Motobot – are sens un robot motociclist?
30/10/2015
Sarolea Manx 7 – superbike-ul electric a fost omologat pentru stradă
03/11/2015

Suzuki GSX-S 1000 : Prim contact

Suzuki își completează gama de motociclete naked. GSX-S este numele miarului cu suflet de “gixxer” ce oferă performanțe respectabile într-un pachet modern și confortabil.

Text: Cătălin Sănătescu, Foto: Cornel Pochiu (www.fisheye.ro)

Motocicletele japoneze cu patru cilindri în linie au impus – odată cu apariția lor acum mai bine de patru decenii – noi standarde. Atunci când vine vorba de putere combinată cu lipsa vibrațiilor, această configurație de motor este greu de bătut. Iar în acest caz se regăsește mai bine decât oriunde vorba care spune “win on sunday, sell on Monday”.

Suzuki GSX-S 1000 ABS_70

Numai că în ultima decadă vânzarea motocicletelor supersport este în continuă scădere. Publicul s-a maturizat și nu mai dorește o poziție aplecată pentru o motocicletă ce se folosește pe stradă. În schimb, își dorește motorul, cadrul și suspensiile care câștigă concursurile din weekend.

Japonezii au început ofensiva cu noua generație de motociclete naked compacte cu motoare de superbike în 2003, odată cu noul Kawasaki Z1000. Au urmat Honda CB1000R și Yamaha FZ1. Suzuki a scos în 2011 GSR 750, iar la clasa mare s-a bazat pe venerabilul Bandit sau pe B-King.

Suzuki GSX-S 1000 ABS_28

Fanii motociletelor Suzuki naked s-au bucurat când, în sfârșit anul acesta, așteptarea s-a încheiat. Mai ales că noul GSX-S (unde S vine de la Street) are sub rezervor un motor ce provine de la o motocicletă legendară: Suzuki GSX-R 1000 K5. Fabricată între 2005 și 2008, (K5-K8) era capabilă de 178 cai putere, a câștigat cinci campionate mondiale, a obținut 16 victorii în WSBK și 4 la Isle of Man TT. Despre acest model se spune că este unul dintre cele mai reușite făcute de japonezi și că a fost etalonul după care s-au inspirat germanii când au creat BMW S1000RR.

În șa

Trebuie să mărturisesc că sunt puțin subiectiv. Dintotdeauna mi-a plăcut acest gen de motociclete, spuneți-le cum vreți: naked, supernaked, streetfighter, roadster, superfighter. Nu e vorba numai de felul în care arată sau de senzațiile pe care le transmit, ci și de modul în care stai pe șa.

Suzuki GSX-S 1000 ABS_64

Și în cazul lui Suzuki GSX-S 1000, lucrurile stau la fel. Poziția de condus este foarte intuitivă, cum te urci pe motocicletă, te simți ca acasă. E unul dintre puținele modele pe care m-am urcat și m-am simțit confortabil după primii metri parcurși. În general, există ceva care  să nu îți convină. Ori dimensiunea, forma sau poziția ghidonului sunt neadecvate, ori levierele comenzilor mai trebuie ajustate (dacă se poate), iar tu trebuie să te adaptezi la acest triunghi format din ghidon-șa-scărițe. Dacă ești mai înalt (eu am 1,76 cm) s-ar putea să te plângi de faptul scărițele sunt prea ridicate. De asemenea, mie îmi place ca pe un naked să stai puțin mai aplecat spre ghidon, gata de atac, exact așa cum te pune GSX-S 1000 să o faci.

Suzuki GSX-S 1000 ABS_58

Chiar și bordul este la locul lui. Nici prea în față, ca să îți răpească din plăcerea pilotării unui naked, nici prea jos (ca la KTM Super Duke 1290R ), să fii nevoit să îl cauți cu privirea. Afișajul este complet digital și cuprinde toate informațiile esențiale. Nu știu cât de lizibil este într-o zi însorită, pentru că în ziua testului nu am prea văzut cerul senin. Ghidonul conic, de aluminiu, mai lat acolo unde este prinderea și mai îngust la manșoane nu transmite vibrații. Inscripția de pe el nu lasă loc îndoielilor privind calitatea: Renthal.

