Honda Africa Twin, un kata perfect executat. Test VIDEO
26/07/2016
Honda CB 500 – există “ieftin și bun”?
28/07/2016

BMW R nineT Scrambler – Prim contact

Acum doi ani, la BMW apărea un prim model în noua gamă Heritage: R nineT. Pe baza acestuia, bavarezii introduc și un Scrambler, ce completează tabloul vintage. Am avut ocazia să ne dăm seama cât de distractiv e acest model după ce l-am testat două zile în Alpi.

BMW r nineT Scrambler_4

 

Un scriitor german devenit celebru cu “Nimic nou pe frontul de vest” spunea că “numai lucrurile simple nu dezamăgesc niciodată”. Cam asta îmi trecea prin minte în timp ce călăream BMW R nineT Scrambler pe șoselele montane de la granița dintre Germania și Austria. Dar să nu anticipăm și să începem cu începutul.

Joi dimineață, după ce las motocicleta personală în fața aeroportului Henri Coandă, părăsesc un București însorit și  – după două ore – mă trezesc la München în mijlocul ploii. Și nu e o ploaie torențială, de vară, scurtă și intensă. Tot cerul e întunecat, de parcă aș fi zburat într-un alt anotimp. Simpaticul tip care mă așteaptă la aeroport, văzându-mi mutra plouată, mă “îmbărbătează”: așa e anunțată vremea pentru toată ziua, îmi spune zâmbind ingenuu. Îmi doresc să am puterea pe care o aveau pe vremuri domnitorii de a dispune după voință de solii care aduceau vești proaste și mă gândesc “de ce nu mi-oi fi luat costumul cu gore-tex și o cască închisă”?

După aproximativ 50 de km ajungem la “tabăra de bază”, unde va avea loc prezentarea modelului. E o locație neconvențională, un complex de sere, cu umbră și multe plante. Într-una din sere a fost amenajat un fel de garaj, cu canapele și fotolii de piele comode și uzate, banc cu scule și chei unsuroase, pompă de benzină manuală, canistre, vechi reclame, un bar…adică exact genul de living pe care ți-ai dori să îl ai acasă.

Lansare BMW Scrambler

 

Dar atenția mea e atrasă de șirurile de Scramblere care stau aliniate în ploaie și își așteaptă călăreții. Cum până la conferința de presă mai e ceva timp, schimb câteva amabilități cu gazdele și colegii, apoi tot dau târcoale exemplarului pe care l-am identificat ca fiind al meu pentru următoarele două zile.

Hei, iată că cineva acolo sus îi iubește pe motocicliști, pentru că în timpul prezentării modelului încep să se întrevadă primele raze de soare. Apropo de prezentare, hai să vorbim și despre motocicletă, nu numai despre vremea din Bavaria.

BMW R nineT Scrambler e derivat din R nineT și se vrea a fi cât mai ieftin, dar fără a face rabat la calitate. Ambele împart cam aceleași componente, cu excepția furcii, roților, materialului din care e făcut rezervorul și alte câteva mici detalii. În timp ce R nineT a fost rebotezat ca fiind café racer, Scramblerul este…un alt soi.

Puțină istorie

Dar, ce sunt, de fapt, scramblerele? Acest gen de motociclete își are rădăcinile în Anglia interbelică. Acolo se organizau anumite concursuri în care participanții trebuiau să parcurgă distanța dintre două puncte date, într-un timp cât mai scurt, fiecare alegându-și traseul dorit. Așa că motocicletele trebuiau să meargă și pe drum, dar și pe dealuri înverzite sau pline de noroi. În esență, un scrambler era un model stradal adaptat să facă față oricărui teren. Până la sfârșitul anilor ’70, când au fost surclasate de motocicletele enduro, scramblerele puteau fi văzute oriunde: pe drumuri de țară, prin pasuri alpine sau chiar pe nisip. Aveau pneuri cramponate, evacuări finale ridicate pentru a fi ferite de apă și noroi, o cursă a suspensiilor mărită și o poziție de condus relaxată. Deși Triumph își produce Scramblerul modern din 2006, Ducati a readus în atenția tuturor acest tip de motocicletă după ce a creat mare vâlvă în jurul propriei versiuni moderne, anul trecut. Scramblerul BMW nu se vrea a fi o reinterpretare modernă a unui alt model istoric din catalogul firmei. E adevărat, în 1951 a existat o versiune R68 rămasă în stadiul de concept, cu evacuări ridicate ce se puteau comanda opțional, dar nu se poate spune că acela era un scrambler.

