The Unrideables 2. Anii nebuni ai MotoGP. Documentar integral
24/11/2014
(P) Accesorii calde pentru o iarnă ușoară
25/11/2014

Motociclete naked second hand. Hornet vs. Z750 vs. GSF 600 vs. GSR vs. FZ6. Comparativ

Accesibile, de încredere și frumoase, naked-urile de clasa medie de acum 8-10 ani sunt preferatele românilor când vine vorba de cumpărarea primei motociclete. Pentru un meci cu fair-play am ales concurente din aceeași categorie: japoneze, cilindree medie, patru cilindri în linie. Să intre în scenă Honda Hornet CB600F, Kawasaki Z750, Suzuki Bandit GSF 600, Suzuki GSR 600 și Yamaha FZ6/Fazer.

De la început trebuie să remarcăm că Zetul de la Kawasaki “trișează” puțin cu cilindreea. În zilele noastre, Suzuki și Yamaha au recuperat handicapul cu GSR 750, respectiv FZ8, răspunzând trendului de ridicare a cilindreei medii spre 800 cmc.

CUM ARATĂ

Cu formele sale angulare împrumutate de la fratele Z 1000, Kawasaki Z750 arată modern și după zece ani de la lansarea din 2004. Rețeta pentru streetfighter împune și bordul minimalist, șaua din două bucăți, stopul cu LED-uri sau radiatorul proeminent. Dacă te uiți la detalii o să observi că nu arată deloc ca o motocicletă făcută pentru un buget redus. Roțile sunt la fel ca cele de pe ZX-10R, cadrul este ca cel de pe Z1000, bascula este vopsită în negru, iar motorul este acoperit cu o imitație de magneziu.

kawsaki z750

Kawasaki Z750

Yamaha participă la bătălie cu două surori gemene: dezbrăcata FZ6 și mai pudica FZ6 Fazer, îmbrăcată cu o semicarenă. Nakedul este tributar în ceea ce privește designul celor de la MV Agusta. Ceea ce nu e un deloc un lucru rău. FZ6 pare să fi găsit un echilibru între stilul de băiat rău și cel al liniilor curate. În schimb, Fazerul continuă linia Diversion sau TDM, adică nu îți spune mare lucru. Ambele versiuni vin cu motorul pe injecție de pe R6 în locul celui de pe Thundercat și cu un cadru de aluminiu, mai rigid, care îl schimbă pe cel de oțel.

yamaha-fz6-2007-008

Yamaha FZ6n

Suzuki GSR 600 este răspunsul rugăminților celor care și-au dorit un B-King mai domestic sau un Bandit mai sportiv. El are propria sa personalitate, imposibil de confundat cu a altui model. Rezervorul bombat, care integrează și semnalizatoarele te face să crezi că ai de-a face cu o cilindree mai mare de 600. Stopul dublu flancat de cele două evacuari dă o notă de sportivitate întregului ansamblu.

Suzuki GSR600 B-King 06  5

Suzuki GSR 600. Little B-King

Honda Hornet, cea mai vândută motocicletă pe piața europeană la clasa medie, trăiește în perioada 2004-2006 o criză de identitate. La vremea respectivă se află deja de opt ani în producție. Pentru a ține pasul cu nou-venitele Z750, GSR sau FZ6 primește o furcă inversată, alt bord și un mic deflector pe far. Formele ei sunt deja comune, aproape clasice pentru un roadster. Va trebui să vină anul 2007 pentru ca cei de la Honda să vină cu un nou Hornet, mai aproapiat de streetfighterele moderne.

Honda CB600 05  4

Honda Hornet 600

Și mai clasic este aspectul Banditului. Versiunea de 600 se află în 2004 în ultimul an de viață. Ultimii reprezentanți ai bandiților tradiționali cu răcire aer/ulei vor fi cei din perioada 2005-2006, cu cilindreea majorată la 650. Pentru mulți, Banditul rămâne cea mai frumoasă motocicletă. Cu farul și cadranele rotunde, galeriile cromate sau cadrul dublu leagăn de oțel, Banditul apare în branșă ca un Leonardo pe lângă Picasso.

