Laguna Seca, scos din MotoGP în 2014. Calendarul competițional
03/10/2013
România, țara piloților neînțeleși
03/10/2013

BMW F800 GS Adventure. Into the wild

BMW F800 GS Adventure este motocicleta pe care-ți pui cortul, izoprenul, biscuiții și pleci. La capătul lumii. Rezervor mare, șa comodă, protecție la vânt sunt doar câteva dintre elementele care te cheamă în mijlocul naturii.

IMG_2000

Foto: Mihnea Ratte

Ai văzut filmul „Into the wild“? Cu băiatul premiant care-și dă foc la bani, își taie cardurile și pleacă în mijlocul naturii? Ei bine, dac-ar fi avut un BMW F800 GS Adventure, altfel s-ar fi terminat povestea. BMW F800 GS Adventure este un F800 GS, pe care l-am testat deja în primăvară, cu pachet de „drumuri grele“. Doar că acest pachet face din F800 GS A altă motocicletă. Diferențele de bază ar fi rezervorul mai mare, greutatea mai mare, barele de protecție pentru motor, hand-guardurile, șaua, parbrizul înalt, o nouă opțiune dată de electronică și alte mici detalii care fac călătoria la drum lung mai plăcută.

Rezervor de cursă lungă

Dar să le luăm pe rând. O motocicletă adventure înseamnă o motocicletă cu care să călătorești mult. Iar dacă pleci în Africa, de exemplu, nu trebuie să-ți faci griji că rămâi prea repede fără benzină și să-nveți ce gust are carburantul ca să nu-ți dea boșimanii, în schimb, gaz lampant amestecat cu urină de cămilă. Rezervorul de 24 de litri pe care-l are BMW F800 GS Adventure și consumul mediu de sub 5l/100 km, la mers normal, te lasă să bați aproape de 500 de km în șa fără să-ți faci griji.

Iar șaua lui F800 GS Adventure este perfectă pentru acei 500 de km. Este mult mai confortabilă față de cea de pe F800 non-adventure și poți să stai o zi întreagă călare fără probleme. Totuși, e cam înaltă pentru omul de rând – 890 mm, cu 10 mm mai sus față de cea a modelului standard. Care, oricum, era destul de sus. Ceea ce, pe mine, la 1.74, dar și pe Mihnea (responsabil cu fotografiile) ne-a incomodat destul de tare, mai ales prin oraș sau prin zonele offroad care necesitau manevre pe loc. Mai mult, te forțează să iei o poziție incomodă, care se face simțită după 150-200 de km. Soluția ar fi șaua joasă opțională, de 860 mm.

BMW F800 GS Adventure – agilă și comodă în afara asfaltului

În off-road, motocicleta se comportă foarte bine pentru un animal de 229 de kg (cu 15 kg mai grea față de standard) și traversează fără emoții drumuri de țară, vaduri de apă, pante abrupte și alte astfel de locuri. Rezervorul de 24 de litri despre care vorbeam mai sus este sub șa, astfel nu modifică centrul de greutate prea mult.

IMG_1968

Roata de 21 de inch trece peste denivelări fără probleme. Foto: Mihnea Ratte

Ușurința cu care mergi în off-road se datorează și electronicii. F800 GS Adventure are un mod Enduro dedicat, mai puțin sofisticat ca-n cazul lui R 1200 GS, dar care-și face treaba minunat pentru motocicliștii care vor să se simtă în siguranță pe arătură. Controlul tracțiunii și ABS-ul sunt astfel setate încât să-ți permită o ușoară alunecare unde e cazul și să te-ajute să te oprești în siguranță indiferent de pământul de sub roți. Piloții mai experimentați pot opta pentru decuplarea ABS-ului și a controlului tracțiunii, prin simpla apăsare a unor butoane de pe ghidon. De altfel, roata-față de 21 de inch trece fără emoții peste denivelări și bolovani, un adevărat deliciu când vine vorba de turele în natură cu BMW F800 GS Adventure. Ca să fii sigur că nu spargi nimic pe dedesupt, barele de metal standard care protejează motorul trebuie completate cu scutul opțional.