Cum arată

BMW r nineT Scrambler_5

Eu am fost mereu atras de liniile clasice, pure. M-am întristat când modele ca Speed/Street Triple sau Bandit au renunțat la conturul rotund al farului. E de ajuns să îmi arăți un far rotund, cu o ramă de aluminiu sau cromată și simt deja o emoție. La Scramber, deasupra farului rotund tronează un singur cadran, evident, tot rotund, ce indică analog viteza și digital câteva informații. Cu cât știi mai puține lucruri, cu atât ai mai puține motive de îngrijorare. Motorul boxer –  despre care o să vorbim puțin mai târziu – nu cere neapărat un indicator de treaptă sau turometru pentru că trage zdravăn indiferent de treapta în care te afli sau de turație. Oricum, pentru cei care doresc, în lista de opționale disponibile se găsește și un al doilea cadran, cu turometru și alte informații prețioase.

05_P90202992

Din orice unghi l-ai privi, Scramblerul e bine proporționat. Componentele se leagă, fac un ansablu compact, echilibrat, curat și familiar. Dimensiunile nu sugerează că ar fi vorba de un 1200 cmc, ci aduce mai mult cu BMW-urile R65 din anii ’80.

Rezervorul de 17 litri, ergonomic profilat e la fel ca cel de pe nineT, doar materialul diferă, fiind folosită tabla în locul aluminiului. Dar aluminiul a fost păstrat pentru priza de aer situată pe partea dreaptă, care împreună cu șaua ce imită pielea maro, dă o notă de eleganță și oarecare prețiozitate.

Un Scrambler care se respectă are nevoie de două evacuări înalte, pe aceeași parte. Cele de față poartă semnătura lui Akrapovič și sunt o operă de artă, atât prin înfățișare, cât și prin sunet. De altfel, dacă ar fi să anticipez pentru cei care nu au timp să parcurgă articolul până la concluzii, pot spune că sunt două lucruri cu care m-a sedus acest model: simplitatea și sunetul.

BMW r nineT Scrambler_2

Unul dintre cititorii noștri, atunci când am publicat primele imagini cu acest model, se întreba “un scrambler fără roți spițate?!?”. Înclin să îi dau dreptate, însă în cazul de față s-a avut în vedere și un preț cât mai scăzut. Însă, la fel ca și în cazul GS-ului 1200, prea puțini proprietari vor părăsi asfaltul cu aceste modele. În plus, atât la conferința de presă, cât și în cadrul discuțiilor libere ulterioare la o cafea, reprezentanții BMW au subliniat că nu e un model pentru off-road. Îl poți comanda cu pneuri cramponate (Metzeler Karoo 3), roți spițate, scut pentru motor, protecție de far, etc, dar cadrul (la fel cu cel de pe nineT) nu a fost proiectat pentru o asemenea utilizare. Dacă tot vorbim despre cadru: la realizarea lui s-a luat în considerare dorința creatorilor profesioniști de custom. Subansamble precum cadrul inferior, scărițele pasagerului, șaua, codița, se pot demonta ușor și rapid pentru a fi înlăturate sau înlocuite.

