Yamaha MT-10 – au apărut datele tehnice. Comparație cu rivalii
23/02/2016
Yamaha MT-07 Moto Cage Night Fluo – Fotografii
24/02/2016

Am 3000 de euro. Ce naked second-hand să îmi iau? (II)

Naked-urile sunt cele mai populare motociclete. Folosite atât de începători, cât și de experimentați, te încântă prin simplitate, manevrabilitate, poziție de condus și…preț. Am trecut în revistă care sunt cele mai atrăgătoare opțiuni second-hand de pe piață.

Motocicletele naked sunt, de fapt, motociclete standard. Acest lucru înseamnă că au și cele mai mici prețuri. Cum devalorizarea motocicletelor se produce mai lent decât în cazul unei mașini, indicat ar fi să cumperi una nouă. Evident, dacă te ține buzunarul.

Dacă, însă, nu consideri că merită să iei una nouă, sau ești începător și îți e frică să nu o scapi pe jos, se găsesc destule oferte second bune. Ca și în cazul motocicletelor second-hand pentru turism pe care le-am analizat , căutarea înclude numai modele mai noi de zece ani, de peste 600 cmc, cu un preț de până în 3000 de euro. Le-am exclus pe cele care au un preț scăzut datorită kilometrajului ridicat. Adică principiile căutării au fost: cât mai noi și cât mai ieftine. Un ultim sfat: în acești bani încercați să găsiți un model cu ABS. Chiar contează.

Yamaha Fazer FZ6 S2yamaha-fz6-s2-abs-2007-1

În 2007 apare această versiune, care – pentru a se deosebi de precedenta – primește și inițialele S2 (Stage 2). În timp ce primele “fazere” de cilindree medie aveau motor de pe Thundercat, aceasta îl are pe cel de pe R6, adică este o motocicletă sportivă, cu toate că nu are “decât” 98 de cai. Semicarena care diferențiază modelele Fazer față de cele “N” poată părea urâtă, însă este practică și eficientă. Pe autostradă, chiar face diferența, și îți permite să menții fără dureri de gât o viteză de 140-160 de km/h. Nu că autostrada ar fi terenul favorit de joacă pentru un naked, dar dacă vrei să ajungi repede la mare, sau ai prieteni cu motociclete sportive, atunci e bine de știut.

Motorul de pe R6 pus pe o motocicletă stradală nu înseamnă numai lucruri bune. Sună frumos și urcă rapid în ture. Dar pentru un mers fluent trebuie ținut peste 6.000 rpm, iar pentru un mers sportiv, peste 8.000 rpm. La regimuri joase/medii cuplul este cvasi absent. De altfel, puterea maximă e la 12.900 rpm, ceea ce spune tot despre caracterul său. În rest, este un naked practic (are cric central și semicarenă), consumă între 4,8 și 7,5% (în funcție de cum tragi de accelerație), șaua este comodă.

Honda Hornet CB600Fhonda-cb600f-hornet-2008-2

Hornetul este o motocicletă atât de populară, precum erau odată Daciile. Și acest lucru nu s-ar fi întâmplat fără motive justificate. E ușor, manevrabil, destul de puternic, fiabil și…scrie Honda pe rezervor. Pentru că în folclorul bikerilor mulți au auzit vorba din bătrâni “Honda-i Honda”.

Cu bugetul nostru găsești cea de-a patra generație de Hornet, care se fabrică din 2007. Mulți au suspinat, au oftat și au regretat dispariția farului rotund. Chiar dacă a schimbat nu numai aspectul, ci și cadrul, Hornetul rămâne foarte apreciat. Motorul? Este cel de pe CBR600RR. Adică dulce, lipsit de vibrații. Șaua, poziția și motorul îți permit să mergi fără probleme până când rămâi fără benzină (cca 300km).

Trăgând linie, putem spune fără rezerve că generația a patra a Hornetului e una din cele mai bune motociclete naked cu patru cilindri făcute vreodată. E puternic, dar controlabil. Combină confortul unui Bandit cu ușurința de a conduce pe care o întâlnești la un Monster. Mai rămâne doar să te obișnuiești cu farul ca al unui scuter și cu lipsa protecției la vânt.

Alternativă: Suzuki GSR 600

Suzuki Bandit GSF6502006models-Suzuki-BanditGSF650Sc

Cu Banditul, ca și cu FZ6, e bine că ai două opțiuni. Dacă ești un purist și vrei o linie curată a motocicletei, ai la dispoziție versiunea “N”. Nu te interesează atât de mult aspectul și vrei protecție la vânt pentru drumuri lungi sau viteză mai mare? Semicarena versiunii “S” de pe 650 nu e chiar atât de inestetică precum cea de pe primele modele 600. Din 2006 s-a revenit la un singur far, nu mai avem două blocuri optice distincte (ca la Fazer). O fi bine, o fi rău? Când e vorba de design părerile sunt împărțite.

Oricum, Banditul e un pionier, un clasic al genului. Versiunea de 650 cmc îți cere să o uiți pe vechea de 600. E o evoluție inteligentă, care îi corectează imperfecțiunile, în special la capitolul motor și suspensii. E mai greu decât celelalte motociclete din categorie, dar dacă ai peste 1,72m, masa lui nu îți face probleme. Ai în schimb șa reglabilă (în trei poziții, cu o cheie de 10), cric central, semicarenă protectivă. Dacă ești începător, e o motocicletă “serioasă” ce nu iți pune probleme și pe care o poți controla.

