Sorina Sandu câștigă titlul de Regina Carpaților la Red Bull Romaniacs
07/07/2013
Video Căzătură în stil Supermoto
08/07/2013

Codul rutier se schimbă. Ce reguli noi va trebui să respectăm

Vom fi obligați să mergem pe un sigur rând, fără pasager băut în spate, și nu vom avea voie să folosim acostamentul. Acestea ar fi câteva dintre noutățile codului rutier pentru motocicliști și scuteriști.

De la 8 august intră în vigoare noua lege rutieră. Hotărârea Guvernului nr. 480/2013 de modificare a Legislaţiei Rutiere a fost publicată zilele trecute în Monitorul Oficial.

Printre noutăți, se numără câteva modificări pentru categoriile AM, A1, A2 şi A. Una dintre ele ar fi interzicerea transportului persoanelor în stare de ebrietate pe autovehicule din categoriile AM, A1, A2 si A (mopede şi motociclete de orice fel), regulă care exista și în legislația veche pentru categoria A.

Totodată, motocicliștii și scuteriștii nu vor avea voie să meargă decât pe un singur rând pe banda. „Vehiculele din categoria AM, A1, A2 si A, atunci cand circula pe drumul public, trebuie conduse numai pe un singur rand“,  se arată în articolul 100, alin 2., aceasta fiind singura precizare din noul cod rutier, în acest sens, fără alte detalii.

Update: PeMotoare.ro a solicitat Poliției Rutiere mai multe explicații privind acest punct. De îndată ce vom primi un răspuns oficial, îl vom face public.

O altă regulă se referă la circulația pe acostamentul drumului – așa numita bandă de urgență. Cu excepția bicicliștilor, dacă nu au altă variantă, nimeni nu mai are voie să circule pe marginea drumului.

Totodată, dacă până acum, cei cu mopedele puteau circula pe banda pentru bicicliști, de aici înainte doar bicicliștii au voie s-o folosească.

Bicicliştii vor avea şi ei de respectat câteva reguli noi de circulaţie. Mai exact, odată ce va intra în vigoare noua lege, ei vor fi obligaţi să meargă într-un singur rând pe banda de circulaţie, nu au voie să folosească trecerile de pietoni şi nu au voie să înveţe mersul pe bicicletă pe drumuri intens circulate. Mai mult, vor trebui să aibă asupra lor un act de identitate.

Cursul teoretic, valabil un an de la data absolvirii

Legea mai vorbește și de pregătirea pentru obținerea permisului. „Cursul de pregătire teoretică şi practică în vederea susţinerii examenului pentru obţinerea permisului de conducere este valabil un an de la data absolvirii“. Totodată, în cazul candidaţilor care până la data intrării în vigoare a acestei legi au fost declaraţi „admis” la proba teoretică şi nu au dat examenul pentru obţinerea permisului de conducere, aceştia vor susţine proba practică în conformitate cu reglementările în vigoare la data promovării probei teoretice.

„Până la data de 19 ianuarie 2014, pregătirea teoretică şi practică prin cursuri organizate de unităţi se consideră realizată în situaţia candidaților la examenul pentru obținerea permisului de conducere din categoria AM, care fac dovada că au absolvit cursul de legislaţie rutieră în cadrul unei unități autorizate de pregătire a conducătorilor de autovehicule, anterior datei de 19 ianuarie 2013“, se mai arată în Legislaţia Rutieră.

UPDATE: Mai jos, textul integral al Hotărârii de Guvern pentru modificarea și completarea Regulamentului de aplicare a legii privind circulația pe drumurile publice.

