Transfăgărășanul, mândru și frumos. Cu Triumph Tiger 800 XCX VIDEO
14/09/2016
Honda confirmă scuterul adventure. Nicio vorbă despre noul CBR1000RR
15/09/2016

BMW G310R – Abordabil, dar nu ieftin

BMW G310R e primul model cu care germanii intră în piața de sub 500cmc. Este fabricat în India, de către partenerii de la TVS. Pe aceeași platformă vor urma și alte modele. 

Vânzările scuterelor și motocicletelor BMW sunt pe val, cele 134,963 de unități livrate în 2015 reprezentând o creștere de 11% față de anul precedent. În primele șase luni ale acestui an, constructorul german a scos pe poarta fabricii deja 80,754 de unități, cu 3% mai mult decât anul trecut și are ca țintă producerea a 200,000 de unități până în anul 2020.

Un ingredient cheie pentru îndeplinirea acestui plan este noul model G310R ce se adresează începătorilor, dezvoltat în Germania, dar construit în totalitate în India în parteneriat cu TVS. A fost prezentat pentru prima dată în luna noiembrie la Salonul de la Milano și marchează un debut al bavarezilor în segmentul de sub 500cmc. Producția a început din iulie la fabrica TVS din Bangalore, iar motocicleta este prezentată ca un model entry-level pe piețe dezvoltate ca cele din Europa, Australia și Japonia și ca unul de prestigiu în zonele ca Brazilia sau Asia.

BMW G 310 R (K03)

Conceput în Germania, fabricat în India

TVS este cel de-al patrulea producător din India (după Hero, Honda și Bajaj), deține trei fabrici în această țară plus una în Indonezia și a vândut 2,15 milioane de scutere și motociclete în 2015. În luna aprilie 2013, BMW a semnat cu familia Srinivasan, deținătoarea companiei, un acord de tip joint venture pentru a produce aici un nou model, iar cercetarea și dezvoltarea au și început imediat la Munchen, avându-l ca șef de proiect pe Jürgen Stoffregen. Iată că după trei ani, noul model a intrat în producție.

“Obiectivul nostru cheie a fost foarte clar”, spune Stoffregen. “Am vrut să construim o motocicletă matură, nu o jucărie, cu toate atributele și prezența unei motociclete normale, pe care conducătorii de toate înălțimile să se simtă confortabil. De asemenea trebuie să întrunească așteptările pe care le au clienții de la un produs BMW în ceea ce privește stilul, tehnologia, calitatea execuției și personalitatea. Pentru noi a fost foarte important să fie un BMW, chiar dacă e construit în India de partenerii de la TVS”.

Venu Srinivasan, șeful TVS cu Stefan Schaller, CEO BMW Motorrad

După spusele directorului general BMW, Stephan Schaller, “80% din componente sunt fabricate în India, însă la standarde germane. Sunt foarte mulțumit de felul în care au adoptat standardele europene în procesul de fabricație pentru G310R și că înțeleg spiritul BMW”.

Un debut în clasa mică

Singurul monocilindru care se mai găsea în catalogul BMW e G650GS. De ce are noul model 300cmc? “Am vrut să avem mai mult de 250cmc, pentru că atunci când am început proiectul, în acest segment firmele japoneze ca Honda și Kawasaki aveau modele de 250cmc, iar pasul firesc pentru ei ar fi fost un 300cmc”.

G310R are monocilindrul răcit cu lichid, patru supape, cutie de viteze cu șase trepte, ambreiaj în baie de ulei, arbore de contrabalansare pentru reducerea vibrațiilor și respectă normele Euro 4. Scoate 25kW/34cp la 9,500 rpm, cu o zonă roșie la 10,500 rpm, cuplul maxim e de 28Nm la 7,500 rpm și cântărește 158,5kg cu rezervorul de 11l încărcat, ceea ce înseamnă 150 de kg la gol. Adică că e cu 11kg mai greu decât KTM 390 Duke.

_27I4685

Motorul este amplasat cât mai în față, într-un cadru tubular de oțel, cadrul secundar pentru șa nu e sudat ci prins cu șuruburi, bascula e din aluminiu, la fel ca și jantele pe 17 inch cu câte cinci brațe. Pneurile Michelin fabricate în Thailanda au dimensiunile de 110/70 pe față și 150/60 pe spate. Furca inversată cu diametrul de 41mm e fabricată de KYB/Kayaba în China și nu poate fi reglată. Are o cursă de 140mm și se completează cu monoamortizorul KYB, de asemenea fără posibilități de reglaj. Pe față e un singur disc de frână cu diametrul de 300mm fabricat de ByBre (filiala din India a celor de la Brembo), iar pe spate un disc de 240mm. Cele patru pistonașe anterioare și cele două posterioare sunt ajutate de ABS-ul Continental.

_27I4303

Display bogat

Bordul cu ecran LCD e foarte complex, cu indicator de treaptă, rotații, viteză, kilometraj total și parțiale, temperatura motorului, nivelul de combustibil, consum mediu, viteza medie și ceas. Sunt foarte multe informații pentru un produs entry-level! Pe lista accesoriilor se găsesc cutie pentru bagaje, cric central, semnalizatoare cu LED, priză 12v și – desigur – manșoane încălzite. De asemenea, pe lângă șaua standard cu înălțimea de 785mm, poți opta pentru una de 815mm sau 760mm. Dar toate aceste opționale se instalează de către dealeri, motocicletele fiind identice atunci când pleacă de la fabrica din India.