Rezervorului este destul de îngust acolo unde îl atingi cu picioarele, bombându-se spre față. Are o formă ca și la motocicletele supersport, permițându-ți schimbarile rapide ale centrului de greutate și susținându-te dacă vrei să mergi aplecat. Ultimele generații de motociclete naked vin cu părți din material plastic ce îmbracă lateralele rezervorului și în multe cazuri instalarea unui tankbag cu magneți este dificilă. Și în cazul lui GSX-S găsim aceste plastice, dar este destul loc liber pe rezervor pentru a prinde o geantă. În plus, nu are acea “cocoașă” ca și Kawasaki Z1000, ceea ce este un lucru bun.

Suzuki GSX-S 1000 detalii 1

În timp ce alte mărci au în această categorie motociclete cu design creat să impresioneze vizual, Suzuki merge pe o linie ce combină sobrietatea, sportivitatea și aspectul practic. GSX-S preia din moștenirea de la GSR 750, dar și de la GSX-R. Prin “S”-ul stilizat pe care îl formează plasticele de pe far și de pe carenaj își arată propria identitate, puternică și dinamică. Se vede că a lucrat la “sală”, dar nu are mușchi de culturist steroidizat ca B-King ci profilați ca ai unui practicant de fitness.

Suzuki GSX-S 1000 detalii 2

Din cei 178 de cai pe care îi scotea motorul în versiunea de pe GSX-R s-a mai renunțat la câțiva. Nu numai pentru că erau prea mulți pentru o folosință stradală, dar și pentru că cilindrii au primit un tratament termic pentru a reduce pierderile mecanice și pentru a le crește fiabilitatea. Acum, sub rezervor avem 143 de cai putere la 10.000 rpm și un cuplu de 106 Nm la 9.500rpm. Capacitatea cilindrică a rămas aceeași, adică 999 cmc.

Suzuki a renunțat la necesitatea de a ține și ambreiajul strâns atunci când pornești, așa cum ne învățase la aproape toate modelele. Ajunge o scurtă apăsare a demarorului. Prin sunetul pe care îl scoate evacuarea, GSX-S 1000 are grijă, cu eșapamentul de serie, să îți amintească la fiecare rotire a accelerației, ce motor ai sub tine. Sună agresiv, dar fără să fie deranjant, nici pentru tine, nici pentru ceilalți participanți la trafic. E de ajuns să-l auzi turându-se, ca inima să îți bată mai tare. Toba finală este joasă, estetică și foarte scurtă. Pentru a avea grijă de cizmele tale (sau de picioarele pasagerei), a fost învelită cu o protecție de inox.

Simplu și eficient

Atât ambreiajul, cât și accelerația sunt clasice, pe cablu. Nu avem acționare hidraulică sau ride-by-wire. În cazul în care ești prins în trafic și e nevoie să folosești intens ambreiajul, acesta o să ți se pară puțin mai dur. În schimb, cutia de viteze silențioasă și precisă poate fi dată ca exemplu.

La capitolul electronică, lucrurile au fost păstrate cât se poate de simple. Pentru că, uneori, mai puțin înseamnă mai mult. Te concentrezi mai mult pe ceea ce iți transmite motocicleta decât pe electronica ce se interpune între tine și ea. GSX-S 1000 are control al tracțiunii și ABS.

Suzuki GSX-S 1000 detalii 3

Pe mine m-a plouat (din nou, și la testul acesta) torențial. După o oră de ploaie am zis că nu are rost să văd dacă mă voi uda până la urmă prin geaca cu membrană și am scos combinezonul impermeabil. Oprire cu care am comutat și controlul tracțiunii pe treapta III. Din păcate, schimbarea modurilor nu se poate face cu motocicleta în mișcare, trebuie să tragi pe dreapta pentru asta. Odată activat modul “rain”, nu am mai avut grija accelerației. În cazul accelerațiilor puternice, dacă asfaltul este ud, aderența este păstrată, iar pe bord se aprinde ledul galben TC care îți spune să fii atent. Dacă nu îți place cum intervine controlul tracțiunii, îl poți dezactiva de tot. Primele două moduri sunt pentru condus sportiv, pe drum uscat și aderent (I), respectiv pentru mers în oraș și aderență medie (II). Controlul tracțiunii citește în permanență ( de 250 de ori pe secundă) mai mulți parametri: viteza de rotație a roții spate, poziția accelerației, a arborelui cotit și treapta de viteză.

La drum întins, motorul este un deliciu. Pare un sac fără fund din care tot scoate cai putere. Rare sunt momentele în care ești nevoit să retrogradezi. De la 1.500 rpm, în ultima treaptă de viteză (a șasea), trage fără pic de ezitare. Noroc cu lipsa protecției la vânt, așa ești nevoit să o lași mai ușor. Frânele cu ABS sunt la înălțime. Puternice și progresive, îți dau încredere și te instigă să mergi sportiv.

