Nouă prieteni de care are nevoie orice motociclist
23/10/2015
KTM Super Duke 1290 R – Prim-contact
26/10/2015

Să plece Oprea! Ca să putem muri fericiți

Strada strigă, internetul vuiește, presa trage focuri de artilerie. O să plece Oprea. Ce se întâmplă după aceea? Putem muri fericiți, nu?

A trecut aproape o săptămână în care m-am ferit cât am putut de subiect. Am citit prima știre, după care am încercat să mă ascund de bombardamentul din feed. Sâmbătă seara am participat la comemorare, alături de alții 300 de motocicliști. N-am scandat, n-am turat motorul, n-am ridicat pumnul în aer. Am aprins o lumânare și am plecat. Voiam ca totul să se termine aici, dar până la urmă am simțit că trebuie să scriu acest text.

Să presupunem că motociclistul Bogdan Gigina nu se alfa în timpul serviciului. Sau că nu escorta pe nimeni, ci alerga spre un accident. În acest caz ar fi zburat vulturește peste groapă? Ori groapa ar fi fost bine-marcată?  Hai să vă spun un secret: nu. Pentru că dacă plouă afară și e întuneric nu vezi nimic de pe motor. Ai picături de ploaie pe parbriz (Bogdan avea un RT cu ditamai parbrizul), ai picături de ploaie pe vizieră. Iar dacă ți se și aburește, ceea ce e foarte probabil, chiar ai încurcat-o.

Sâmbătă seara, la comemorare, am aflat de la un prieten motociclist că un băiat căzuse în urmă cu câteva ore într-o groapă similară, lângă Spitalul Universitar. Din fericire, a avut noroc și n-a pățit mare lucru. Tot sâmbătă, treceam prin Pipera și mă uitam încremenit pe partea stângă a drumului. O groapă de adâncimea unui buldozer și de lungimea unui stadion de fotbal,total nemarcată.

IMG_3125

Sâmbătă, în Pipera. Priviți groapa de înălțimea și lățimea unui buldozer. Și marcajul total inexistent.

Mai vrei? Peste tot pe unde sunt lucrări publice, pământul e dus de anvelopele utilajelor pe stradă. Frânează tu de urgență pe acele porțiuni.

Știi ce scrie poliția în raportul unui accident petrecut în astfel de zone? „Neadaptarea vitezei la condițiile de mers“. Știi câte accidente sunt clasate cu această frază anual?

Hai să ne întoarcem la presupunerea de mai sus. Să zicem că Bogdan nu l-ar fi însoțit pe Oprea și ar fi căzut, pur și simplu, „pe fondul neadaptării vitezei la condițiile de mers“. Sau să zicem că Bogdan nu era polițist, ci doar motocilist. Ar mai fi tunat presa? Ar mai fi ieșit cineva în stradă? Noi, motocicliștii, probabil că da. Sau cel puțin am fi simțit durerea. În rest, televiziunile și-ar fi exersat funcția de necrofag în jurnalele de seară, iar mulți dintre indignații de acum ar fi defilat cu eterna vorbă „păi dacă fug ca nebunii…“.

Oprea este o jigodie (îmi asum duritatea cuvântului) și trebuie să plece. Pentru abuzul de putere și pentru nesimțirea de care a dat dovadă. Pentru toate câte s-au întâmplat. Dar demisia lui nu va rezolva adevărata problemă. Doar va alimenta niște iluzii și-i va face să rânjească pe politicienii și pe jurnaliștii de opoziție.

Lucrurile se vor întoarce la normal, iar noi vom muri în continuare pentru „neadaptarea vitezei la condițiile de drum“, așteptând să apară un alt Oprea. Cu speranța că poate data viitoare ne va băga cineva în seamă.

 



Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro Facebook: Cristian Predoi Instagram: @cristian.predoi

4 Comments

  1. golan spune:

    pai da, bre, dar pana nu-i doare pe „ei” nu vor intelege niciodata ca trebuie schimbate lucrurile. si trebuie sa ii doara pe ei cand se intampla asta.
    haosul din trafic nu va fi rezolvat de pe o zi pe alta, trebuie sa se schimbe prea multe. in tot cazul asta ne intereseaza mai tare problema abuzului de putere, daca nu s-a inteles pentru toata lumea. pentru ca reformele stau in loc de aceasta problema si trebuie rezolvata mai intai de toate.

