Să plece Oprea! Ca să putem muri fericiți
26/10/2015
Vespa 946 Emporio Armani. High class scooter
27/10/2015

KTM Super Duke 1290 R – Prim-contact

Sunt unele motociclete care îți ridică pulsul numai privindu-le. Specificațiile tehnice care spun 180 de cai putere, 1301 cmc, 189 kg sau supranumele de “The Beast” cu care a fost gratificat Super Duke 1290 R de KTM nu sunt de natură să te liniștească. Iar noi nu vrem să fim liniștiți, așa că am încălecat-o să vedem despre ce este vorba.

KTM Super Duke 1290 R_49

Dacă ar fi fost complet neagră, ar fi arătat ca o combinație dintre o creatură alien și o navă romulană. Noroc cu portocaliul și cu inscripția KTM de pe deflector, lucruri ce o fac mai “terestră”. Astea au fost primele gânduri ce mi-au trecut prin cap în timp ce așteptam nerăbdător, cu casca pe cap, ca motorul să se încălzească. O scurtă privire pe setările modului de pilotaj (Street) și pe controlul tracțiunii (să nu decolăm), apoi am coborât viziera și am șters-o din curtea importatorului Dementor de parcă aș fi furat motocicleta.

Pentru experți…dar și pentru începători

Cu o asemenea putere și capacitate cilindrică nu știam cum să ies mai repede din capitală și să găsesc câteva șosele libere. Dar prima surpriză am avut-o după doar câteva sute de metri, când am început să schimb treptele. Nici vorbă de comportament de bestie, scorpie, căpcăun sau balaur! Livrarea puterii se face într-un mod atât de rafinat și delicat încât (chiar nu exagerez) această motocicletă poate fi condusă și de un începător. Singura condiție ar fi să aibă peste 1,73cm, pentru a o putea ține la semafoare fără efort.

KTM Super Duke 1290 R_52

Să facem puțină recapitulare. KTM Super Duke 1290 R a ieșit pe piață în 2014, fiind una dintre cele mai puternice motociclete streetfighter. Are cu 5 cai mai puțin decât EBR 1190SX, cu 10 mai mult decât Aprilia Tuono V4R și cu 20 mai mult decât BMW S1000R sau proaspătul Ducati Monster 1200 R. Cam aceasta este liga în care joacă. Are doi cilindri în V la 75 de grade, cei 180 de cai sunt atinși la o turație de 8 870 rpm (la 10 000rpm intră limitatorul) și cuplul maxim de 144 Nm este disponibil la 6 500 rpm.

KTM Super Duke 1290 R_03

Dacă ai fi patronul unei fabrici de motociclete, ai avea la dispoziție resurse și ai vrea să îți construiești un model stradal pentru tine, probabil Super Duke 1290 R ar fi rezultatul. Ai începe cu un cadru de oțel trellis, un motor în V puternic, dublă aprindere, accelerație ride-by-wire, abreiaj antipatinaj cu comandă hidraulică (Magura), ai dori frâne cu ABS dozabile și puternice (Brembo), suspensii cât mai eficiente (WP), un creier electronic.

KTM Super Duke R collage

ABS-ul și controlul tracțiunii pot fi dezactivate

Electronica e responsabilă atât de accelerația ride by wire cât și de ABS, tracțiune sau injecția variabilă. Navigarea prin meniu este foarte intuitivă, mai simplă decât trecerea unui ceas electronic la ora de iarnă. Acest tip de meniu se găsește și pe gama Adventure de la KTM.

KTM Super Duke R collage 2

Modul “Ride” are trei variante din care poți alege, fiecare având o setare diferită a injecției și a tracțiunii. “Street” folosește toată puterea motorului dar are grijă și de siguranță, nepermițând derapajul. “Rain”, pe care am fost nevoit să îl folosesc câteva ore pe finalul testului datorită ploii torențiale, limitează puterea la 100 de cai și face ca accelerația să răspună lin. Dacă ești expert și ai motocicleta asigurată, ai la dispoziție modul “Sport”. Accelerația răspunde direct și sistemul antipatinaj permite diferențe de rotire între roata de față și cea de spate. Adică ai liber la wheelie-uri. Pentru drifturi, burn-out și alte giumbușlucuri poți decupla sistemul ABS de tot sau poate fi decuplat numai spatele (modul Supermoto). Comutarea de la un mod de pilotaj la altul se poate face din mers.

Ca din tun

Scăpat de semafoare și de trafic, am luat-o spre localitatea unde aveam întâlnire cu colegul fotograf. Acum era momentul mult așteptat pentru a vedea reprizele bicilindrului. La 4000 rpm, zona de unde motorul începe să se simtă bine, ai 110 Nm. Tragi de accelerație în treapta a treia și…începi să râzi singur în cască. Sunt convins că așa s-a simțit și baronul Munchausen atunci când a călătorit pe o ghiulea. La această senzație contribuie și poziția de pe motocicletă. Nu ai nimic în câmpul vizual, nu e nimic între tine și stradă. Nici măcar bordul nu se vede, pentru a-l avea în raza vizuală trebuie să inclini puțin capul.

