Harley-Davidson anunță o revoluție. Un model complet nou, răcit cu lichid, dedicat tinerilor ce vor să intre în familia Harley-Davidson. Sună bine. Dar cât de convingător este revoluționarul? Street 750 a intrat sub lupa PeMotoare.
Harley-Davidson a prezentat Street 750 la sfârșitul anului trecut. Și așteptam cu mare nerăbdare s-o testez. Este primul model cu adevărat nou lansat de Harley-Davidson după 13 ani de zile. Asta pentru că, de obicei, la Harley, lansarea unui model înseamnă schimbarea culorilor sau a ghidonului. Mai mult, e prima motocicletă „mică“ fabricată de Harley-Davidson după câteva decenii. Iar motorul, complet nou, este răcit cu lichid: Street 750 este al doilea model după V-Rod care primește răcire cu lichid. Și, ca să terminăm cu marile noutăți, modelele pentru America sunt fabricate în Kanasas, iar cele pentru Europa sunt fabricate în India.
Foto: Mihnea Ratte Photography
Atenția la detalii. Care atenție?
Acum, că v-am făcut cât de cât cunoștință, să ne apropiem și s-o luăm la bani mărunți. De departe arată ok: o motocicletă compactă, de oraș, cu formă ce inspiră agilitate și sportivitate. Altă filozofie. Ceea ce nu sună rău, la prima vedere. Dar când te-apropii, ți se cam taie admirația. Atenția la detalii este… inexistentă. Mai toate cablurile sunt lăsate să atârne total greșit și inestetic, contactele sunt prost izolate și totul pare făcut de mântuială. Eu dacă m-apucam, cred că le făceam mai bine. Cel puțin, puneam o mănușă de cauciuc sau dădeam cu bandă izolatoare. Manșoanele, de asemenea, sunt de proastă calitate: manșonul stâng, de exemplu, e un cauciuc ordinar ce ți se răsucește în mână. Cu alte cuvinte, finisajele nu i-ar face cinste nici măcar unui brand autentic pakistanez, așadar ce să spunem despre Harley-Davidson, care are în declarația de principii aspectul, feeling-ul și tradiția.
Inițial m-am gândit că de vină sunt Indienii și am vrut să mă asigur de proveniența modelului. Cerând clarificări de la Harley-Davidson, am aflat că „Indiferent de ţara în care se produce, fiecare model Harley-Davidson urmează aceleaşi procese şi standarde de fabricaţie pentru a asigura calitatea cu care marca şi-a obişnuit clienţii“. Perfect adevărat. Căutând testele făcute de publicațiile din America, am constatat că și modelele făcute în Kansas sunt la fel de dezastruos finisate.
Agilă în oraș. Dar…
Odată urcat pe ea, îți dai seama cât e de mică. E o motocicletă ce li se va potrivi de minune persoanelor mai scunde. Pentru mine, care nu sunt vreun Michael Jordan (1,74), scărițele erau cam sus, iar distanța dintre șa și ghidon cam mică. Genunchii erau undeva sus, deasupra rezervorului și mă simțeam ca pe un motor de copii. Dar pentru oraș era perfect. Eram gata de distracție. Mult mai gata de distracție era și motorul, care a zvâcnit imediat. Iar aici am un alt comentariu. Poate sunt cârcotaș, dar cu asta mă ocup, așadar cred că motorul zvâcnește prea tare având în vedere că e o motocicletă adresată începătorilor. Nu știu cum ar reacționa o fată începătoare la prima accelerație a lui Street 750. Dacă era un muscle bike, primeam cu bună-voie, dar o motocicletă destinată începătorilor aș fi vrut să fie mai blândă la început.
Din fericire nu sunt începător, așadar n-am putut decât să mă bucur într-un mod egoist de caracterul motorului. Care e foarte plăcut. Ai 57,6 cai putere la 7.950 rpm. Cu 7 cai mai mult decât în cazul Sportsterului. Care e și mai greu. Tu ai 222 de kg gata de drum și ești cu adevărat suplu față de orice Harley-Davidson. Iar la acest raport, Street 750 este, într-adevăr o motocicletă sportivă pentru clasa ei.
Este, totodată și destul de agilă și-ți permite să te miști foarte bine în oraș. Asta până când ești nevoit să pui picioarele jos când te strecori printre mașini. Aici s-a cam terminat distracția. Scărițele au o poziție atât de …nefericită încât trebuie să iei o poziție de luptător de sumo ca să te deplasezi cu picioarele pe asfalt. Dacă le ții în spate, ca la orice cruiser, te lovești la tibie, în față nu ajungi, așadar trebuie să le ții cumva pe lateral. Vei participa, involuntar, la o ședință de stretching. Nu știu cum s-ar descurca fetele mai scunde dacă eu m-am chinuit serios ca să mă deplasez printre mașini. În plus, dacă ai pantalon mai largi, ți se vor agăța în aceleași scărițe.