Art. I. – Regulamentul de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1.391/2006, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 876 din 26 octombrie 2006, cu modificarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 21, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „
Art. 21. –
(1) Autovehiculul, tramvaiul sau remorca ce nu pot fi identificate din cauza lipsei, alterarii ori distrugerii elementelor de identificare poansonate sau stantate de constructor, precum si autovehiculul ori remorca asamblate din piese ce nu pot fi identificate sau pentru care nu se poate stabili identitatea unuia sau mai multor detinatori ori proprietari succesivi nu pot fi omologate in vederea admiterii in circulatia pe drumurile publice. Se excepteaza autovehiculul si remorca pentru care politia poate stabili provenienta legala a acestora.”
2. La articolul 29, alineatul (3) se abroga.
3. Articolul 30 se abroga.
4. La articolul 32, alineatul (2) se abroga.
5. Articolul 33 se modifica si va avea urmatorul cuprins: „
Art. 33. – Persoana care solicita examinarea in vederea obtinerii permisului de conducere, denumita in continuare candidat, trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa aiba varsta minima prevazuta de art. 20 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) sa fie apta din punct de vedere medical pentru conducerea autovehiculelor din categoria pentru care solicita examinarea;
c) sa nu se gaseasca sub incidenta prevederilor art. 24 alin. (6) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia situatiilor cand face dovada ca indeplineste conditiile prevazute de art. 116 din acelasi act normativ;”.
6. Articolele 34 si 35 se abroga.
7. Articolul 36 se modifica si va avea urmatorul cuprins: „
Art. 36. – Cursul de pregatire teoretica si practica in vederea sustinerii examenului pentru obtinerea permisului de conducere este valabil un an de la data absolvirii.”
8. Articolul 37 se abroga.
9. La articolul 38, alineatul (1) se abroga.
10. La articolul 38, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „(3) Au dreptul sa conduca vehicule din categoria Tr si posesorii permiselor de conducere valabile pentru una dintre categoriile B, BE, C sau CE, dupa cum urmeaza:
a) posesorul permisului de conducere valabil pentru categoria B are dreptul sa conduca tractor rutier, cu masa maxima autorizata de pana la 3.500 kg, la care se poate atasa o remorca a carei greutate maxima autorizata sa fie mai mica de 750 kg;
b) posesorul permisului de conducere valabil pentru categoria BE are dreptul sa conduca tractor rutier, cu masa maxima autorizata de pana la 3.500 kg, la care se poate atasa o remorca a carei greutate maxima autorizata sa fie mai mica de 3.500 kg;
c) posesorul permisului de conducere valabil pentru categoria C are dreptul sa conduca tractor rutier, cu masa maxima autorizata mai mare de 3.500 kg, la care se poate atasa o remorca a carei greutate maxima autorizata sa fie mai mica de 750 kg;
d) posesorul permisului de conducere valabil pentru categoria CE are dreptul sa conduca tractor rutier, cu masa maxima autorizata mai mare de 3.500 kg, la care se poate atasa o remorca a carei greutate maxima autorizata sa fie mai mica decat greutatea maxima a tractorului.”
11. Articolele 39 si 40 se abroga.
12. La articolul 41, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „
Art. 41. –
(1) Autovehiculele destinate invatarii conducerii si cele folosite la sustinerea probei practice a examenului de obtinere a permisului de conducere trebuie sa fie din categoria celor pentru care se solicita obtinerea permisului de conducere, sa fie dotate cu dubla comanda, cel putin pentru pedalele de ambreiaj si frana, cu exceptia autovehiculelor cu transmisie automata si a motocicletelor, care se doteaza cu dubla comanda cel putin pentru pedala de frana, si sa indeplineasca toate celelalte conditii prevazute de actele normative in vigoare.”
13. Articolele 42-44 se abroga.
14. Articolul 100 se modifica si va avea urmatorul cuprins: „
Art. 100. –
(1) Vehiculele trebuie conduse numai pe drumurile, partile carosabile, benzile sau pistele stabilite pentru categoria din care fac parte. In cazul in care pe drumurile publice nu sunt amenajate benzi sau piste speciale pentru biciclete si celelalte vehicule fara motor, acestea pot fi conduse si pe acostament in sensul de mers, daca circulatia se poate face fara pericol