  2. Adroam spune:

    Eu nu înțeleg textele astea fataliste de genul „De ce ne pasă de o problemă dacă nu ne pasă de TOATE problemele?” sau „De ce să rezolvăm o problemă dacă nu le rezolvăm pe TOATE?”. În loc să atragă atenția asupra celorlalte probleme nu fac decât să minimizeze prima problemă, să o facă irelevantă.

    În toată această poveste groapa și semnalizarea ei reprezintă doar o parte a problemei. Este tragic că s-a ajuns să se discute celelalte elemente abia când a murit un om nevinovat, dar era mai bine să nu se mai discute deloc?

    Și am eu o idee cu ce se poate întâmpla după ce pleacă Oprea, chiar și înainte. Când poliția se spală pe mâini cu „neadaptarea vitezei la condiții” ar trebui contestată în justiție concluzia lor și mers împotriva constructorilor pentru proasta semnalizare a pericolelor sau împotriva primăriilor pentru starea proastă a drumurilor. Cred că se cheamă contencios administrativ, dar nu sunt sigur, pentru că nu sunt jurist…

    Am auzit de mai multe cazuri de genul ăsta. Cum ar fi cazul tinerei care trebuie să primească despăgubiri de la CNADNR pentru că și-a pierdut mâina într-un accident din cauza unui parapet montat prost. Sau o primărie din Argeș care trebuie să plătească 80 EUR pe zi unei femei pentru închirierea unei mașini de teren pentru că drumul până la casa ei este impracticabil. Și alte cazuri în care oamenii au primit despăgubiri pentru că și-au stricat mașinile pe drumurile proaste.

    Situații există, dar se pare că sunt prea putține și autoritățile prea nesimțite ca să se vadă rezultate. Dar la un moment dat se va ajunge la o masă critică și lucrurile se vor schimba. Trebuie să avem răbdare și să continuăm presiunea. Știu, și eu mi-am pierdut răbdarea. Dar autoritățile pe asta se bazează în acest moment. Că lumea își pierde răbdarea și renunță să mai lupte și ei se pot întoarce liniștiți la somn…

  3. Dudu spune:

    Ipoteza articolului e gresita, asa cum mentioneaza cineva mai sus. Daca de la cap se impute pestele, atunci sa ii taiem capul. e simplu si n-ar trebui sa ezitam.
    In rest, atunci cand vei vrea sa mergi tu Cristi cu 100 km/h prin Bucuresti pe bezna, ploaie si trafic ingreunat, da, se va numi „neadaptarea vitezei la conditiile de drum”, pentru ca aveai de ales in a merge cu viteza si a nu merge cu viteza. Politistul, din pacate, nu a avut de ales. El primeste ordin si nu exista sa refuze, asa cum spunea un lider sindical al politistilor: „nimeni nu l-a obligat pe agentul Bogdan Cosmin Gigină să urce pe motocicletă și să deschidă coloana demnitarului”.
    Pentru ca cel care a dat ordin sa mearga cu viteza a facut-o la randul lui la ordinul lui Oprea, atunci Oprea a „apasat pe tragaci” si este in totalitate responsabil.

  4. Daniel spune:

    Aici chiar e vorba de neadaptare vitezei la conditiile de drum. Dar e vina jegosilor din masina care tipau in statie:”mai repde, mai repede, parca dormiti pe voi”. Daca ar fi cazut in alta situatie ar fi avut sanse de supravietuire, pt ca nu ar fi gonit asa…. sau poate chiar nu iesea cu motorul pe vremea aia. Drept dovada… exemplul de care vorbeai cu cel cazut care nu a patit mare lucru. Sa fie clar…. Bogdan a cazut in groapa impins de la spate de graba unui ciumeg, care mai apoi l-a abandonat acolo.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.