Pentru că puțini dintre noi își permit o motocicletă nouă, am pus la punct o listă cu lucrurile la care trebuie să te uiți când cumperi o motocicletă second hand.
În primul rând, când vrei o motocicletă – nouă sau la mana a doua – trebuia să fii sigur că e potrivită condițiilor în care o vei folosi și că te simți bine pe ea. De preferat ar fi sa te urci pe una similara înainte (poate ai un amic care să te ajute cu asta) și să dai o tură ca să vezi despre ce e vorba. Nu te arunca să-ți cumperi motocicleta văzută doar in fotografii. E posibil să nu-ți placă și să fii nevoit s-o re-vinzi la rândul tău. Te poți trezi că ți-e mare sau mică, că o simți prea grea în anumite situații, că nu-ți place cum se pilotează, s.a.m.d.
Pornind de aici, iată câteva sfaturi de care trebuie să ții cont la cumpărarea unei motociclete second hand?
- În primul rând, când ajungi sa te întâlnești cu vânzătorul, aruncă o privire de ansamblu asupra motocicletei, asta ca să nu mai pierzi timpul în cazul în care ce vezi, in mare, nu-ți convine.
- Vezi daca este completă și urmărește cu atenție dacă s-au făcut reparații, improvizații sau retușuri pentru vânzare (eu aș alege o motocicletă murdară, dar cu toate elementele originale la locul lor).
- Acum putem trece la verificarea cadrului, care este, poate, cea mai importantă piesă în ansamblul unei motociclete. Verifică dacă acesta este strâmb, dacă a fost vopsit și, nu în ultimul rând, dacă a suferit reparații (daca a fost sudat) sau a avut fisuri. Fă aceste verificări, foarte atent, în zona jugului; și tot aici putem verifica seria motocicletei, care trebuie să corespundă cu cea din cartea de identitate emisă de Registrul Auto Roman. Notă: Cumpără DOAR motociclete cu acte în regulă, la care se poate transcrie dreptul de proprietate în condiții legale către cumpărător. Chiar și la cele care nu se pot înmatricula, vânzătorul ar trebui să-ți pună la dispoziție actele de proveniență. Doar așa putem reduce fenomenul furtului de motociclete).

- Motorul. Trebuie să pornească ușor , să funcționeze fără zgomote anormale, să stea la relanti și să aibă uleiul în limitele marcate pe jojă. Vizual se verifică eventualele scurgeri de ulei și/sau antigel, lovituri, etc… Pe motor se găsește o serie de identificare a acestuia, care trebuie să corespunda cu cea din cartea emisa de RAR.
- Sistemul de rulare și suspensiile. Amortizoarele trebuie să lucreze ușor. În momentul în care ne așezăm pe motocicletă, împingem puțin în furcă și ne lăsăm pe spate pe șa. Tot amortizoarele, în special cele din față, se verifică de scurgeri de ulei și de lovituri sau puncte de rugină pe tuburile culisante. Roțile, de asemenea, trebuie inspectate în special pentru detectarea loviturilor și fisurilor.
- Apoi, trebuie verificat sistemul electric al motocicletei – începând cu sistemul demaror (de pornire) și continuând cu instalația de iluminat (far, lampă stop, semnalizatoare).
- Componentele de uzură normală ale motocicletei (lanț-pinioane, plăcuțe frână-discuri, anvelope) se inspectează pentru a ne face o idee ce trebuie înlocuit înainte de-a ieși la drum (recomandam ca indiferent de starea motocicletei, aceasta să fie revizuită de un mecanic specializat înainte de folosirea de către noul proprietar).
- După ce te-ai asigurat că cele de mai sus sunt în regula si-și convine starea generală a motocicletei, mai este nevoie sa te urci pe ea, să dai o tură și să verifici următoarele:
- frânele – să fie eficiente
- cutia de viteze – să intre ușor în toate treptele de viteză și să iasă ușor la neutru
- ambreiajul – să nu patineze. Poți să verifici mergând într-o treaptă superioară, la o viteză redusă, subturat, și să accelerezi un pic mai tare ca să vezi dacă turația motorului creste brusc (se învârte in gol)
- direcția – să fie ghidonul perpendicular pe roata-față. Tot ghidonul trebuie să permită o bracare ușoară stânga-dreapta.
2 Comments
…salutare…foarte bune sfaturi…
[…] […]