Au reînceput lucrările la Motor Park. Circuitul se extinde
17/08/2015
Lazer Mambo Evo Navy. Test
19/08/2015

Kawasaki J300 – prim contact

Folosesc zilnic o Honda Hornet ca să-mi fac treburile prin oraș. Credeam că este mașinăria perfectă pentru așa ceva. Până când m-am plimbat cu J300.

Foto: Ionuț Ivana

Deși e de anul trecut pe piață, abia acum am luat contactul cu J300, primul scuter creat de Kawasaki. L-am avut pe mână două zile, timp în care am bătut străzile Bucureștiului în lung și-n lat, plus ceva km în afara orașului ca să văd cum stă la viteză. Nu am mai mers pe un maxi scuter de acum doi ani, când testam Yamaha X-Max 250, așadar uitasem cât de utilă, practică și nostimă este o astfel de mașinărie.

Să revenim la Kawasaki J300. Scuterul a fost creat de echipa Kawasaki, dar elementele majore provin de la Kymco: cadrul și motorul sunt cele mai notabile. Mi-aș fi dorit să-mi dau seama cât și dacă este diferit față de fratele său taiwanez, dar n-am avut ocazia să încalec scuterul Kymco.

E82B4716

Fișa tehnică J300, pe scurt:

  • monocilindru de 300 cmc – 28 CP, 28,7 NM.
  • Roată față – 120/80 – 14, roată spate: 150/70 – 13
  • Ampatament – 1,555 mm
  • Capcitate rezervor – 13 litri
  • Masă – 191 kg
  • Preț: 5.000 euro

Acum, ca să ne facem exact o idee despre ce înseamnă aceste cifre, să privim fișa tehnică de la Kawasaki ER-6n (naked/commuter).

  • Bicilindru de 650 cmc – 72 cp, 64 NM
  • Roată față – 120/70 ZR 17. Roată spate – 160/60 ZR 17
  • Ampatament – 1,410 mm
  • Capacitate rezervor: 16 litri
  • Masă: 204 kg
  • Preț: 6.300 euro (ABS)

Deci J300 este la fel de mare (puțin mai lung chiar) și greu ca o motocicletă. De ce este, totuși, o mașinărie mult mai bună pentru oraș? Să le luăm pe rând.

Motorul

Motorul de 28 CP este extra-suficient ca să pleci primul de la semafor. Cu mașinile nu stai la discuții și poți pleca mai repede chiar și decât unele motociclete. Este un monociclindru, trage de jos și are un caracter vioi. Nu stă prea mult pe gânduri când tragi de accelerație și „se înfige“ foarte bine. Ajunge relativ ușor la 120 de km/h, viteză pe care nu-ți recomand s-o depășești. După 120 trage deja gâtuit și poate deveni instabil. Dar, la o adică, poți face un drum lung fără probleme cu J300. Nimic de reproșat la acest capitol. Din punctul meu de vedere, scuterele de 250-300 cmc sunt alegerea perfectă pentru uz preponderent urban.

E82B4711

Spațiul de depozitare

În echipare standard ai un spațiu de depozitare sub șa, plus un spațiu pentru chei și telefon în carenaj. Sub șa intră o cască sau o servietă sau o geantă și mai rămâne spațiu pentru câteva mărunțișuri. Ce mi-a plăcut a fost că acel portbagaj are și lumină: când ridici șaua, se aprinde un bec și poți vedea liniștit ce lucruri ai de luat din scuter pe timp de noapte. Totodată, spațiul de depozitare din carenaj este dotat cu o priză de 12V. Foarte util! Ce nu mi-a plăcut: capacitatea (aș fi vrut să intre două căști și faptul că buzunarul din carenaj nu se încuie.

E82B4735

Înainte de a băga cheia în contact trebuie să mai treci peste un sistem de siguranță – un capăcel de aluminiu – o soluție ce nu este invincibilă, dar care-i poate descuraja cât de cât pe hoți.

E82B4734

Poziție

Nu cred că mai e nevoie să amintesc faptul că poziția pe un maxi scuter este extrem de comodă. Deși unii motocicliști o consideră ridicolă, eu aș prefera să pot purta orice fel de pantaloni și orice fel de pantofi când plec pe două roți. Pe Kawasaki J300 se stă foarte bine (și tu și pasagera, care are de ce să se prindă), iar felul în care stai îți oferă un control foarte bun asupra utilajului. De altfel, cei de la Kawasaki spun că au sacrificat spațiul de depozitare pentru o poziție mai bună.

