Honda CBR 600 iese din producție
28/04/2016
Intruder M1800, pe cale de dispariție
29/04/2016

De ce nu putem cumpăra motociclete prin programul “Rabla”?

Nici în acest an programul “Rabla” nu include motocicletele. Deși își propune îmbunătățirea calității mediului, nu ia în calcul autovehicule care fluidizează traficul și poluează puțin: motociclete și scutere.

În fiecare an, Administrația Fondului de Mediu acordă prin programul “Rabla” o finanțare nerambursabilă posesorilor de autovehicule uzate care renunță la acestea pentru a-și cumpăra altele noi. Această primă de casare este în valoare de 6.500 lei. În cazul în care motorul autovehiculului nou generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 100g/km, se mai adaugă un ecobonus de 750 lei.

Ghidul de finanțare pentru Programul “Rabla” a fost lansat în dezbatere publică timp de zece zile, iar doritorii ar putea avea posibilitatea să achiziționeze autovehicule noi începând de la jumătatea lunii mai. Cu toate că programul are ca scop declarat reducerea poluării, acesta nu ia în calcul motocicletele.

Pe lângă faptul că motocicletele contribuie la reducerea ambuteiajelor, ele consumă mai puțin combustibil, iar noxele sunt mai reduse. De exemplu, o Dacia Duster 1,6 are o emisie CO2 de 145g/km, în timp ce o Yamaha Tracer 700 are 100g/CO2.

Să presupunem că ai un vechi Suzuki Vitara, care a ruginit. Îl duci la casare și obții un voucher. Normal ar fi să te poți prezenta la Suzuki și cu acel voucher să îți cumperi ceva nou. Însă tu nu mai vrei un autovehicul 4X4, ci noul Suzuki SV650. Poate exemplul nu este cel mai elocvent, dar am vrut să arătăm că sunt producători care fac și mașini și motociclete. Brandul nu contează, iar dacă s-ar specifica faptul că autovehicului uzat și cel nou să facă parte din aceeași categorie (ex.: L4e – motociclete), ai putea duce la casare un vechi MZ și să pui diferența pentru un Ducati Scrambler.

Crezi că este posibilă valorificarea astfel a voucher-ului? Nu, deoarece legiuitorul a restrâns semnificația termenului de autovehicul. Conform dicționarului, prin autovehicul se înțelege un vehicul terestru, autopropulsat, suspendat pe roți, care servește la transportul oamenilor sau al bunurilor. E o definiție în care motocicletele se încadrează infailibil.

Însă Guvernul nu dorește ca motocicletele să fie autovehicule și restrânge semnificația termenului. Conform Ghidului de finanțare, prin autovehicul uzat (cel supus casării) sau autovehicul nou (cel care poate fi achiziționat prin programul “Rabla”) se înțelege un autoturism (categoria M1), utilitară ușoară (cat. M1 sau N1) sau autospecială (art. 2, lit. f,g).

Excluderea motocicletelor din programul “Rabla” este o măsură discriminatorie și ilogică. În alte state europene aceste programe de reînnoire se adresează și motocicletelor. Faptul că ele nu sunt luate în vedere prin programul național ne face să ne întrebăm dacă se dorește protecția mediului și fluidizarea traficului sau se urmăresc alte interese financiare.



Catalin Sanatescu
Catalin Sanatescu
Sunt exact ca si tine, cel care ai intrat pe acest site: dacă aș avea un puţ cu petrol în curte, iar temperaturile ar fi mereu peste 15 grade Celsius, aș fi cel mai fericit dintre pământeni. După experienţele din radio şi tv acum este rândul presei online. Alte pasiuni: trail running, cicloturism.

1 Comment

  1. cap_de_spitzã spune:

    De exemplu, o Dacia Duster 1,6 are o emisie CO2 de 145g/km, în timp ce o Yamaha Tracer 700 are 100g/CO2

    Sincer nu mi se pare o lauda cat de putin polueaza Tracer-ul… motorul e mai mic de 50% din al Dusterului, dar emisiile nu se injumatatesc…
    Ca sa nu zic de motoare mai vechi pe autoturisme ce emit mai putin…
    Astra 1.7CDTi ecoFLEX 110 CP Start/Stop 99G (hatchback in 5 usi) M6 2012 99g/km

    Nu mi se pare un atuu al motocicletelor faptul ca nu sunt asa mari poluatori… dimpotriva.

    HONDA VFR800 – motor EURO3, 158g/km !!!!
    Nu mai zic de FJR, ca are motorul aproape cat de masina, de 1300 : 152g/km

    Un FOCUS din 2010 cu motorul cu filtru de particule are sub 100g/km… nr de exemple e vast…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.