3 cilindri sau mai mult (exceptie BMW).
    Numai bine!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.