O serie de documente declasificate de Guvernul Britanic arată că între Mobra 50 și motocicletele Triumph din anii 70 nu este doar o asemănare. Ceea ce inginerii Mobra spuneau încă de zeci de ani se adeverește – industria moto românească a fost sabotată. Nu se dorea să ajungem o țară puternică. În furtul tehnologic au fost implicati spioni, ingineri, amenințări și vedete.
Filmul “Marea Evadare” a servit drept paravan pentru furtul tehnologic, iar celebra urmărire cu motociclete a fost folosită ca pretext pentru furtul tehnologic. Cum s-a întâmplat: la data la care s-a filmat filmul, exista o deschidere către Vest. Ceaușescu își dorea să instituie o politică care să favorizeze schimburile comerciale cu țările din Vestul Europei. Industria românească devenea din ce în ce mai puternică – Dacia, Aro, frigiderele Fram – cu eforturi supra-omenești, inginerii români reușiseră să construiască produse foarte competitive.
Americanii și englezii au profitat de această deschidere și, cu pretextul unor scene de film, au furat datele tehnice ale unui prototip Mobra. Totul s-a întâmplat sub paravanul scenei cu celebra urmărire din filmul “Marea Evadare”. Imaginile au fost filmate în Munții Apuseni, iar în urmărire au fost folosite motociclete-prototip. Este, și astăzi, o practică cunoscută să folosești în film doar sigla si anumite carene și, de fapt, motocicleta să fie cu totul alta. Totul ține de interesele financiare – un film ca “Marea Evadare” trebuia să promoveze industria britanică de motociclete – de acolo venea finanțarea. Grupul de ingineri Mobra n-avea de unde ști asta, așadar la solicitarea anglo-americanilor, au pus la dispoziție câteva prototipuri pentru filmări. “Ne-au spus că motoarele lor au cedat în cadrul repetițiilor și că au nevoie disperată de motociclete. În schimb, ne vor ajuta cu promovarea viitorului proiect Mobra. I-am telefonat tovarășului prim-secretar și mi-a dat acceptul. Nu mă gândeam la ce-avea să urmeze”, își amintește Pompiliu Popescu cu regret. “A fost cea mai mare greșeală a vieții mele”.
Astfel, în săptămâna cât au durat filmările, spionii tehnologici au copiat prototipul de la Brașov. Copiile au fost făcute noaptea, pentru a înșela vigilența românilor. “Imi amintesc că m-am trezit la un moment dat și-am văzut lumini, și pe cineva desenând lângă motocicletă. M-am dus să întreb, dar un soldat ce părea să facă figurație în film și-a ridicat cămașa și am văzut tocul pistolului. A rânjit spre mine și mi-a înmânat o foaie pe care am văzut scrisă adresa mea din Brașov”, își amintește George Păpădel, un alt inginer Mobra trimis pe platourile de filmare să ajute. “Mi-a fost frică să mai zic ceva”.
Autoritățile din România și-au dat seama că ceva e în neregulă la un an după premiera filmului. Anglo-americanii nu-și ținuseră promisiunea – în film nu se făcea nicio referire la motocicletele Mobra. Mai târziu, au apărut primele schițe cu Triumph Tiger TR7V. Ca să înșele vigilența românilor, englezii n-au folosit pur și simplu tehnologia, ci au adaptat-o. Au dublat numărul cilindrilor și capacitatea lor, precum și numărul timpilor, de la doi la patru, dar principiul a rămas acealași.
Din păcate, conducerea de la București a căzut în capcană și în loc să continue planul inițial – o deschidere către Vest, a închis granițele și a oprit schimburile comerciale. Experți în domeniu afirmă că Mobra putea ține piept concurenței din Vest, la fel ca și alte produse românești.
Datele, catalogate până acum de presa condusă de forțele străine drept, vom folosi cuvintele exacte, “bazaconii”, au ieșit la iveală după desecretizarea unor documente din arhivele Guvernului de la Londra. Cu alte cuvinte, englezii, după ce că ne-au furat, acum ne și râd în nas.
Nota redacției: sperăm ca acest text să nu fie preluat de presa conspiraționistă. Tot ce e scris mai sus provine din imaginația autorului și este o păcăleală de 1 aprilie.
2 Comments
Haiosi :))
Păcat…