3DMS – Tehnologia din MotoGP pe telefonul fiecăruia
07/12/2015
Calendarul sexy Barracuda 2016
08/12/2015

KTM 1290 Super Adventure. Impresii după 500 de km pe munți și văi

KTM 1290 Super Adventure este rapidă. Mai rapidă decât ar trebui să-i fie permis unei motociclete adventure. M-a dus mai iute ca vântul pe asfalt și am lăsat împreună nori de praf pe drumuri de țară, în timp ce speriam cârduri de gâște și vaci solitare. Iar acum o să vă povestesc cu ce gânduri am părăsit-o după mai bine de 500 de km. 

Fotografii: Ionuț Ivana pentru DriveMag.com

KTM Super Adventure inspiră forță

KTM Super Adventure inspiră forță

Pe asfalt

Este imbatabilă. Are suflet de motocicletă sport, chiar dacă privirea-i e blajină precum a unei bălțate românești. N-am întâlnit motocicletă din această gamă care să-ți ofere asemenea senzații și este, în mod sigur, cea mai distractivă alegere din această categorie.

Motorul de 1300 cmc vine de la Super Duke R (testat de noi aici) și a fost “îmblânzit” ca să dezvolte “doar” 160 cp. Nu vibrează precum alte KTM-uri de generație mai veche. De fapt, vibrează, dar abia după 7.000 rpm. Iar dacă ești acolo, ori mergi foarte sportiv în trepte inferioare, ori te afli la o viteză în care să rămâi fără permis pe autostradă.

DSC00280

KTM Super Adventure face față cu brio drumului până la cabană

Am mers cu ea mai ales între 4.000 și 7.000, locul unde am simțit-o cel mai bine.

Cutia de viteze este fină la atingere și schimbare, iar trecerea de la o treaptă la alta se face foarte lin.

Suspensiile se comportă exemplar pe orice suprafață. Sunt semi-active, ceea ce înseamnă că, pe lângă setările prestabilite, comportamentul este ajustat permanent în funcție de informațiile primite de la senzori.

Cum m-am distrat, pe scurt, cu 1290 Super-Adventure

Este mult mai manevrabilă decât te-ai aștepta când o vezi. Și, din nou, extrem de rapidă și de fermă. Mixul format din motor, cutie, suspensii, frâne, ciclistică îți dă siguranță și nu te poți abține să stai liniștit. Este o motocicletă care cere să fugi cu ea.

Oricât de cârcotaș aș fi, n-am reușit să-i găsesc nod în papură.

Factorul “touring” – dotări de lux

KTM 1290 Super Adventure este o motocicletă proiectată să mănânce sute de km pe pâine, indiferent de condiții. Are un rezervor de 30 de litri care te face să uiți de benzinării (eu am scos un consum mediu de 6 l/100 de km, în regim de mers alert), iar protecția la vânt este foarte bună.

DSC00226

Plouă? N-are importanță, avem șa încălzită

Despre șa se spune că este cea mai confortabilă făcută vreodată de KTM. Nu mă-ndoiesc. Și nu mă îndoiesc că este o șa confortabilă, în general, având în vedere și părerile altora care au testat-o. Totuși, eu aș avea ceva de comentat. Am mers de la Fundata până la București fără oprire. După câteva ore, pe la Ploiești deja mă durea fundul. O fi bine, o fi rău, fiecare poate să judece, după preferințe.

Un alt plus la capitolul confort în touring este încălzirea din șa (a ta și a pasagerei) și mânerele încălzite. Chiar e o motocicletă cu care poți merge pe orice temperatură.

Cu excepția șeii, unde am avut ceva comentarii, nu pot face obiecții nici la capitolul touring.

DSC00110

Am alimentat la Câmpulung. Carburantul mi-a ajuns până la București (via Rășnov), cu tot cu orele bune de distracție pe drumurile fără asfalt din zona Fundata

Electronice

Control tracțiunii, ABS ce ia în calcul aplecarea pe viraje, suspensii semi-active, moduri de mers, un sistem ce previne blocarea roții-spate la retrogradări abrupte, toate fac din KTM Super Adventure o motocicletă foarte sigură și high-tech. Are cam toate tehnologiile pe care le poate avea o motocicletă. Conservatorii pot obiecta că electronica nu-i bună, pentru că se strică, dar asta e o chestiune ce ține de gusturi.

DSC00223

KTM Super Adventure este dotat cu un sistem ce previne blocarea roții spate la retrogradări abrupte

În off-road 

La 230 de kg fără carburant (deci vreo 260 cu rezervorul plin), KTM Super Adventure este prea grea pentru nisip, noroaie și alte suprafețe de acest gen pe care ți le oferă off-road-ul. În plus, la o șa cu o înălțime de 860 de mm trebuie să fii lung în picioare ca să te descurci la manevrele pe loc. Eu, la înălțimea mea de 1.74, a trebuit de câteva ori să mă dau jos de pe motocicletă ca să o manevrez. Desigur, dac-aș fi avut skill-uri de campion enduro, n-ar fi fost probleme, dar nu e nici cazul meu, nici al cumpărătorului obișnuit.

KTM Super Adventure

Pe de altă parte, așa cum era de așteptat, zburdă cu plăcere pe drumuri proaste, pe pietriș, pe forestiere ușoare, cam pe genul de drumuri pe care-ar ieși clientul din target-ul pieței adventure.

Așadar, își face treaba pe care o poate face o motocicletă de 250-260 de kg. Dacă vrei un SUV de lux, pentru drum lung cu care să n-ai dileme când dai de drumuri proaste sau când vrei să ajungi la cabana din vârful muntelui, e o alegere bună.

