Intermot 2016: Noua Honda CBR1000RR va avea trei versiuni diferite
05/10/2016
Intermot 2016: Kawasaki are două noi naked-uri: Z900 și Z650
06/10/2016

Intermot 2016: Suzuki GSX-R1000 e primul superbike cu distribuție variabilă a supapelor

În sfârșit, gixxerul de o mie și-a făcut apariția la Kőln în varianta finală, după ce anul trecut a fost prezent la Salonul de la Milano sub forma de concept. Are distribuție variabilă a supapelor, e mai puternic, modern, cu electronică și se va găsi în două versiuni: pe lângă cea de bază va fi un GSX-R1000R dedicat circuitului și concursurilor.

Noul GSX-R1000 e un proiect la care s-a lucrat nu mai puțin de șapte ani, dezvoltat în paralel cu îmbunătățirile aduse în 2011 modelului actual. Principalul scop a fost acela de a păstra lucrurile cât mai simple și mai eficiente, așa cum s-a procedat în cazul GSX-R-ului din 2005, cunoscut printre fani sub numele de K5, un model care a însemnat la vremea respectivă etalonul motocicletelor superbike.

gsxr1000_05

Principala noutate e dată de motor. E pentru prima dată în această categorie când un constructor folosește distribuția variabilă a supapelor Variable Valve Timing (VVT). Sistemul a fost dezvoltat de Suzuki pentru motocicleta lor de MotoGP încă de pe vremea când clasa regină avea 800cmc, iar regulile de acolo au impus ca acest sistem să fie unul complet mecanic, fără ajutor electronic sau hidraulic. Pentru neinițiaiți, trebuie să spunem că sistemele de distribuție variabilă sunt capabile să modifice momentul, durata și înălțimea de deschidere a supapelor. Soluția inteligentă pe care inginerii de la Suzuki au găsit-o e un sistem centrifugal ce schimbă orientarea supapelor de admisie și durata în care stau deschise, iar puterea e livrată aproape ca la un motor în doi timpi. Teoretic, ar trebui ca motorul să aibă cuplul îmbunătățit în zona de turații medii, iar la turații ridicate să fie o mică explozie a puterii. Puterea declarată a noului GSX-R1000 e de 199,2 cp.

gsxr1000_09

Și din punct de vedere al electronicii, noul superbike este o jucărie hitech, cu dinamica supravegheată de o platformă inerțială pe trei axe și șase direcții. Controlul tracțiunii intitulat Motion Track TCS are zece trepte programabile și ține cont de viteza roții, unghiul de înclinare, treapta de viteză, deschiderea accelerației, turația motorului, poziția arborelui cotit. Treptele 1-4 sunt pentru circuit și concursuri, de la 5 la 8 sunt pentru mers normal, iar treptele 9 și 10 au fost gândite pentru suprafețe umede. Bineînțeles, cei care vor să facă burn-out sau alte acrobații pot dezactiva acest control al tracțiunii. Versiunea R are un quickshifter bidirecțional și launch control.

gsxr1000_08

Modurile de pilotaj pe GSX-R1000 se numesc S-DMS și au și ele trei trepte: A este pentru circuit, în cazul activării B răspunsul accelerației este mai delicat, pentru uz cotidian, iar cu C mergi relaxat atunci când plouă și asfaltul este alunecos. Interesant este că nu se reduce puterea dacă schimbi aceste moduri de pilotaj, ci doar modul în care ea este transmisă la roată.

În ceea ce privește suspensiile, pe GSX-R1000R este noua furcă Showa BFF/BFRC cu rezervor presurizat ce are o acțiune liniară și efect minor de plonjare. Suzuki a testat suspensiile semiactive și întrucât nu a observat niciun beneficiu al acestora, a decis să nu echipeze noua motocicletă cu ele. Frânele sunt de la Brembo combinate cu un ABS Continental controlat de platforma inerțială, ce include și sistemul Cornering. ABS-ul nu este decuplabil și nici reglabil, decât cu un kit pentru curse.

Carenajul a fost lucrat în tunelul de vânt, dar și restul componentelor au fost optimizate. De exemplu rezervorul are un profil mai coborât pentru a permite pilotului să se ascundă după parbriz la vitezele de vârf. Ecranul LCD de pe bord e cu scris negru pe alb pentru stock și cu alb pe negru pentru versiunea R. Toate luminile sunt cu LED.

gsxr1000_01 gsxr1000_02 gsxr1000_03 gsxr1000_06 gsxr1000_07 gsxr1000_10 gsxr1000_11 gsxr1000_12 gsxr1000_13



Catalin Sanatescu
Catalin Sanatescu
Sunt exact ca si tine, cel care ai intrat pe acest site: dacă aș avea un puţ cu petrol în curte, iar temperaturile ar fi mereu peste 15 grade Celsius, aș fi cel mai fericit dintre pământeni. După experienţele din radio şi tv acum este rândul presei online. Alte pasiuni: trail running, cicloturism.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.