Mash Five Hundred – Idee franțuzească, stil britanic, fabricație chineză
19/11/2014
Bobber vs. Scrambler by Triumph. Tu pe care o preferi?
20/11/2014

Sportive pentru categoria A2. Duelul de la clasa 300 cmc. Analiză

Yamaha R3, KTM RC 390, Kawasaki Ninja 300, Honda CBR 300R. Toate sunt recent lansate, toate au în jur de 300 cmc, toate arată foarte bine și pot fi conduse de cei care tocmai și-au luat permisul la categoria A2 și vor să se îndrepte spre o sportivă. Dar care e cea mai bună alegere?

Din capul locului, trebuie să recunoaștem că n-am mers cu niciuna pentru că, deocamdată, niciun producător nu a adus așa ceva la test în România. Drept urmare, analiza se va baza strict pe fișa tehnică și pe observațiile făcute pe viu la saloanele moto din această toamnă.

Motor: monocilindru vs. bicilindru

KTM RC 390 și Honda CBR 300R au motoare cu singur cilindru, patru timpi, răcite cu lichid. Motorul KTM are 373 cmc, în timp ce motorul Honda are 286 cmc. Astfel KTM-ul este cea mai puternică motocicletă la această clasă (43 cp), în timp ce Honda oferă mai puțini cai putere (30 cp).

ktm rc390

KTM RC390.

Yamaha R3 și Kawasaki Ninja 300 au motoare cu doi cilindri în paralel. Propulsorul care echipează Yamaha R3 are 321 cc și dezvoltă 42 CP la 10.750 rpm, în timp ce motorul de pe Ninja 300 are o putere declarată de 39 cp la 11.000 rpm. Pe de altă parte, Yamaha R3 are un cuplu sensibil mai mare – 29 NM @9.000 rpm față de 27 NM @10.000.rpm

Raport putere/greutate

Dacă facem un clasament al performanțelor strict după puterea declarată a motoarelor, ordinea ar fi următoarea: KTM RC 390 (43 CP), Yamaha R3 (42 CP), Kawasaki Ninja 300 (39 CP), Honda CBR300R (30 CP). Dar, mai ales la această categorie, masa motocicletei este foarte importantă. Așadar, dacă ne uităm peste masa declarată cu rezervorul plin, KTM are aprox 155 kg, Honda – 164, Yamaha – 169, Kawasaki – 172. Drept urmare, KTM are cel mai bun raport putere/greutate declarat: 0,27, urmat de Yamaha și Kawasaki. Honda stă cel mai slab și la acest capitol: 0,18.

2015-Yamaha-YZF-R320-EU-Race-Blu-Action-011

Yamaha R3

Capacitate rezervor

Cifrele de mai sus pot fi influențate și de capacitatea rezervorului. Așadar:

KTM – 10 litri
Yamaha – 14 litri
Honda – 13 litri
Kawasaki – 17 litri

N-avem date privind consumul, așadar nu putem afla autonomia, dar putem intui ușor că RC390 va rămâne primul fără benzină, în timp ce Kawasaki Ninja 300 va merge mult și bine, cu o autonomie comparabilă cu majoritatea motocicletelor de pe stradă.

Kawasaki Ninja 300

Kawasaki Ninja 300 are cel mai mare rezervor

Înălțime șa

Este o altă caracteristică importantă la categoria A2. Asta pentru că sunt motociclete destinate începătorilor și fetelor, cazuri în care este ideal să ajungi cu picioarele la pământ.

KTM RC 390 – 820 mm
Yamaha R3 – 780 mm
Honda CBR300R – 785 mm
Kawasaki Ninja 300R – 785 mm

Așadar, Yamaha R3 este cea mai prietenoasă cu cei scunzi, dar Honda și Kawasaki oferă o alternativă apropiată. KTM RC 390, în schimb, oferă o șa destul de înaltă, mai înaltă ca la multe motociclete de stradă de 600 sau chiar de 1.000 cmc. De exemplu, BMW S 1000 RR are o șa aflată la 815 mm deasupra solului. Drept urmare, n-ar fi recomandat să te gândești la o RC 390 fără să te urci pe ea. Regulă aplicabilă la toate motocicletele.

Honda-CBR300R-2014-4

Honda CBR 300R

Suspensii

KTM are o furcă întoarsă WP, în timp ce modelele R3, Ninja 300 și CBR 300R, vin cu o furcă ceva mai simplă. Desigur, pe spate avem monoamortizor.

Frâne

Toate au câte un disc de frână pe față. KTM vine cu 300 mm, în timp ce restul vin cu câțiva mm în minus, diferență mai puțin semnificativă. Pe spate, KTM are 230 mm, în timp ce restul au 220 mm. Toate motocicletele au sistem ABS disponibil.

2015-Yamaha-YZF-R320-EU-Race-Blu-Detail-005

Toate motocicletele au un singur disc pe față. Suficient la această categorie.