Suzuki GSF 600N Bandit 00  1

Suzuki Bandit 600

PERFORMANȚE, DIMENSIUNI

Honda Hornet, Suzuki GSR și Yamaha FZ6 împrumută motoarele de la sportivele firmei. Adică de la CBR 600, GSX-R sau R6. Asta înseamnă performanțe și fiabilitate. Un motor de pe o motocicletă supersport e greu de dus la limită într-un uz cotidian, pe șosele. Dar medalia are și un revers. Sunt motoare “turate”, pentru a ajunge în zona cuplului e nevoie mereu de retrogradări.

Honda Hornet (2004) are 98 de cai putere și 180 de kg, la egalitate cu Yamaha FZ6. Ghidonul este mai îngust decât în cazul celorlalte motociclete. Te strecori mai ușor printre oglinzile mașinilor din trafic, dar manevrezi motocicleta mai greu. Odată trezit la viață, motorul de pe CBR îți va reaminti sunetul familiar ”Honda”. Înălțimea șeii de 790mm a făcut din Hornet favorita persoanelor cu picioare mai scurte sau a doamnelor și domnișoarelor. Doar GSR, cu ai săi 785mm înălțime la șa, este mai jos decât Hornetul. Pe ambele modele pot atinge cu toată talpa solul și cei (sau cele) care au de la 1,70m în sus.

honda hornet

Honda Hornet

Kawasaki Z750 este depășită la greutate numai de către Bandit. Cele 195 de kg sunt puse în mișcare de motorul care scoate 110 cai putere, cel mai puternic dintre cele analizate. Greutatea se simte și din cauza înălțimii șeii (815 mm). Poziția de condus, cu spatele ușor înclinat spre ghidon, îndeamnă spre o conducere mai sportivă. Șaua este, din păcate, călcâiul lui Ahile. Pe lângă faptul că este destul de tare, mai are și un anumit grad de înclinare spre rezervor. Astfel încât îți presează anumite zone delicate. Pasagerul nu are un mâner de care să se țină, iar forma rezervorului cu greu poate găzdui un tank-bag.

KAWASAKIZ750-3008_7

Kawasaki Z750

Suzuki Bandit are cel mai anemic motor (78 de cai), cea mai mare greutate (201 kg), dar și cea mai comodă poziție în șa. Aici te simți natural și confortabil, cel puțin la viteze mici. Scărițele nu sunt atât de sus ca și la celelalte modele, versiunea S (cu semicarenă) putând fi considerată un mini-tourer decent. Asta dacă te mulțumește motorul depășit tehnologic.

Suzuki 650 Bandit 1920x1200_c33

Suzuki Bandit 650

Nici GSR (183kg) nu este departe de Bandit în ceea ce privește confortul în șa. În ciuda rezervorului bombat care te face să stai destul de crăcănat. Ghidonul lat incită la o poziție de condus agresivă. La egalitate cu GSR atât la cai putere (98) cât și la comoditatea șeii se află și Yamaha FZ6 (180kg).

 

LA DRUM

Plăcerea de a conduce Hornetul e dată de elasticitatea motorului. Eficientă, ciclistica inspiră încredere totală. Frânele sunt perfect dozabile. Se simte ca peștele în apă atât în oraș cât și pe drumuri virajate. Dacă ești începător, nu-ți forța totuși norocul. Rezervorul de numai 17 l are grijă să faci opriri mai dese decât ți-ai dori.

hornet

Honda Hornet e o motocicletă cu care poți face sute de km. Singurul inconvenient este poziția îngrămădită.

Kawasaki Z750 este la egalitate cu Hornetul în ceea ce privește plăcerea condusului pe viraje cu asfalt perfect. Capacitatea cilindrică mărită se face simțită atât pe întreaga paletă de turații cât și în modul în care răspunde motorul. Lucrurile se schimbă atunci când suprafața de rulare se deteriorează. Zet-ul pierde teren din cauza furcii care este prea fermă. Cutia de viteze și frânele sunt ireproșabile. În plus, eșapamentul de fabrică are cel mai frumos sunet.

kawasaki z750

Kawasaki Z750. Foto: motorcyclenews.com

 