Kawasaki ER-6kawasaki_er6n_2007_006

ER-6N este un concept proaspăt, modern, care nu are o tradiție și o aură legendară ca Banditul sau Hornetul. Dar este ușor (174 kg la gol, 197kg cu toate plinurile), cu centrul de greutate coborât și foarte distractiv. A apărut în 2006, iar din 2009 beneficiază de un facelift.

Motorul cu doi cilindri în paralel îl diferențiază de cele cu patru cilindri despre care am vorbit până acum. Până la urmă, în oraș sau pentru plimbări rapide pe viraje, poate nu ai nevoie de 4 cilindri superturați. Estetica și gama de culori o fac atractivă pentru motocicliste, care se vor bucura de performanțele și ținuta de drum ale lui ER-6N. Capacitatea cilindrică oferă un cuplu și o putere de care ai nevoie în 90% din cazuri. Ciclistica asigură un comportament stabil, în ciuda monoamortizorului foarte înclinat. E una dintre puținele motociclete care pot fi conduse de începători, dar care distrează și un pilot experimentat. În cazul unui condus economic, consumul nu sare de 4,5 l%.

Alternative: Suzuki Gladius, Ducati Monster 695, Yamaha XJ6N

Aprilia Tuono 1000 Raprilia_tuono_1000_r

Motocicliștii români sunt de părere că – cel puțin atunci când e vorba de motociclete second-hand – cele japoneze sunt mai sigure din punct de vedere al fiabilității. Poate că este un punct de vedere justificat. Însă, în ultimii ani, producătorii europeni multe modele care te fac să te gândești de două ori dacă ești “setat” pe o japoneză.

De exemplu, Aprilia Tuono. Este un model care nu are nimic de-a face cu naked-urile japoneze de 1000 cmc. Cu bugetul nostru, dacă vrei ceva cât mai nou, mai matur și mai sportiv, Tuono ar cam fi în fruntea listei. Cum ar trebui să fie un naked, dacă nu cu un motor de superbike și cuplu la turații joase? Pentru că, exact asta este Tuono: un RSV1000R, fără carene și cu un ghidon înalt. Iar cuplul de 103 Nm este la doar puțin peste 7.000 rpm.

La Tuono toate se leagă de caracter: șaua înaltă și rigidă, sunetul motocului cu 2 cilindri în V la 60 de grade, frânele mușcătoare Brembo, rigiditatea cadrului. Dacă ai deja câțiva ani vechime pe motociclete de clasă medie, cam asta este ceea ce îți dorești. Dar să știi că trebuie să te împaci cu un consum mediu de 7% și o autonomie de până la 200 de km.

Alternativa: Yamaha FZ1

Moto Guzzi Breva V750 i.e.moto-guzzi-breva-v750-ie-2

E simpatică, prietenoasă, simplă, liniștită și europeană. Are doi cilindri în V și cardan, ca orice Moto Guzzi. Dacă vrei să devii “guzzi-st”, o Breva 750 second-hand e o cale. Legendele spun că odată ce ai mers cu astfel de motociclete, te atașezi de ele și vrei să faci parte din “familia Guzzi”. Sau că vrei ca ele să fie ca și un membru al familiei tale.

Așa că nu contează puterea motocicletei. Care pe hârtie este de 48 de cai. La gol are 182 kg, șaua este joasă, are dimensiuni compacte (în comparație cu Breva 1100), e ușor de manevrat în oraș. Atribute care o fac indicată pentru motocicliste sau începători. Consumul mediu este de 5,5l.

Dacă vă face cu ochiul acest model, sfatul nostru este să dați o tură cu el înainte de a-l cumpăra. Pe unii îi încântă foarte tare, pe alții îi lasă complet reci.

Alternativă: Yamaha Bulldog BT1100

Kawasaki Z 750kawasaki-z750-2007-7

De la începutul anilor ’80, seria “zet” de la Kawasaki a devenit un cult. Din păcate, cu bugetul nostru nu ne încadrăm să găsim un Z 1000 mai nou, dar și Z 750 e o alegere foarte bună. Cel despre care vorbim s-a fabricat din 2004 (cu facelift în 2007) până în 2012, când a fost înlocuit de Z 800. Spre deosebire de restul modelelor din clasa medie, are o cilindree mărită, fără a veni la pachet cu greutatea unui “miar”. În multe țări a fost printre cele mai vândute naked-uri, așa că se găsesc multe exemplare sau accesorii pentru ele.

Designul este unul dintre cele mai reușite din categorie. De la farul agresiv, rezervorul profilat și până la stopul stilizat, Z 750 pare un animal de pradă gata de atac. Pe lângă streetfighter-ul Z, există și o versiune cu semicarenă Z 750 S, care îl transformă într-un mic tourer. E vioi, are cuplu, e ușor de condus, arată bine. În plus, nu este un “600” pe care vei dori să îl schimbi după două sezoane…Poate după trei.

Alternativă: Aprilia SL 750 Shiver

 

 

 



Catalin Sanatescu
Catalin Sanatescu
Sunt exact ca si tine, cel care ai intrat pe acest site: dacă aș avea un puţ cu petrol în curte, iar temperaturile ar fi mereu peste 15 grade Celsius, aș fi cel mai fericit dintre pământeni. După experienţele din radio şi tv acum este rândul presei online. Alte pasiuni: trail running, cicloturism.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.