Yamaha MT-09 Tracer 2015. PeMotoare TV ep. 10
08/06/2015
Lansare Honda RC213V-S. Urmărește live
11/06/2015

Am participat la un curs de cornering. Cum arată și ce am învățat

Virajul se apropia repede spre mine, iar eu retrogradam grăbit. Nici nu intram bine în el, că simțeam nevoia să accelerez. Și-mi venea să dau cu casca de pământ. Era a treia oară când mi se întâmpla asta. Apucăturile deprinse pe stradă formează niște bariere destul de greu de depășit.

Nu sunt motociclist de circuit. Cum banii nu mă dau afară din garaj ca să vizitez circuitele din afara țării și cum în România nu exista nimic până astă-toamnă, n-am avut unde să-mi depășesc limitele. Pe stradă trebuie să fii în permanență cu ochii în patru după șoferi, gropi, câini, etc.. și să-ți stăpânești pofta de gaz, așadar îți trebuie multe zeci de mii de km ca să înveți și să evoluezi cu adevărat, iar aceste zeci de mii se duc în ani de stat în șa. Și cu toată experiența pe care-o ai, oricum mergi la maximum 70% din ce-ai putea. În plus, deși sunt un motociclist care merge sportiv, țelul meu suprem nu e să scot un timp bun, ci să mă bucur de călătorie.

ride x cornering (8)

Vlăjganul și doamna profesoară.

 

Acum că am pus disclaimer-ul, iată-mă joi dimineața gonind spre Adâncata. Mereu în întârziere, nici de această dată nu reușeam să țin pasul cu secundele și nu voiam să fac o impresie proastă la începutul zilei. Când eu mă aflam la Urziceni, ceilalți semnau acte la Motor Park România. Urma un curs de cornering, adică de luat viraje, susținut de Matei Albulescu, prin școala sa – RideX. Alesesem să particip după experiența extrem de plăcută de la un curs demonstrativ Street Experience.

„Nu mergem la curse. Nu învățăm să punem genunchiul jos. Învățăm cum se iau virajele. Mergem încet, în siguranță și exersăm. Dacă mergi tare și dai puternic în frâne înainte de fiecare viraj nu te alegi cu nimic. Nu ne ducem să scoatem timpi buni“, mi-a spus Matei, la telefon, cu o săptămână înainte de curs.

ride x cornering (10)

Înainte de a intra pe circuit, trebuie să ai presiunea corectă în roți.

 

Bun, zis și făcut. Joi eram pe Motor Park România, în costumul meu de touring, cu o cască dual sport, cocoțat pe un R 1200 GS pe care-l am în test pe termen lung, așteptând să fac presiunea corectă în roți. În mod normal m-aș fi simțit stânjenit să intru cu un motor adventure, îmbrăcat în textil, pe circuit. Dar formația era dominată de cruisere Harley-Davidson, mai erau două V-Stroame, un Diavel, un Monster și, cea mai de doamne-ajută motocicletă, o Kawasaki Z800. Bun, n-avea de ce să-mi fie rușine.

Teorie + Practică = Cornering Love

Înarmat cu un marker, Matei Albulescu desena viraje pe o tablă și ne explica unde să frânăm… pardon, unde să încetinim. Pentru că trebuia să facem tot circuitul fără să atingem maneta de frână, doar cu frâna de motor. Așadar, unde să încetinim, ce-i cu apex-ul, unde să aruncăm privirea, cum trebuie să stea mâinile pe ghidon și alte câteva.

12GS4666

Despre trase, unghiuri și frânări

 

După fiecare explicație urma practica: tur după tur în care încercam să fac lucrurile mai bine și să cresc viteza. Și, ușor-ușor, îmi ieșea. La finalul zilei păstram un ritm de metronom. Creșteam viteza de la tur la tur, învățasem circuitul și eram din ce în ce mai sigur pe mine. Deși erau și alții pe circuit, mă simțeam singur, în largul meu, iar fiecare tur era ca un exercițiu de meditație budhistă. Mă simțeam din ce în ce mai liniștit și mai bine. Era un mod unic de a mă bucura de motocicletă. Singura tresărire era când dădeam cu vârful cizmei de asfalt. Oricât încercam să trag înapoi laba piciorului, cizma touring masivă nu era cea mai bună alegere pentru o zi pe circuit.

ride x cornering (1)

Nu e cea mai bună alegere pentru circuit, dar nu te lasă la greu…

Erau lucruri pe care le cunoșteam, și teoretic și practic. Nu era un curs de racing, iar eu le aplicasem pe stradă. Dar altfel exersezi când îl vezi pe instructor cum merge în fața ta și, cu mâna stângă, îți face semne: aici frânzezi, aici te apleci, aici accelerezi, asta e trasa. În plus, ai spațiu, timp și curaj să pui teoria în practică. Am făcut 230 de km pe circuit în acea zi de joi. Cam cât aș fi făcut de la mine din Colentina până la Mamaia. Fără să mă aplec deloc. Și aș mai fi făcut, dar se apropia ora închiderii, furtuna se apropia rapid, iar eu nu prea mai aveam benzină. După 230 de km de viraje, diferența dintre primul tur și ultimul devenise enormă.

DCIM100GOPROG0042987.

După ce înveți circuitul și obții un ritm, ai o senzație de… liniște.

 

Cine e Matei Albulescu

Matei Albulescu a fost director la Porsche România, iar de anul trecut s-a hotărât să facă doar ce-i place cu adevărat. Și cum motociclismul este principala pasiune (a schimbat vreo 50 de motoare până acum), a deschis RideX. A absolvit California Superbike School, cea mai prestigioasă când vine vorba de luat viraje, iar acum își definitivează pregătirea la BMW Motorrad International Instructor Academy.

ride x cornering (16)

Matei Albulescu

 

Cum te poți înscrie?

Cursul de cornering costă 849 de lei, iar în preț se reflectă închirierea circuitului, plata ambulanței și… de-ale gurii (ai pauză de pizza). Stai de dimineața pana seara pe circuit și faci peste 200 de km de viraje alături de instructor. Mai multe detalii, precum și alte training-uri pe site-ul RideX.

ride x cornering (6)

Matei în față, explicându-i cursantei când să accelereze și când să frâneze.

ride x cornering (2)

Poți merge la curs cu orice motocicletă.

ride x cornering (7)

Chiar și cu Harley-Davidson. De fapt, chiar și cu Harley-Davidson cu ape-hangere

ride x cornering (9)

Un CB600F fără numere, strecurat printre „civili“

ride x cornering (12)

Un naked de clasă medie e o alegere bună pe circuit.

ride x cornering (14)

V-Strom 1000 e o motocicletă foarte potentă dacă știi ce să faci cu ea.

 

RideX_Cornering_1-845x684

Dă-te că te prind

 

 

 

 

 

 



Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro Facebook: Cristian Predoi Instagram: @cristian.adventure

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.