Vrei o aventură adevărată? Cu drumuri rele și locuri uitate de lume, în care să alimentezi cu benzină de 80 din curtea cuiva, să n-ai semnal la telefon și să călătorești în timp? Nu-ți lua cel mai tehnologizat adventure touring. Alege ceva simplu.
Cinci motive să nu-ți lei big adventure
Ce te fac ei să crezi despre tine: Africa, Elefanți, praf, cort, girafe. Care e realitatea: Europa, taxe de trecere prin Pass-urile din Austria, hoteluri scumpe, Strudel Tirolez, grădină zoologică.
Motocicletele big adventure (KTM Adventure, BMW R 1200 GS Adventure și, mai nou, Multistrada Enduro) sunt niște nave-amiral extraordinare. Foarte puternice, extrem de bine-tehnologizate, foarte confortabile, capabile de drumuri forestiere dacă e nevoie. Nu e de mirare că-s extrem de bine-vândute și toți producătorii vor o felie din această piață.
Dar dacă vine vorba despre destinații ca Africa sau Mongolia, unde drumurile sunt niște poteci ambigue, sunt câteva motive pentru care nu-i bine să alegi o astfel de motocicletă.
Soluția – KISS (Keep it Smart and Simple) Ce să-ți alegi?
Vrei o aventură adevărată de zeci de mii de km prin locuri pustii? Vrei să bați Pamirul, să vezi Africa și să ajungi în locuri neumblate de turișitii de safari? Alege ceva mai simplu. Motocicletele mai mici n-au glam-ul, confortul și feelingul celor mari, dar sunt variante oneste pentru a-ți face treaba:
BMW F 800 GS
Iți oferă ce-i mai bun din ambele lumi. Are doi cilindri și 800 cmc, ceea ce-nseamnă că vei lăsa în urmă orice monocilindru pe drumuri bune și autostrăzi. În timp ce monocilindrul turat vibrează puternic, un doi în linie funcționează mai lin și este mai puternic – 85 cp. Iar asta se va vedea mai ales când încarci motocicleta cu bagaje. Masă: 214 kg. Are și o variantă Adventure.
Yamaha Tenere
Este motocicleta cu care Ionuț și Ana au scris cartea Oyibo. Li s-a prăjit ambreiajul la un moment dat, dar i-a dus cu bine prin Africa astfel încât ne-au adus povești frumoase. Are un monociclindru de 47 cp, o masă la plin de 215 kg și un rezervor de 23 litri – autonomia este foarte importantă.
Excepția: Honda Africa Twin ar putea fi excepția de la regulă. Noua motocicletă Honda încearcă să schimbe paradigma motocicletelor adventure. Nu este foarte masivă, are puțină electronică și pare de încredere. Pe asfalt nu se va compara cu greii de la BMW și KTM, dar… scopul motocicletelor adventure parcă era altul.
Elimină vulnerabilitățile și învață ceva mecanică
Orice motocicletă, fie ea nouă sau second hand, are vulnerabilități. În cazul modelelor aflate de mai mult timp în producție, vulnerabilitățile sunt cunoscute și pot fi eliminate. Un amortizor-spate care poate ceda în caz de supra-încărcare, o bujie, aceste amănunte pot fi aflate de pe forumurile de specialitate.
Înainte de-a pleca la drum, ar fi bine să petreci câteva săptămâni alături de motocicleta ta, cu carenele date jos, eventual. Să înveți cum se face și cum se desface, pentru că atunci când vei avea probleme și vei pune prima oară mâna pe cheie, totul ți se va părea SF.
2 Comments
un mic amanunt in legatura cu yamaha tenere cu care au calatorit ionut si ana sa nu uitam doua persoane plus bagaje drumuri impracticabile mi se pare cam multa incarcatura pe un monocilindru de 660 nu e de mirare ca sa prajit ambreajul as fi curios cum s-ar comporta un bmw 800 gs doua persoane plus bagaje in aceleasi conditi
@ vasile – voi testa eu aceasta intrebare. sper ca voi putea sa iti dau un raspuns vara aceasta.