Cum merge

BMW r nineT Scrambler_3

Poziția de condus e mai comodă decât la nineT. Roata de față de 19” a modificat geometria, astfel că ghidonul e mai ridicat și mai aproape de pilot. Scărițele sunt mai coborâte și amplasate mai spre spate. Pentru mine, triunghiul format de ghidon, șa și scărițe mi se pare ideal. Nu stai nici prea relaxat, nici prea aplecat. Din punctul ăsta de vedere sunt destul de chițibușar: dacă mă urc pe o motocicletă caut mereu să ajustez câte ceva, astfel încât comenzile să îmi vină firesc (distanța levierelor, unghiul ghidonului sau poziția shimbătorului). Pe Scrambler m-am simțit atât de natural, încât am vrut să știu dimensiunea ghidonului conic pentru a-mi instala unul similar pe motocicleta personală.

Nu știu cum au făcut nemții, dar au lucrat la zgomot și la noxe până când au reușit cumva ca vechiul motor boxer de 1170 cmc răcit cu aer/ulei să îndeplinească normele Euro4. Deci, nu vorbim despre motorul prezent pe celelalte R-uri 1200 (RS, RT, R, GS) care scoate 125 de cai și e răcit cu lichid, ci de acela care echipa vechile modele. Clasicul boxer de școală veche se potrivește cu caracterul Scramblerului. Pare viu și are acele “apucături” caracteristice: când accelerezi, motocicleta se înclină spre dreapta, într-un adevărat stil BMW ce provine din vremuri imemoriale.

BMW r nineT Scrambler_6

Ambreiajul e hidraulic. Strângi maneta cu două degete, cuplezi prima treaptă și nu simți absolut nimic. Nu se aude niciun clonc sau clac, schimbătorul nu opune rezistență, e ca și cum ai da în gol. Aceasta e particularitatea ambreiajului uscat și se manifestă la fel și în ultima treaptă, a șasea, dacă mai cauți o altă treaptă mai sus. În rest, schimbă precis și fără efort. Doar atunci când scoți din viteză e o oarecare întârziere dată de electronică: N-ul verde de pe bord nu se aprinde atât de rapid cum ai vrea și te face să eziți la eliberarea ambreiajului.

Cu toate că asupra motorului s-a acționat pentru a fi conform Euro4, tehnicienii BMW ne-au asigurat că nu s-a pierdut nimic, nici la cuplu, nici la putere. Scoate 116 Nm la 6.000 rpm și 110 cp la 7.750 rpm. Interesant e că de la 3.300 rpm și până la turația maximă ai permanent peste 100 Nm. Adică trage bine de jos, în zona medie e viguros, iar vibrațiile de la turațiile ridicate nu sunt deranjante. Însă, dacă vrei să deschizi accelerația complet, cursa e atât de lungă încât trebuie să rotești manșonul până îți atingi cu cotul genunchiul. În timpul unei pauze îl întreb pe colegul din Bulgaria, un experimentat pilot echipat în combinezon care a tot ținut Scramblerul în wheelie-uri, cum i se pare motocicleta. “Nice, but for old people”, zice el. “Păi, are 110 cai”, protestez eu. “În zilele astea, 200 de cai e ținta pentru un motor de 1200 cmc”, îmi explică el. Râdem amândoi și îi spun să nu confunde motocicletele de stradă cu cele pentru circuit.

collage

Ghidonul lat de 790mm se rotește destul de mult, așa că raza de bracaj e scurtă. Cele 220 kg la plin ale Scramblerului mă fac să mă întreb dacă nu cumva e cel mai manevrabil și mai agil “R” de 1200. Schimbările de direcție sunt ușoare, intuitive. Deși are o cursă a suspensiilor mai mare decât nineT (125mm pe față – unde e o furcă clasică în locul celei inversate – și 140mm pe spate – sistem Paralever), setările sunt făcute pentru asfalt perfect. Furca transmite informații despre denivelări și le preia, dar telescopul central are o revenire lentă.