(2) Vehiculele din categoria AM, A1, A2 si A, atunci cand circula pe drumul public, trebuie conduse numai pe un singur rand.”
15. La articolul 114, partea introductiva a alineatului (1) si alineatul (6) se modifica si vor avea urmatorul cuprins: „
Art. 114. –
(1) Conducatorii de autovehicule si tramvaie sunt obligati sa foloseasca instalatiile de iluminare si/sau semnalizare a acestora, dupa cum urmeaza:………………………………………………………………………………….
(6) In situatiile prevazute la alin. (5), conducatorii de autovehicule si tramvaie trebuie sa puna in functiune luminile de avarie, in mod succesiv, in ordinea opririi si in cazul in care aceasta manevra este impusa de blocarea circulatiei pe sensul de mers.”
16. La articolul 116, alineatele (2) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins: „(2) Intentia conducatorilor de autovehicule si tramvaie de a schimba directia de mers, de a iesi dintr-un rand de vehicule stationate ori de a intra intr-un asemenea rand, de a trece pe o alta banda de circulatie sau de a vira spre dreapta ori spre stanga sau a celor care urmeaza sa efectueze intoarcere, depasire ori oprire se semnalizeaza prin punerea in functiune a luminilor indicatoare de directie cu cel putin 50 m in localitati si 100 m in afara localitatilor inainte de inceperea efectuarii manevrelor
(3) Reducerea vitezei de deplasare sau oprirea autovehiculelor si tramvaielor pe partea carosabila se semnalizeaza cu lumina rosie din spate.”
17. La articolul 148, punctul 3 se modifica si va avea urmatorul cuprins: „3. sa transporte persoane in stare de ebrietate pe autovehicule din categoriile AM, A1, A2 si A sau in cabina ori in caroseria autovehiculului destinat transportului de marfuri.
18. La articolul 148, dupa punctul 21 se introduce un nou punct, punctul 22, cu urmatorul cuprins: „22. sa traverseze drumurile publice, pe trecerile destinate pietonilor, in timp ce se deplaseaza pe vehicule din categoriile AM, A1, A2 si A.”
19. La articolul 149 alineatul (1), literele a) si b) se modifica si vor avea urmatorul cuprins: „a) la autovehiculele din categoriile AM, A1, A2 si A, in partea din spate, langa numarul de inmatriculare sau inregistrare, dupa caz;
b) la celelalte autovehicule, pe parbriz, in partea din dreapta jos si pe luneta, in partea stanga jos;”.
20. La capitolul V „Reguli de circulatie”, sectiunea a 4-a, titlul paragrafului 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins: „§ 1. Circulatia bicicletelor”.
21. La articolul 160, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „
Art. 160. –
(1) Bicicletele, atunci cand circula pe drumul public, trebuie conduse numai pe un singur rand.”
22. La articolul 160, alineatul (2) se abroga.
23. La articolul 161 alineatul (1), partea introductiva, precum si literele b) si o) se modifica si vor avea urmatorul cuprins: „
Art. 161. –
(1) Se interzice conducatorilor de biciclete:…………………………………………………………………………………….
b) sa invete sa conduca biciclete pe drumurile intens circulate;…………………………………………………………………………………….
o) sa traverseze drumurile publice, pe trecerile destinate pietonilor, in timp ce se deplaseaza pe bicicleta;”.
24. La articolul 161, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „(2) Pe timpul circulatiei pe drumurile publice, conducatorii de biciclete sunt obligati sa aiba asupra lor actul de identitate.”
25. La articolul 189, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „
Art. 189 –
(1) Politistul rutier este obligat, ca atunci cand verifica documentele unui conducator de autovehicul sau tramvai, sa urmareasca daca exista concordanta intre datele inscrise in actul de identitate si cele din permisul de conducere. In cazul in care constata neconcordante referitoare la nume, prenume, precum si in cazul in care termenul de valabilitate a expirat, politistul rutier este obligat sa retina permisul de conducere si sa elibereze dovada inlocuitoare a acestuia cu drept de circulatie de 15 zile.”
26. La articolul 203, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „(2) Anularea permisului de conducere al persoanei decedate se dispune de seful serviciului politiei rutiere pe raza caruia titularul a domiciliat, in conditiile existentei unui certificat de deces.”