E82B4708

Pe mine nu m-a deranjat, dar fanii maxi-scuterelor ar putea simți lipsa acelei poziții „lungite“, cu picioarele întinse, în stil chopper. Kawasaki J300 nu oferă o a doua poziție de mers și poți sta doar ca pe scaun, nu ca-n fotoliu.

E82B4725

Frâne

Am rămas fascinat de frâne. Deși J300 este destul de greu, cele două discuri de frână (260 mm, respectiv 240 mm) și etrierele cu două pistonașe își fac treaba. Frânezi fără frică pentru că ai ABS, iar J300 o face foarte bine. Multe choppere ar fi invidioase pe frânele pe care le are J300.

E82B4729

Cum merge

Deși la 191 de kilograme nu este deloc ușor, J300 se manevrează foarte simplu, și de pe loc și la viteză mare. De pe loc pentru că șaua este joasă, iar în mișcare pentru că centrul de greutate este foarte coborât. Raza de întoarcere este mică și e o încântare să te strecori prin oraș. Acolo unde cu un naked ai face patru manevre, la J300 este suficient să întorci o dată de ghidon. Ampatamentul lung face ca J300 să fie stabil la viteze mari, iar felul în care a fost construit îți permite să abordezi viraje destul de rapid, iar după ce ai prins curaj, chiar să „te dai“.

E82B4688

Suspensiile țin motocicleta bine pe asfalt, dar amortizorul dublu de pe spate pare să nu fie tocmai elegant. Dacă ai intrat mai tare într-o denivelare, te aruncă de pe șa. Spun asta fiind obșnuit cu suspensiile unei motociclete.

Ține cont că este un scuter destul de lung, iar carenajul amplu îți oferă protecție bună la vânt, dar o să-și ia puțin să te obișnuiești cu el. Apropo de protecție, parbrizul scuterului din fotografie nu e stock, ci opțional. În această configurație mergi cu 120 la oră și ții casca deschisă fără probleme.

E82B4720

Concluzia

Per total, am fost foarte încântat de felul în care se mișcă J300. La doar 300 de km de la ieșirea din showroom eram cu zâmbetul pe buze și râdeam cu poftă, iar șoferii se uitau buimaci la mine fără să știe ce se întâmplă (aveam casca deschisă și se vedea totul). Seara, deși eram foarte obosit, nu m-am abținut să aleg un drum mai ocolit spre casă, tocmai ca să mă pot bucura de J300 și într-un București liber. Singurele minusuri pe care le văd sunt cele legate de spațiile de depozitare, dar în rest, nu-i pot reproșa absolut nimic scuterului Kawasaki.

A doua zi, înainte de a-l duce înapoi la United Motors, eram hotărât: ce naked, ce supermoto, ce dual sport? La anul îmi iau scuter sau maxi-scuter pentru mersul în oraș.

Scuter Kawasaki J300, cască Schuberth Metropolitan 1 și geacă Dainese de la United Motors,  importator Kawasaki în România.

E82B4680

 



Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro Facebook: Cristian Predoi Instagram: @cristian.predoi

4 Comments

  1. neneapopa spune:

    Ciudata abordarea acestei tehnici a ,,cioarei vopsite,, mai ales din partea celor de la Kawasaki. Cel putin in ,,lumea,, scuterelor e des intalnita – la capitolul motorizari ma refer.
    O comparatie directa cu x max 250 cum ar suna?

    Felicitari pentru ce faceti!
    p.s. la cat mai multe teste cu scutere/maxiscutere ! incet cred ca o sa ocupe o proportie tot mai mare din cei pe doua roti

    • Probabil au considerat că nu e cazul să bage bani in dezvoltarea unui produs de la 0 fără să știe impactul în piață. Sau pur si simplu e mai profitabil așa.

      Mulțumim. De îndată ce va fi și X Max 250 disponibil, vom pune la cale un comparativ.

  2. Cristi Padure spune:

    Eu unul merg zilnic cu un Kymco Grand-Dink 300i si pot spune ca e pur si simplu genial. Sasiul cred ca e acelasi cu cel amintit de voi,dar motorizarea cred ca e cea de pe Kymco Super Dink,care e mai puternica si are si ABS-ul. Ai putea sa incerci si un test-drive cu unul din cele 2 modele(in caz ca poti face rost) si cred ca nu ai gasi mari diferente 🙂

  3. stefan spune:

    Eu merg zilnic pe kymco grand dink 150 din 2003 sunt foarte foarte multumit am fost si la craiova cu el super bine sa comportat cu 2 persoane si consum super bun

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.