Suzuki GSX-S 1000 ABS_73

Ușurința de a o înclina pe viraje și de a te strecura prin trafic vine și de la centrul de greutate coborât sau de la greutatea redusă. Are 209 kg cu toate plinurile făcute (varianta cu ABS), fiind una dintre cele mai ușoare motociclete din categorie. Versiunea fără ABS are cu două kg mai puțin.

Accelerație abruptă

De obicei, motociletele sportive sunt incomode pe șoselele românești din cauza cadrului rigid și a suspensiilor. GSX-S a preluat bascula de la GSX-R, însă cadrul este cu totul nou, compact și ușor. Fabricat din aluminiu, ajută motocicleta să fie foarte manevrabilă, aproape la fel ca naked-urile de clasă medie de acum zece ani. Furca de 43mm, preluată tot de la modelul de superbike este complet ajustabilă (pretensionare, compresie, detensie), iar monoamortizorulului central Kayaba i se poate regla pretensionarea și detensia. Setările de fabrică îl fac pe GSX-S destul de săltăreț de denivelările asfaltului românesc, însă nu atât încât să devină periculos. Doar ca să îți amintească faptul că este o motocicletă sportivă, nu una înclinată spre turism.

Suzuki GSX-S 1000 ABS_66

Ceea ce este însă cu adevărat periculos este modul cum răspunde accelerația. Aceasta nu pleacă progresiv, ci are un mod ON/OFF, adică brusc, abrupt. Când intri în viraj, după frânare și înclinare, e foarte greu să sincronizezi viteza imprimată motocicletei cu gradul rotirii manșonului astfel încât trecerea prin curbă să se facă liniar, iar apoi să te scoată de acolo. Iar dacă pe virajul mai are și asfalt deteriorat, atunci e obligatoriu să îl abordezi cu o treaptă de viteză superioară.

Finisajul general este foarte bun, cu atenție la detalii, așa cum se făceau odată motocicletele japoneze. Cablurile electrice sau furtunașele sistemului de frânare sunt estetic conduse și bine ancorate. Jantele cu șase brațe au fost create special pentru acest model. Tot cu dedicație pentru GSX-S 1000 sunt și pneurile Dunlop D 214 ce au dimensiunile 120/70-17, respectiv 190/50-17.

Concluzie

Suzuki GSX-S 1000 este o motocicletă pentru piloții experimentați. Dacă ai condus mai mult timp motociclete sportive și nu mai vrei să stai aplecat, acest model este răspunsul. Sau dacă ai mers mai multe sezoane cu motociclete naked de cilindree medie, este un upgrade firesc. Cu ea nu vei fi niciodată satisfăcut când vei face o plimbare în grup. Poate numai dacă unul sau doi prieteni vor reuși să mențină ritmul pe care îl vei impune.

Dacă Suzuki îmbunătățește modul de răspuns al accelerației, GSX-S 1000 poate deveni o motocicletă legendară, ca Banditul sau seria GSX-R. Și vom putea vorbi și despre “gixxes” așa cum vorbim despre “gixxer”.

E ușoară, performantă, îți oferă plăcerea pilotajului sportiv. În cazul în care aș folosi motocicleta numai în weekend, pe asfalt bun și fără pasager, GSX-S 1000 ar fi una din primele alegeri. Asta și din pricina prețului, care este cel mai mic din branșă. Varianta cu ABS costă 10.990 euro, fiind mult mai ieftină decât concurența: Honda CB1000R ABS (11.490 euro), Kawasaki Z1000 ABS (12.150 euro) sau BMW S1000R (13.600 cu dotări similare + ride by wire, 15.429 euro full option cu suspensii semi-active).

Ce mi-a păcut:

  • poziția de condus
  • sunetul eșapamentului de serie
  • manevrabilitatea

Ce nu mi-a plăcut:

  • răspunsul accelerației
  • suspensii prea rigide pentru drumurile denivelate

 

S vine de la "street...fighter", dar și de la "selfie"

S vine de la „street…fighter”, dar și de la „selfie”

 

 

 



Catalin Sanatescu
Catalin Sanatescu
Sunt exact ca si tine, cel care ai intrat pe acest site: dacă aș avea un puţ cu petrol în curte, iar temperaturile ar fi mereu peste 15 grade Celsius, aș fi cel mai fericit dintre pământeni. După experienţele din radio şi tv acum este rândul presei online. Alte pasiuni: trail running, cicloturism.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.