Totodată, oglinzile sunt total inutile. Mă rog, poți să-ți verifici machiajul, dacă ții neapărat dar nu le poți folosi pentru scopul principal. Sunt prea… înăuntru și-ți vezi doar umărul și cotul. Oricât am încercat să le reglez, n-am putut să văd nimic în ele.
Comenzile, de asemenea, sunt foarte prost gândite. Butonul pentru semnalizări este prea sus, cam pe unde vine butonul pentru lumini la o motocicletă obișnuită, așadar mișcarea e destul de nefirească. Totodată, n-ai buton de flash. Dacă vrei să saluți discret vreo tipă sau să-i atenționezi pe cei ce vin de pe contrasens că e radar la Băicoi, trebuie s-o faci cu mâna.
Sunetul, un alt element esențial când vine vorba de Harley-Davidson, nu este deloc convingător. Deși americanii spuneau că au testat evacuarea la fabrica din Kansas ca să se asigure că respectă normele, probabil că viitorii prorietari vor opta pentru ceva after-market.
Cum spuneam, Harley-Davidson Street 750, special gândită pentru oraș, are motorul răcit cu lichid. Așadar n-o să-ți fiarbă vara în ambuteiaje. Iar când pornește ventilatorul, n-ai cum să nu observi, pentru că toată căldura îți vine în față. Deosebit de plăcut într-o zi răcoroasă de toamnă, dar nu vreau să mă gândesc cum e vara…
Pe de altă parte, suspensiile sunt foarte bune pentru oraș. Cursa este de două ori mai lungă față de modelele familiei Sportster, iar șaua este moale, așadar nu vei simți denivelările din asfalt și vei sta confortabil. Cu adevărat încântător pentru străzile noastre.
În bătaia vântului
Motorul se descurcă la fel de onorabil și în afara orașului. Trage de la 2.000 la 8.000 de ture, cuplul maxim este valabil la 3.790 rpm și poate merge mai mult decât poți tu. Asta pentru că protecția la vânt este total inexistentă, iar după 120 de km/h călătoria devine inconfortabilă. Ceea ce era de așteptat la caracterul unei astfel de motociclete, așadar n-avem de ce s-o acuzăm. Tot inconfortabilă devine și șaua după ce-ai petrecut mai mult timp în ea.
Frânele nu sunt nici bune, nici dezastroase. Aș fi vrut ceva mai multă forță de frânare (ai etrier cu două pistonașe pe față), dar dacă strângi bine de manetă, o oprești, până la urmă. Din păcate, modelul pentru piața din România nu are ABS. Un alt minus, având în vedere că vorbim de o motocicletă pentru începători.
Cât despre comportamentul pe viraje, la fel ca-n cazul frânelor, nu e nici exemplar, nici dezastruos. Știe să ia curbe, dar n-aș spune că e un lider la această categorie.
Prețul
Harley-Davidson Street 750 costă 8.370 de euro sau 8.618 euro, în funcție de culoare. Cu câteva sute de euro mai puțin față de clasicul Sportster. Consumul anunțat este de 5,7 l/100 de km.
Concluzie
Ne-a plăcut comportamentul motorului, faptul că suspensiile sunt bune pentru oraș și faptul că Harley-Davidson continuă să scoată modele noi și nu se mulțumește să se rezume la clasicele care, oricum, îi asigură un loc foarte bun pe harta motociclismului. Ne-a plăcut că e fâșneață, că e ușoară și că te poți distra cu ea pe străzile orașului. Ne-a plăcut că e Harley-Davidson.
Dar nu putem trece cu vederea imperfecțiunile, care nu-s puține: finisaje de slabă calitate, neatenție la detalii (oglinzi ineficiente, comenzi, faptul că sistemul de răcire îți aruncă în față căldura ca o aerotermă), lipsa ABS-ului și poziția scărițelor. Ar trebui să fie o motocicletă perfectă pentru oraș, dar aceste mărunțișuri o trag puternic în jos. Prețul, cel mai mic din gama Harley-Davidson, este totuși destul de mare pentru produsul finit. Și este mult prea apropiat de cel al Sportsterului.
Specificații tehnice Harley-Davidson Street 750
[tabgroup]11[/tabgroup]
2 Comments
predoi ce ai facut? Ai sters commenturile?
salut. intre street 750 si vulcan s, ce ai alege?