KTM Super Duke 1290 R_54

Și ar fi bine să fii cu ochiul pe vitezometru. Cu toate că este un naked și nu ai nicio protecție la vânt, 120-130 km/h este o viteză de croazieră pe care o poți menține fără a-ți solicita prea tare mușchii gâtului. Timpul în care ajungi să depășești viteza maximă permisă este foarte scurt, iar sunetul motorului și modul în care trage sunt ispite cu care trebuie să te lupți dacă vrei să îți păstrezi permisul de conducere.

În condiții normale de trafic, motorul trebuie ținut între 4 și 6 mii de ture. Sub 4 000 rpm vibrează ca orice bicilindru de capacitate cilindrică mare. De la 6 000 în sus poți deschide cutia Pandorei numai dacă ești pregătit să faci față darurilor ce se vor revărsa. O forță comparabilă cu cea a unei găuri negre te trage în față.

Întâlnirea cu restul echipei Pe Motoare, la o terasă, este motiv de descălecare. În timp ce discutăm locul unde vom trage fotografiile, dăm roată motocicletei și o analizăm. Unde privești, unde pui mâna găsești numai unghiuri ascuțite. De la far și până la codiță, toate liniile sugerează agresivitatea caracterului. Ai la dispoziție și accesorii Power Parts pentru a o face și mai „ready to race”. Rezervorul are protecții cu material aderent în zona de contact cu pilotul. Șaua este fermă, fără a fi incomodă. Atât lungimea levierului de ambreiaj hidraulic (Magura), cât și a celui de frână (Brembo) poate fi reglată la milimetru, pentru a fi acționate cu un deget sau cu două, după cum dorește fiecare.

KTM Super Duke 1290 R collage3

Pentru că sunt mulți motocicliști pasionați și de biciclete, și pentru că cei de la KTM fac și biciclete, am să fac o analogie. Super Duke 1290 R este ca și o bicicletă de competiție pe care sunt instalate cele mai bune componente. Calitatea detaliilor și a execuției se vede de la bascula monobraț și până la tipul vopselei.

Aproape de perfecțiune

Dar destul cu vorbele, hai să ne urcăm din nou în șa pentru a ne bucura de câteva viraje. Nu mă așteptam ca o motocicletă de 1300 cmc să fie atât de compactă, de ușoară, de manevrabilă. Ciclistica reușește să impresioneze la fel de mult ca și motorul. Suspensiile filtrează denivelările chiar și când ești înclinat, iar legătura dintre accelerație și roata posterioară este foarte transparentă. Cutia de viteze lucrează fin și cursa schimbătorului este foarte scurtă. De câteva ori a trebuit să verific indicatorul treptei de viteză de pe bord, pentru a fi sigur că am schimbat. Găsirea punctului neutral este mai dificilă, dar se poate să fie și din cauza faptului că motocicleta cu care am mers avea numai 3000 km parcurși.

KTM Super Duke 1290 R_55

Combinația dintre caracterul motorului, ciclistică și suspensii este ireproșabilă. Furca preia trecerile peste liniile de tramvai fără a transmite vreun tangaj motocicletei. Întregul ansamblu este bine echilibrat pentru folosința cotidiană. Adică trece și peste denivelări, dar ia și curbele strâns.

Concluzie

KTM Super Duke 1290 R este o motocicletă de colecție. Dacă ai banii și garajul lui Jay Leno, ai grijă să nu-ți lipsească. O să vezi că nu e nevoie neapărat de o motocicletă cu turbină pentru a face liniuțe.

În schimb, dacă nu ești colecționar și chiar te dai cu motocicletele, atunci vreau să-ți spun că este cea mai distractivă motocicletă cu care am mers până acum. Nu ai de-a face cu o Bestie puternică și fără minte. Din contră, este un Duce a cărui putere e ajutată de creier și de maniere. Îți va aduce zâmbetul sau te va face să îți tremure picioarele, în funcție de ceea ce îți dorești.

Ce mi-a plăcut:

  • cuplul motorului
  • ciclistica

Ce nu mi-a plăcut:

  • zona de turație destul de restrânsă în care poate fi folosit efectiv motorul (4-6500 rpm)
  • cu cizme cu protecții e greu să găsești punctul neutral

KTM Super Duke 1290 R costă 16.224 euro, fiind mai ieftin decât Ducati Monster 1200 R (19.468), dar mai scump decât Aprilia Tuono V4R ABS (13.800) sau BMW S1000R (15.429).

KTM Super Duke 1290 R_69

„Frumosul” și „Bestia”. Frumosul e în planul îndepărtat.

 

 

 

 



Catalin Sanatescu
Catalin Sanatescu
Sunt exact ca si tine, cel care ai intrat pe acest site: dacă aș avea un puţ cu petrol în curte, iar temperaturile ar fi mereu peste 15 grade Celsius, aș fi cel mai fericit dintre pământeni. După experienţele din radio şi tv acum este rândul presei online. Alte pasiuni: trail running, cicloturism.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.