Coma a câștigat Dakar 2015. Mani Gyenes, învingător la clasa Maraton
17/01/2015
Honda RC213V-S. Preț exclusivist
19/01/2015

„Adventure Sport“, noul sport-touring

Clasa „sport-touring“ intră într-un con de umbră. Clubul „adventure“ pune stăpânire pe șosea.

În 1991 apărea Yamaha TDM. Era o struțo-cămilă ciudată, cu un motor derivat din Super Tenere și multe alte componente luate de la gama sportivelor de stradă: roțile și cadrul sunt cele mai vizibile. A fost o motocicletă sub-apreciată, recunoscută pentru fiabilitate, bună la toate, dar considerată urâtă și… din nou, ciudată.

Anii au demonstrat că Yamaha crease un produs vizionar. O motocicletă care să îmbine confortul și versatilitatea unei motociclete adventure cu performanțele și comportamentul unei motociclete de șosea. Au apărut, între timp, nume ca Ducati Multistrada, Kawasaki Versys, Triumph Tiger 955, etc. Iar dacă ne uităm pe gama actuală de motociclete noi, observăm că modelul este aproape nelipsit din gama producătorilor: BMW S 1000 XR, Yamaha Street Tracker, Honda VFR800X, Aprilia Caponord, s.a.m.d. Singura diferență e că, spre deosebire de filosofia TDM, acum motorul provine de la motociclete sport: ai Testastretta de 1200, 4 în linie de pe streetfighter (BMW și Kawasaki) sau V4 de pe sport touring (VFR).

Aruncând o privire pe paginile revistelor internaționale și pe bugetele de marketing și dezvoltare ale producătorilor moto, observăm că noile „adventure sport“ acaparează tot, pe când clasicele sport-touring devin o nișă din ce în ce mai marginalizată. Spre exemplu, lansările acestui an în sport-touring-ul clasic au adus un BMW R 1200 RS și, dacă exagerăm, o Suzuki GSX-F, deși e mai degrabă un streetfighter carenat decât un sport-touring.

Pe de altă parte, în gama adventure sport, am avut: BMW S 1000 XR, noua Ducati Multistrada, Yamaha MT-09 Street Tracer, două Kawasaki Versys noi, KTM 1050 Adventure (urmașul SMT), și o MV Agusta Turismo Veloce.

Aerul „adventure“, care e din ce în ce mai „cool“ printre motocicliști, suspensiile ceva mai confortabile, motoarele cu un cuplu ce pleacă cât mai de jos și capacitatea mai mare de „cal de povară“ aruncă în umbră vechile sport-touring. Dacă înainte toată lumea își dorea să meargă ca Rossi, în haine de piele, dar să poată pleca în vacanțe fără să-i amorțească brațele după câteva sute de km, acum toată lumea vrea Gore-Tex și poziție de cămilă cu frâne și putere de superbike.

Am trecut prin era „vitezanelor“, prin era naked-urilor cu motor de supersport, acum suntem în plină eră adventure, exact ca-n „Vremurile“ Phoenix-ului. Nu sunt nostalgic, dar ar fi păcat ca toată această nebunie să ducă la dispariția unor nume ca VFR, Hayabusa, sau ZZR. Dar, ca să citez tot din Phoenix, „Fie să renască numai cel ce har are de-a renaște, curățit prin jar“.

P.S. Denumirea „Adventure Sport“ nu este folosită de toți producătorii. Unii spun doar „adventure“, alții „adventure-touring“, dar pentru a face o departajare clară  între adevăratele adventure și motocicletele de stradă am ales această denumire.

 



Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro Facebook: Cristian Predoi Instagram: @cristian.predoi

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.