Dacă vrei mult off-road, alege ceva mai ușor. KTM Super Adventure este o veritabilă vacă de categorie grea.

Meniu și butoane

Nu prea mi-a plăcut felul în care a fost gândită navigarea prin meniu. Ai foarte multe opțiuni. De exemplu, ca să pornești încălzirea trebuie să navighezi ca Magellan peste moduri de mers, setări ale suspensiilor, ABS, etc. KTM putea pune un buton separat pentru asta.

Apoi, dacă treci motocicleta din modul Street în modul Enduro, suspensia nu-și schimbă automat setarea și trebuie să mai dai ceva click-uri. Dacă se schimbă des suprafețele, totul devine extrem de enervant și trebuie să tragi pe dreapta ca să fii sigur că nu dai în vreun șanț tot stând cu ochii în meniu.

Pe de altă parte, meniul are două ecrane ce pot fi personalizate astfel încât să ai acces mai rapid la setările de care ai nevoie mai des.

DSC00243

Finisaje

KTM Super Adventure este o motocicletă din gama premium – un adventure touring de lux. Așadar mă așteptam ca asta să se confirme nu doar la capitolul ținută de drum și motor, ci și la capitolul finisaje. Din păcate, cei de la KTM n-au fost prea atenți. Deși plasticele par de calitate, prea multe cabluri sunt expuse. De exemplu, cablurile pentru manșoanele încălzite atârnă ca și cum ar fi after-market.

Manșoanele sunt prea scurte, mai ales dacă ai mănuși de iarnă sau palma zdravănă, iar blocurile de lumini sunt extrem de voluminoase.

Ce-i cu acele cabluri?

Ce-i cu acele cabluri?

Dacă era o motocicletă de 12.000 de euro, puteam trece cu vederea aceste amănunte. Dar la prețul de listă de peste 18.000 de euro, ochiul meu de soacră trebuia să să activeze.

Sunetul motorului te încântă abia după 3.000 rpm, dar pentru urechi pretențioase există evacuarea Akrapovic, disponibilă opțional.

Lumini

Am dedicat un paragraf special acestui capitol pentru că Super Adventure este prima motocicletă din această clasă ce are lumini cu LED dedicate virajelor. Poziționate pe fiecare parte a carenajului, acestea se aprind gradual în funcție de gradul de înclinare.

Idea este extrem de bună pentru mersul pe timp de noapte, când poți avea probleme serioase la abordarea virajelor, dar implementarea nu este foare reușită. Luminile pentru viraje nu-s eficiente (emană puțină lumină și nu unde trebuie), ba chiar le-am găsit enervante.

Aș fi preferat niște proiectoare cu LED serioase care să stea aprinse tot timpul, mai ales că farul cu oglindă nu este tocmai eficient pe timp de noapte.

DSC00280

Preț

KTM Super Adventure costă 18.400 de euro, potrivit listei oficiale. Dotarea de drum lung (side-case-uri plus topcase din aluminiu/plastic) costă aproximativ 1.600 de euro, deci prețul total ar ajunge undeva la 20.000 de euro. Totuși, importatorul poate oferi discounturi, așadar ar fi bine să stai de vorbă cu el.

Reviziile se fac la 15.000 de km.

Concluzie

Ce mi-a plăcut:

  • Tot ce ține de comportamentul pe asfalt: motor, cutie de viteze, suspense, ciclistică
  • Opțiuni de touring
  • Feeling
  • Rapidăăăă

Ce nu mi-a plăcut:

  • Finisaje
  • Navigare prin meniu
  • Șa prea înaltă pentru mine
  • Lumini

Punând în balans ce mi-a plăcut și ce nu mi-a plăcut, nu pot spune decât că părțile pozitive cântăresc mai mult. Esențial la o astfel de motocicletă este felul în care merge. Mai puțin importante sunt senzațiile pe care ți le oferă, fiind un adventure și nu o sportivă, dar și aici KTM punctează la cel mai înalt nivel. Finisajele, meniul și alte puncte notate de mine le trec la capitolul mărunțișuri, dar trebuie menționate avânt în vedere că Super Adventure joacă într-o gamă cu pretenții.

Așadar, după ce am pus totul pe hârtie, nu pot spune decât că Super Adventure este o motocicletă foarte reușită. Un rival redutabil pentru liderul în vânzări al gamei –  BMW R 1200 GS Adventure.

DSC00312

Zâmbetul de pe fața mea rezumă foarte bine impresiile pe care mi le-a lăsat KTM Super Adventure



Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro Facebook: Cristian Predoi Instagram: @cristian.adventure

2 Comments

  1. Alexandru spune:

    De vreo doua luni bune, caut, citesc cam tot ce este de citit despre aceasta motocicleta si despre eternul R1200GS Adventure.
    Toate testele comparative dau remiza !
    Sper ca pana la inceputul anului viitor sa apara un review care sa ma ajute sa iau o decizie.

    • Salut, Alexandru. Deși se bat în aceeași clasă, cele două motociclete sunt puțin diferite. KTM-ul este mai sportiv, BMW-ul are cardan. Ia decizia în funcție de ce primează pentru tine. Dacă vrei senzații, iei KTM. BMW e mai bătrânesc, dar fără să fie leneș. Mai ia în calcul și relația cu dealerii dacă vrei motocicletă nouă. Discută cu fiecare-n parte și vezi ce ți se oferă și cum te abordează. E foarte important acest lucru.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.