În mod cert, pe un drum deteriorat trebuie să umbli puțin la setări. Ridicatul în scărițe nu poate fi o soluție, ghidonul e prea jos pentru așa ceva. Cu toate astea, dimensiunile roților identice cu cele de pe R1200GS (120/70 pe 19”, respectiv 170/60 pe 17”), pneurile Metzeler Tourance Next și sistemul de control al tracțiunii îți dau o oarecare siguranță pe macadam. Testul nostru a fost programat numai pe șosele, dar am găsit o zonă fără asfalt pe care m-am aventurat pentru a vedea cum acționează ABS-ul și TC-ul. Așa am aflat că electronica nu i-a castrat caracterul de scrambler. Dacă vrei să-ți derapeze spatele, o poți face accelerând puțin mai energic. După ce-ți livrează doza de adrenalină, controlul tracțiunii intervine și te readuce cu picioarele pe pamânt. La fel se întâmplă dacă retrogradezi prea brusc înainte de intrarea în viraje. Atât ABS-ul, cât și TC-ul se pot decupla.

Frumoasa șa ce imita pielea maro e destul de confortabilă pentru a sta pe ea o jumătate de zi. Pentru cealaltă jumătate a zilei ai vrea să fie ceva mai lată.

Șa BMW Scrambler

Concluzii

BMW R nineT Scrambler nu e practic și nu te protejează în fața elementelor naturii. Nu poți transporta bagaje, iar pasagera și-ar dori să rămână acasă. Însă tocmai asta e ideea: o motocicletă simplă, care să transmită emoții, să te încânte cu caracterul ei și să îți satisfacă plăcerea egoistă de a pilota. Dacă vrei să nu te bată vântul, să stai confortabil și să transporți bagaje multe, caută un alt model, sau – o mașină.

Designul ce împletește elementele clasice cu cele moderne face din Scrambler o motocicletă fără vârstă. E totodată și sobră, dar și jovială. E un exemplu că bavarezii pot face și lucruri distractive.

Ce mi-a plăcut:

  • atenția la detalii și calitatea componentelor
  • sunetul evacuării
  • simplitatea conceptului

Ce nu mi-a plăcut:

  • cursa accelerației foarte lungă
  • poate fi folosit numai pe asfalt

Prețul de bază pentru BMW R nineT Scrambler este de 12.600 euro, cu 1.870 euro mai ieftin decât R nineT.

Date tehnice BMW R nineT Scrambler

Motor: 1 170 cmc

Cursă X alezaj: mm 101/73

Putere: kW/cp 81/110 la 7.750 rpm

Cuplu: Nm 116 la 6.000 rpm

Tip motor: 2 cilindri boxer răcit cu aer/ulei

Raport de compresie: 12.0:1

Combustibil: premium unleaded (95-98 RON)

Supape pe cilindru: 4

Ambreiaj uscat cu acționare hidraulică

Cutie de viteze cu 6 trepte

Transmisie: cardan

Suspensie față: furcă telescopică, Ø 43mm

Suspensie spate: BMW Paralever

Cursă suspensie față/spate mm 125/140

Wheel castor mm 110.6

Frână față: dublu disc, Ø 320 mm

Frână spate: disc Ø 265 mm

ABS BMW Motorrad ABS

Jante de aluminiu: față 3.0 x 19”, spate 4.5 x 17″

Pneuri față 120/70 ZR19, spate 170/60 ZR17

Lungime totală: mm 2 175

Lățime totală cu oglinzi: mm 880

Înălțime șa: mm 820

Masa: 220 kg, gata de drum

Rezervor: 17 litri

Consum: 5.3l/100 km

Accelerație 0‒100 km/h  3.6 sec.

Viteza maximă: 200 km/h

 



Catalin Sanatescu
Catalin Sanatescu
Sunt exact ca si tine, cel care ai intrat pe acest site: dacă aș avea un puţ cu petrol în curte, iar temperaturile ar fi mereu peste 15 grade Celsius, aș fi cel mai fericit dintre pământeni. După experienţele din radio şi tv acum este rândul presei online. Alte pasiuni: trail running, cicloturism.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.