Dimensiuni roți

Toate motocicletele analizate au roți de 17 inch. Cât despre lățime, peste tot, roata față are 110 mm. Spatele e o idee mai lat la KTM – 150 mm, în timp ce Ninja 300, CBR 300R și R3 au 140 mm.

Preț

Desigur, o motocicletă pentru începători ar trebui să fie cât de cât ieftină. Dar dacă aruncăm o privire peste prețurile acestor sportive, observăm că situația nu e chiar așa de roz (prețuri cu TVA):

KTM RC 390 – 5.700 de euro
Kawasaki Ninja 300 – 5.000 de euro (5.400 cu ABS)
Honda CBR 300R – 5.290 de euro
Yamaha R3 – 5.850 de euro

Deși sunt lucruri diferite, ia în calcul că dacă mai pui ceva bani, îți poți lua o motocicletă în toată regula. Cu 5.900 de euro îți poți cumpăra o Yamaha MT-07 ce poate fi limitată pentru A2. O Kawasaki ER-6N costă 6.200 de euro, în timp ce o Honda CB500 costă 6.500 de euro.

Concluzie

La fel cum spuneam și la începutul articolului, nu am putut testa niciuna dintre aceste patru motociclete, așadar nu putem da un verdict clar. Totuși, din datele tehnice și din ce-am observațiile pe care le-am făcut analizându-le pe viu la saloanele moto din această toamnă, putem nota câteva lucruri.

KTM RC 390 este cea mai sportivă și radicală variantă din această categorie. Are cel mai bun raport putere-greutate, pare să aibă suspensii superioare și, cu siguranță, te poți distra cu ea. Pe de altă parte, șaua este foarte înaltă, rezervorul este foarte mic, nu pare foarte confortabilă (dacă ne uităm la șa, cel puțin), iar compania austriacă nu și-a câștigat încă renumele pentru fiabilitate, la fel ca japonezele. Motocicleta este fabricată în India, așadar s-ar putea să existe niște prejudecăți cu privire la acest aspect.

ktm rc3902

KTM RC 390 pare cea mai sportivă variantă.

Yamaha R3, ultima apariție pe scena sportivelor de 300 cmc pare mai prietenoasă, cu un raport putere-greutate sensibil mai slab dar nu mult inferior, are cea mai joasă șa din această clasă și oferă un echilibru mai bun între sportivitate și funcționalitate.

2015-Yamaha-YZF-R320-EU-Race-Blu-Action-011

Yamaha R3 e o motocicletă ce poate fi folosită zilnic.

Kawasaki Ninja 300 poate fi pusă la același nivel cu Yamaha R4. Este cu câteva sute de euro mai ieftină, dar puterea declarată a motorului este mai mică, iar masa este mai mare. Mai mare este, însă, și rezervorul de 17 litri, cel mai voluminos la această categorie.

15MY_1015_Shot_04web

Kawasaki Ninja 300 pare, din anumite unghiuri, o motocicletă de clasă medie. Are cel mai mare rezervor din clasa ei.

Honda CBR300R nu iese în evidență la niciun capitol. Are cele mai slabe performanțe și, totodată, cel mai scăzut preț. Totuși, este cu doar 100 de euro mai ieftină decât Ninja 300, care vine, în plus, cu încă un cilindru, 10 cai putere și rezervor mai mare.

image

Honda CB300R pare o motocicletă prietenoasă și gândită pentru plimbări zilnice.

Alegerea, desigur, îți aparține. Cel mai bine ar fi să probezi motocicleta înainte de achiziție și, luând în considerare toate aspectele și sentimentele pe care le ai, să faci o alegere deopotrivă rațională și emoțională.

 

 

 

 

 



Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro Facebook: Cristian Predoi Instagram: @cristian.adventure

2 Comments

  1. Alexandra spune:

    Buna..Interesant articol…Dar am niste intrebari , Ce motoare pot fi conduse exact cu A2 ? Eu m-am uitat in specificatii si am vazut destul pana in 35 kw. Am citit pe net N si N chestii ,cum ar fi ca, cu A2 nu prea ai ce motor sa iti iei. Vreau intai A2,pt ca nu sunt pregatita 100% pt un motor cu o putere maxima. Si vreau intai sa ma acomodez cu motoarele ,apoi sa trec la A !
    Apropo,sunt fata. Am 22 de ani.Si pot lua permisul fara probleme,m-au pasionat motoarele inca de la 7-8 ani. Si deja la 12 ani mergeam cu motoscutere. Am citit ca si inaltimea motocicletei e importanta. Eu am 1,63 inaltime.
    Ma gandeam la un motor asa ,pentru mine.Sa fie potrivit. Dar nu stiu exact ce se poate conduce cu A2! …

    • Bună Alexandra. Mâine o să publicăm un material despre motocicletele care pot fi conduse cu permis categoria A2. E un lucru destul de interesant, pentru că dacă se face o limitarea a motorului, se pot conduce inclusiv motociclete care de serie au 94 de cai putere.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.