BMW G 310 R

BMW G 310 R

Am făcut parte dintr-un grup de câțiva jurnaliști invitați la sediul BMW din Munchen pentru a testa motocicleta înaintea lansării oficiale. Traseul de 220km ne-a dus prin Alpii bavarezi, dar și pe o porțiune scurtă de autostradă unde am văzut pe bord viteza maximă de 143km/h. Motorul de 313cmc nu pare deloc stresat și – până la un anumit moment – este lipsit total de vibrații. Arborele de contrabalansare face o treabă perfectă.

Văzând modelul G310R acum mă aștepta în vechea fabrică BMW din 1922 am avut alte trăiri decât dacă l-aș fi văzut într-un show-room sau la un salon. Combinația de culori Motosport îi dă substanță și întreaga motocicletă e la un nivel al calității pe care pe care nu l-ai aștepta, având în vedere prețul scăzut. Impresia favorabilă a continuat și după ce m-am urcat pe șaua de 785mm, la cei 1,80m găsind loc suficient. Rezervorul de plastic ce conține 11 litri e bine profilat pentru genunchi. Totuși, șaua ar fi trebuit să fie mai căptușită în zona în care se unește cu rezervorul, pentru un confort sporit.

_27I4496

O scurtă apăsare pe buton, motorul pornește instantaneu de la rece și e menținut de șocul auto la 1500rpm. Marea evacuare finală ce conține catalizatorul pentru e fi compatibilă Euro 4, mai degrabă șoptește decât să bubuie, dar deasupra de 5000rpm are un răspuns plăcut, care îți dă impresia că mergi mai tare decât o faci.

Unealta pentru trafic

Cutia de viteze are o cursă scurtă, e ușor de acționat și precisă. Ambreiajul în baie de ulei e o adevărată plăcere la mersul în oraș, unde e nevoie de schimbări dese. Prima treaptă e foarte lungă, o alegere pentru transportul pasagerilor, dar și cu treapta a doua poți pleca de pe loc fără să fie nevoie să patinezi ambreiajul. De altfel, cutia e atât de delicată încât doar în primele trepte e nevoie de ambreiaj pentru a schimba, apoi o poți face fără acesta.

G310R este cu adevărat o jucărie în trafic. Cuplul are vârful la 7,500 rpm (la trei sferturi față de turația maximă de 10,500 rpm), dar de la 3,200 rpm trage în ultima treaptă fără ezitări sau fără să smucească. Pentru un mers sportiv, trebuie ținut desupra de 7,000 rpm. Asta nu înseamnă că puterea e întârziată, ci că dacă vrei să te grăbești, trebuie să turezi. Ceea ce este foarte plăcut.

_J3_0032

Cadrul tubular de oțel își are rolul în transmiterea acestei puteri, la reușită contribuie și suspensiile KYB, care – chiar dacă nu sunt reglabile – au setările de fabrică foarte bine alese. În special pe spate, suspensia lucrează mult mai bine decât te-ai aștepta de la un asemenea echipament de buget redus, așa încât am început să caut rarele deteriorări ale asfaltului din Germania pentru a da de lucru amortizorului. Compresia furcii ar fi fost de preferat puțin mai dură, întrucât atunci când apeși pe față pentru a beneficia de maximul forței de frânare, motocicleta apleacă nasul, dar nu o face în mod excesiv.

Cât nu ai pasager, singurul disc de 300mm de pe față e eficient, însă spatele trebuie apăsat foarte tare în cazul frânărilor de urgență, iar nici sentimentul de control al frânei nu este foarte prezent. Mi se pare ciudat, întrucât este exact același sistem de frâne care echipează și KTM 390 Duke. Diferența o fi de la plăcuțe?

BMW G 310 R

BMW G 310 R

Pe linie dreaptă e surprinzător de stabil pentru un pachet atât de ușor, schimbările de direcție sunt facile, ajutat și de ghidonul larg vopsit în negru. Singura critică e referitoare la feedback-ul pe care nu prea ți-l oferă pneul Michelin pe curbele cu denivelări. Probabil structura compoziției este prea dură pentru o motocicletă așa de ușoară ca aceasta. Se pare că BMW a omologat și pneuri Metzeler pentru G310R și aș vrea să îl încerc și încălțat cu acestea.

Fără îndoială, BMW și TVS și-au unit forțele pentru a produce o motocicletă care este evident un BMW, chiar dacă e produs în India. Calitatea fabricației e onestă, are un comportament dinamic, motorul pare puternic pentru capacitatea sa cilindrică. Se conformează identității BMW în ceea ce privește performanțele și stilul. G310R e un rival puternic pentru KTM 390 Duke, Kawasaki Z300, Honda CBR300R, Yamaha MT-03 sau Benelli BN302.

BMW G310R este numai începutul. Directorul General Schaller a promis mai multe modele care vor avea la bază aceeași platformă de 313cmc. BMW tocmai a început ofensiva în categoria sub 500cmc. E foarte interesant să vedem unde se sfârșește.

Foto credit: BMW Motorrad

 

 



Alan Cathcart
Alan Cathcart
Sir Alan Cathcart, este unul dintre cele mai cunoscute nume din presa moto internațională. Licențiat în Drept al Universității din Cambridge, activează ca jurnalist freelancer din 1981. Din 1983 e singurul ziarist căruia constructorii japonezi și europeni îi permit să testeze modelele de MotoGP și cele din World Superbike. Producători ca Ducati, MV Agusta, KTM, Aprilia sau Triumph îi solicită să evalueze modele importante înaintea lansării, atât ca test rider cât și din perspectiva succesului de piață. Între 1973 și 1998 participă la cursele de viteză (World Superbike, Isle of Man TT, Australian TT, Daytona ProTwins, European Supermono Championship, Manx Classic GP, etc), câștigând campionate și obținând multe clasări pe podium.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.