Suzuki GSR cere turații și când le primește devine o rachetă pe două roți. Motorul de GSX-R nu poate lăsa deoparte moștenirea sportivă. Spre deosebire de Yamaha FZ6, GSR-ul se comportă admirabil și în zona turațiilor medii. Forma aerodinamică a farului și a bordului permite atingerea vitezelor interzise fără ca gâtul pilotului să fie scuturat energic în toate direcțiile. Acest model se adresează în special conducătorilor experimentați, debutanții ar fi bine să se abțină. Cu o zonă roșie a turometrului ce începe la 14.000rpm, se poate ajunge cu prima treaptă la 95km/h și cu a doua la 135km/h. Vivacitatea motorului e dată atât de raporturi cât și de pinionul cu doi dinți mai mulți față de Hornet sau Fazer (48 vs. 46). Având un rezervor de numai 16,5l GSR se poate “lăuda” că vrea primul la benzinărie.

Suzuki GSR600 B-King 06  4

Suzuki GSR600

Banditul nu poate excela în niciun domeniu având o asemenea companie. Nici la performanțele motorului, nici la manevrabilitate, nici la frâne. Nu poate inspira pilotul, însă rămâne un prieten cu maniere pe care te poți baza oricând. Dacă ești începător, el e gata să îți ierte greșelile. Banditul răufăcător lipsit de scrupule s-a transformat într-o ființă domestică dornică să-și mulțumească stăpânul. Rezervorul de 20l sau cricul central chiar și la versiunea N (naked) sunt motive în plus de atașament.

155248r0r5500iidrbr05i

Suzuki Bandit 650

Cel mai sportiv pachet vine de la Yamaha. FZ6 are un motor atât de turat încât aproape că doarme sub 8.000 rpm. Lucru care l-a făcut preferatul multor școli-moto. Geometria compactă, fermitatea suspensiilor și rigiditatea cadrului cer ca FZ6 să fie aruncat dintr-o curbă în alta. Cutia de viteze este destul de zgomotoasă și nici ambreiajul nu este atât de delicat precum al concurentelor. Dacă atributul sportiv se potrivește naked-ului FZ6, semicarenatul Fazer ar fi meritat setări mai soft. Care cu cricul său central, șaua comodă și pentru pasager sau mânere de susținere a devenit o raritate în clasa medie.

 

CONCLUZII

Honda Hornet reprezintă cel mai echilibrat melanj. Este o motocicletă omogenă, confortabilă, bine construită și manevrabilă. Pe ea te simți natural. Poți merge în timpul săptămânii în oraș și în weekend în ture cu bagaj sau pe circuit.

honda-hornet

Honda Hornet 600. Foto: motorcyclenews.com

 

GSR și FZ6 se află la mică distanță unul de altul. Ambele pun accent pe sportivitate. GSR-ul are suspensii mai confortabile și o cutie de viteze silențioasă, iar la Fazer materialele par mai de calitate, câștigând și la aspectul practic.

yamaha-fz6-1000_5 - autocity

Yamaha FZ6n și FZ6S. Foto: autocity.com

Kawasaki Z750 se conduce ca și o motocicletă de altă clasă. Mai greu, cu mai mult cuplu și cu o putere mereu disponibilă, joaca se face din încheietură și nu din schimbător. Mai puțin natural la intrarea în viraje, Zet-ul recuperează la ieșire prin accelerație. Nu-i place să fie bruscat, merge cu demnitate acolo unde dorește. Păcat că motorul e depunctat de șaua incomodă și de lipsa polivalenței. Citește review Z750S.

Kawasaki Z750 04  5

Kawasaki Z750

 

Suzuki Bandit, strămoșul motocicletelor naked, nu are cum să țină pasul cu noua generație de nepoți. Cu toate astea, noile motociclete nu pot să nu-i invidieze fiabilitatea demonstrată în timp. În plus, este deja o motocicletă clasică.

Suzuki_GSF_650_Bandit_S_2005_11_1920x1200

Suzuki Bandit S și Bandit N

 

 

 



Catalin Sanatescu
Catalin Sanatescu
Sunt exact ca si tine, cel care ai intrat pe acest site: dacă aș avea un puţ cu petrol în curte, iar temperaturile ar fi mereu peste 15 grade Celsius, aș fi cel mai fericit dintre pământeni. După experienţele din radio şi tv acum este rândul presei online. Alte pasiuni: trail running, cicloturism.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.