Art. II. –
(1) Candidatii care pana la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari au fost declarati „admis” la proba teoretica si nu au finalizat examenul pentru obtinerea permisului de conducere sustin proba practica in conformitate cu reglementarile in vigoare la data promovarii probei teoretice
(2) Pana la data de 19 ianuarie 2014, pregatirea teoretica si practica prin cursuri organizate de unitati se considera realizata in situatia candidatilor la examenul pentru obtinerea permisului de conducere din categoria AM, care fac dovada ca au absolvit cursul de legislatie rutiera in cadrul unei unitati autorizate de pregatire a conducatorilor de autovehicule, anterior datei de 19 ianuarie 2013.

Art. III. – Hotararea Guvernului nr. 1.391/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 876 din 26 octombrie 2006, cu modificarile ulterioare, precum si cu modificarile si completarile aduse prin prezenta hotarare, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.

Foto: adevarul.ro



Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro Facebook: Cristian Predoi Instagram: @cristian.predoi

6 Comments

  1. Eduard spune:

    BA EU ZIC SA FIE ASA … SI CAT MAI E SEZON SA NE STRANGEM MACAR 1 DATA PE SAPTAMANA, IN ORASELE MARI, SA STAM PE JUMATATEA BENZII, CATE 50-100 DE MOTOARE, UNUL IN SPATELE CELUILALT….. SA OCUPAM BULEVARDE SI SA CIRCULAM REGULAMENTAR…. POATE CHIAR MAI INCET CA, IN SIT INDIAN E PERICULOS…. SA VEDEM CE IESE :)))))))))

    EU CHIAR PROPUN ASTA …. SA NE DAM INTALNIRE PE FACEBOOK!!!!!

  2. ilie spune:

    Sunt de acord cu ideea ta EDUARD, iti imaginezi ce haos ar fi sa stam dupa cate vreo conserva care abia merge si sa prindem semaforul de cateva ori , iti vine sa o iei razna. Parerea mea e ca trebuie sa facem ceva si sa nu ii lasam pe cei de la conducere sa faca chiar tot ce vor ei (sau tot ce cred ei ca e benefic ) si sa le aratam ca avem si noi un cuvant de spus .

  3. Paladin spune:

    „Mersul in linie” cred ca se refera la faptul ca nu ai voie sa mergi in paralel cu un alt autovehicol, motocicleta sau autoturism. Nu ca trebuie calci exact pe urmele motorului din fata ta. Proasta descriere si intelegere a reporterului… suntem surprinsi?

    Chestia cu pasagerul beat era si pana acum, doar ca o ignora toata lumea, inclusiv politistii. Si in principiu e o regula buna: daca adoarme pasagerul si cade la 110 km/h sau il/o apuca glumele si-ti baga mainile pe vizor (sau in pantaloni) inainte de o intersectie, nu e tocmai o chestie de dorit.

  4. Mihnea spune:

    Daca nu convin noile reglementari care in fapt sunt FIRESTI si legale, inseamna ca motociclurile nu le considerati autovehicule si ca atare nu aveti a va mai plange ca vi se neglijeaza prezenta in trafic (inclusiv accidentari). Nici nu va puteti imagina ce obositor este sa fii agresat pe toate partile de motoristi agresivi, zgomotosi si inconstienti pe care bunul simt te indeamna sa-i feresti fiindca ei vor cu obstinatie sa fie neaparat cei grabiti dar si in siguranta.
    Si inca nu s-a facut nimic vis-a-vis de „numarul decibelilor” revarsati in dusmanie spre timpanele tuturor!

    • Andrei spune:

      Draga Mihnea, Romania e mare, si e plina de tot felul de oameni. Motociclisti, biciclisti, scuteristi, chiar daca au 2 roti, daca fac sau nu zgomot, sunt participanti in trafic ca si tine. Se vede ca esti cam obosit sau traiesti in padure :)). Stii cat e limita legala a decibelilor pe sosea? Limitele de zgomot sunt de 30 de dB noaptea şi 40 dB ziua. Deci si tu incalci legea cand faci unul din urmatoarele chestii:
      -60 dB converstie normala,
      -40-50 dB un birou izolat in timpul zilei,
      -30-40 dB conversatie soaptita (murmur),
      -20-30 dB in dormitor noaptea,
      -10 dB respiratie normala.

  5. Gabi spune:

    Andrei…..stai jos ai 2 !!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.