IMG_2172

Șaua standard este prea înaltă. La 1.74 m cât am eu, abia am atins pământul cu vârful ghetei. Foto: Mihnea Ratte

Motorul este același de pe F800 GS, un bicilindru de 798cc, care toarce frumos și care dezvoltă 85 de cai putere. Absolut suficienți pentru off road. Puterea este suficientă și pe asfalt, dar asta nu-nseamnă că vei merge sportiv cu bagaje și pasager. La fel ca-n cazul altor motociclete echipate cu acest bicilindru, reprizele de turație maximă îți dau vibrații, care se simt mai ales în scărițe. Totuși, arhitectura lui BMW F800 GS A și poziția te fac să te simți perfect în limita vitezelor legale și să te bucuri de viață și de peisajele din jurul tău. De altfel, pe ghidon există o atenționare care nu te lasă să depășești 160 de km/h din cauza anvelopelor, gândite mai mult pentru poteci decât pentru asfalt.

Protecția la vânt oferită de către parbrizul înalt și de către panourile laterale care înconjoară radiatorul este foarte bună. Cu BMW F800 GS Adventure nu simți frigul nici în zona gâtului, chiar dacă afară e noapte, sunt sub 15 grade și mergi pe autostradă. Pentru zile friguroase ai, opțional, manșoane încălzite.

IMG_2289

Cu F800 GS Adventure nu ești tentat să depășești viteza legală. Foto: Mihnea Ratte

Generoasă în opțiuni pentru ture lungi

GPS-ul, opțional pe F800 GS Adventure este precis, compact și bine-făcut. Are un touch-screen ce poate fi folosit ușor cu mănușile puse, iar cea mai bună parte este că, dacă i se termină curentul din acumulator poți pune baterii normale, lucru ideal pentru drumurile lungi. Opțional, BMW F800 GS A are și proiectoare cu Led pentru ceață, o adevărată încântare noaptea. Pentru tine, nu și pentru restul șoferilor participanți la trafic. Dacă le folosești când nu este ceață s-ar putea să te trezești cu ceva înjurături.

BMW F800 GS Adventure îți mai pune la dispoziție ESA, cu cele trei setări standard: Confort, Normal și Sport, pe care le poți seta în funcție de încărcătură, de stilul de condus și de condițiile de drum. În timp de confortul te poartă ca o pană și-ți oferă un feedback redus, modul Sport te face să tresari la fiecare groapă de drum românesc.

IMG_2305

Cu F800 GS Adventure ai nevoie doar de bani și de zile de concediu. De restul se ocupă ea. Foto: Mihnea Ratte

Consumul din test a fost de 5,8 l/100 km pe autostradă și de 4,8 l/100 de km pe drumurile naționale.

În concluzie, cu excepția șeii mult prea înalte pentru omul de rând și vibrațiilor din scărițe, n-am ce să-i reproșez BMW-ului. Desigur, e prea mare ca să mergi cu ea zilnic la serviciu, dar asta e de înțeles – nu e domeniul ei de activitate. La drum lung, în schimb, BMW F800 GS Adventure îți oferă un adevărat deliciu. Zile suficiente de concediu să ai și bani ca să ți-o cumperi. Prețul de bază pleacă de la 12.044 de euro (cu TVA). Prețul versiunii testate (proiectoare cu LED, pachet Enduro, ABS și ASC offroad, ESA, mânere încălzite, computer de bord și cric central) este de 13.462 de euro cu TVA. Aici ar fi o altă problemă, pentru că se apropie deja de prețul unui R 1200 GS în dotarea de bază. Mai multe detalii, aici.

Foto: Mihnea Ratte Photography

 

 



Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro Facebook: Cristian Predoi Instagram: @cristian.predoi

1 Comment

  1. […] seara. Apoi, de-a lungul sezonului, am ajuns la Vama Veche (via Călărași) cu Honda Transalp și F 800 GS Adventure și, alături de kulturide.com, ne-am noroit din cap până-n picioare într-o zi de soft enduro […]

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.