Stuart Easton a câștigat Macau GP 2014
15/11/2014
Moto Lady. Carte pentru motociclistele din România
17/11/2014

Kawasaki Ninja H2R. Motorul viitorului sau doar o „masturbare tehnologică“?

Mai multă putere, consum mai mic și noxe cât mai reduse. Sunt lucrurile pe care ni le dorim cu toții. Atunci de ce nu fac toți producătorii motoare supraalimentate? Este Kawasaki Ninja H2R primul exponent al unei noi specii sau un experiment care va fi consemnat într-o notă de subsol a istoriei moto?

În timpul în care majoritatea producătorilor încearcă să atingă pragul de 200 de cai pentru “miare”, Kawasaki aruncă în aer standardele în această toamnă odată cu lansarea H2R, model care declamă “peste 300 de cai putere”. O mănușă aruncată celorlalți, o lovitură de imagine, o soluție viabilă? Sau un “exercițiu de masturbare tehnologică”, după cum ar spune Jay Leno?

Să aruncăm o privire asupra modului în care funcționează motorul dopat. Spre deosebire de motoarele aspirate (în care aerul intră la presiunea atmosferică), în cele supraalimentate aerul care intră intră comprimat are un volum cu 50% mai mare. Mai mult aer înseamnă și mai mult combustibil în cilindru, producând mai multă putere decât un motor aspirat. Reversul medaliei e, de obicei, fiabilitatea scăzută.

Kawasaki H2R motor

Forțarea aerului să intre în motor se realizează în cazul motoarelor supraalimentate prin două procedee diferite: turbocompresorul (adică ”pe sistem turbo”, cum ar spune un manelist) sau compresorul mecanic (”supercharger”, cum ar spune un american). În primul caz, gazele de evacuare antrenează o turbină ce suge aerul, în cel de-al doilea compresorul este legat direct de motor prin curea, lanț sau pinioane, la fel ca în cazul pompei de apă sau al alternatorului.

Kawasaki Ninja H2R folosește un supercharger. Marele avantaj al acestui tip de supraalimentare este răspunsul instantaneu al accelerației, neexistând acea întârziere (“Turbo-Lag”) ca în cazul motoarelor cu turbocompresor. Kawasaki a dezvoltat acest compresor centrifugal lucrând cu Gas Turbine & Machinery Company, Aerospace Company, and Corporate Technology Division, companii din cadrul KHI Group.

Ninja H2R detaliu

Pentru a putea rezista presiunii pe care o aduce compresorul precum și puterii celor peste 300 de cai, blocul motor a fost construit să facă față unui stres de două ori mai mare decât suportă un motor normal aspirat de 1000 cmc. Supapele de evacuare sunt ranforsate cu inconel, un aliaj rezistent la temperaturi extreme.

H2R a obținut o “permisiune specială” pentru folosirea siglei River Mark. Această siglă e folosită de Kawasaki numai pentru modele cu semnificație istorică.

Ninja H2R Kawasaki River Mark

 

Kawasaki spune că s-a inspirat de la motorul V18 „Green Gas“, de unde a împrumutat tehnologia necesară dezvoltării propulosrului de pe H2R:

 

Felul în care compresorul este legat, prin lanț, de arborele cotit:

 

Materialele folosite la construcția motorului:

Așadar, dacă ne uităm pe specificații, Kawasaki spune că e în stare de 310 cai putere la 14.000 rpm, iar cu un Ram Air montat, ar putea ajunge la 326 cp. Are un cuplu mare, de 165 N.M., lucru ce ar trebui să facă diferența . Totuși, modelul „de stradă“ – Ninja H2 (fără R) este mai blând. Dezvoltă 200 de cai putere și un cuplu de 133,5 Nm. Specificații absolut normale pentru o motocicletă de 1.000 de cmc.

Kawasaki Ninja H2R
Motocicletele vor fi produse în număr limitat și vor fi destul de scumpe. Nu avem prețurile pentru România dar, din ce-am aflat, H2 ar trebui să coste aproximativ 25.000 de euro, iar H2R – 50.000 de euro.

Kawasaki Ninja H2R rămâne, în primul rând, o demonstrație formidabilă a japonezilor. O demonstrație că încă vor să inoveze, că încă există acea nebunie. Rămâne, însă, de văzut, dacă Ninja H2R și H2 vor avea loc suficient de mult timp în gama Kawasaki sau dacă sunt doar o flacără de scurtă durată. Rămâne de văzut dacă, la fel ca-n vremurile bune, ceilalți producători din Japonia vor răspunde cu modele la fel de extravagante, exact ca pe vremea nebuniei turbo din anii 80, sau dacă acesta va fi singura motocicletă cu supercharger ce va ajunge în cărțile de istorie.

13237_10153342662662926_2457983596046903041_n



Catalin Sanatescu
Catalin Sanatescu
Sunt exact ca si tine, cel care ai intrat pe acest site: dacă aș avea un puţ cu petrol în curte, iar temperaturile ar fi mereu peste 15 grade Celsius, aș fi cel mai fericit dintre pământeni. După experienţele din radio şi tv acum este rândul presei online. Alte pasiuni: trail running, cicloturism.

1 Comment

  1. […] este aproape gata de lansarea unei noi generații Hayabusa. Pentru a se apropia sau surclasa performanțele lui H2R, Suzuki se va baza pe un motor de 1400 cmc echipat cu un indispensabil compresor. Motocicleta ar fi […]

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.