Retrospectivă – Motocicletele care ne-au plăcut în 2015
12/01/2016
Cum se construiește o Honda RC213V-S de 180.000 de euro VIDEO
13/01/2016

Vrei aventură? De ce nu e bine să-ți iei big adventure. Soluții

Vrei o aventură adevărată? Cu drumuri rele și locuri uitate de lume, în care să alimentezi cu benzină de 80 din curtea cuiva, să n-ai semnal la telefon și să călătorești în timp? Nu-ți lua cel mai tehnologizat adventure touring. Alege ceva simplu. 

Cinci motive să nu-ți lei big adventure

Ce te fac ei să crezi despre tine: Africa, Elefanți, praf, cort, girafe. Care e realitatea: Europa, taxe de trecere prin Pass-urile din Austria, hoteluri scumpe, Strudel Tirolez, grădină zoologică.

Motocicletele big adventure (KTM Adventure, BMW R 1200 GS Adventure și, mai nou, Multistrada Enduro) sunt niște nave-amiral extraordinare. Foarte puternice, extrem de bine-tehnologizate, foarte confortabile, capabile de drumuri forestiere dacă e nevoie. Nu e de mirare că-s extrem de bine-vândute și toți producătorii vor o felie din această piață.

gs adv vs ktm

Sunt sexy, extrem de confortabile, puternice și pline de tehnologie. Dar ai face turul Africii cu așa ceva?

Dar dacă vine vorba despre destinații ca Africa sau Mongolia, unde drumurile sunt niște poteci ambigue, sunt câteva motive pentru care nu-i bine să alegi o astfel de motocicletă.

  1. Sunt prea grele – la vreo 240 de kg fără bagaje (iar într-un astfel de trip iei și bagaje), traversarea noroaielor sau a zonelor cu nisip poate deveni un chin. De fapt, orice drum fără asfalt e mai greu cu o motocicletă grea. Fiecare kg în plus contează.
  2. Sunt prea scumpe – dacă birou de șef la etaj superior nu e o problemă – dar să iei un GS nou și să te dai cu el prin bolovani poate deveni costisitor. O căzătură, o carenă care se lovește de pietrele de pe marginea potecii, un radiator spart și brusc… nota de plată a excursiei mai primește un 0.
  3. Sunt prea complicate – cu atâția senzori și atâta electronică, orice problemă mecanică poate pune capăt turei. E mai greu să găsești reprezentanțe KTM cu tester în Africa sau în Mongolia, oricât de mult îți place ideea de cornering ABS.
  4. Atrag prea mult atenția – poate că-s paranoic, dar dacă apari cu un far LED prin… Egipt, șpaga pentru orice se triplează. Asta în caz că mai găsești motocicleta a doua zi lângă hotel.
  5. Nu te cheamă Chris Birch – știi clipul acela când Chris Birch – campion enduro – se mișcă cu un 1190 Adventure ca și cand ar avea o motocicletă de trial? Da, se poate, dar ghici-ce, tu nu ești Chris Birch. Motocicletele adventure de clasă mare pot fi foarte competente, dar dacă tu nu ești destul de competent pentru ele e degeaba.
chris birch 2

Da, se poate dar e greu de crezut că vei face tu așa ceva

Soluția – KISS (Keep it Smart and Simple) Ce să-ți alegi? 

Vrei o aventură adevărată de zeci de mii de km prin locuri pustii? Vrei să bați Pamirul, să vezi Africa și să ajungi în locuri neumblate de turișitii de safari? Alege ceva mai simplu. Motocicletele mai mici n-au glam-ul, confortul și feelingul celor mari, dar sunt variante oneste pentru a-ți face treaba:

BMW F 800 GS

Iți oferă ce-i mai bun din ambele lumi. Are doi cilindri și 800 cmc, ceea ce-nseamnă că vei lăsa în urmă orice monocilindru pe drumuri bune și autostrăzi. În timp ce monocilindrul turat vibrează puternic, un doi în linie funcționează mai lin și este mai puternic – 85 cp. Iar asta se va vedea mai ales când încarci motocicleta cu bagaje. Masă: 214 kg. Are și o variantă Adventure. 

2015-BMW-F-800-GS-Adventure-Hard-Road

BMW F 800 GS Adventure

Yamaha Tenere 

Este motocicleta cu care Ionuț și Ana au scris cartea Oyibo. Li s-a prăjit ambreiajul la un moment dat, dar i-a dus cu bine prin Africa astfel încât ne-au adus povești frumoase. Are un monociclindru de 47 cp, o masă la plin de 215 kg și un rezervor de 23 litri – autonomia este foarte importantă.

yamaha tenere - adv motorcycling

Excepția: Honda Africa Twin ar putea fi excepția de la regulă. Noua motocicletă Honda încearcă să schimbe paradigma motocicletelor adventure. Nu este foarte masivă, are puțină electronică și pare de încredere. Pe asfalt nu se va compara cu greii de la BMW și KTM, dar… scopul motocicletelor adventure parcă era altul.

16YM CRF1000L Africa Twin

Honda Africa Twin ar putea fi excepția. O vom testa în scurt timp

Elimină vulnerabilitățile și învață ceva mecanică

Orice motocicletă, fie ea nouă sau second hand, are vulnerabilități. În cazul modelelor aflate de mai mult timp în producție, vulnerabilitățile sunt cunoscute și pot fi eliminate. Un amortizor-spate care poate ceda în caz de supra-încărcare, o bujie, aceste amănunte pot fi aflate de pe forumurile de specialitate.

Înainte de-a pleca la drum, ar fi bine să petreci câteva săptămâni alături de motocicleta ta, cu carenele date jos, eventual. Să înveți cum se face și cum se desface, pentru că atunci când vei avea probleme și vei pune prima oară mâna pe cheie, totul ți se va părea SF.

P90119938_highRes_the-new-bmw-f-800-gs



Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro Facebook: Cristian Predoi Instagram: @cristian.adventure

2 Comments

  1. vasile spune:

    un mic amanunt in legatura cu yamaha tenere cu care au calatorit ionut si ana sa nu uitam doua persoane plus bagaje drumuri impracticabile mi se pare cam multa incarcatura pe un monocilindru de 660 nu e de mirare ca sa prajit ambreajul as fi curios cum s-ar comporta un bmw 800 gs doua persoane plus bagaje in aceleasi conditi

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.