Honda CB1000R – Test cu Poftă de Viață
28/03/2019
Adevărul a ieșit la iveală: cum a fost sabotată industria moto românească. Legătura dintre Steve McQueen și Mobra
01/04/2019

Vespa GTS 300 HPE. Ce-am învățat după trei zile prin București

Prima întâlnire cu Vespa GTS 300 HPE mi-a stârnit interesul. Am avut la dispoziție prea puțin timp ca să-mi fac o părere, așadar am luat-o din nou, de data asta la o tură de câteva zile. Iată ce vă pot spune despre cea mai puternică Vespa construită vreodată:

  • Da, așa a fost prezentată: cea mai rapidă Vespa din istorie, sau ceva de genul ăsta. Alăturarea  cuvintelor puternic, dus la superlativ, si Vespa, poate părea amuzantă. Dar despre asta e vorba. Piaggio a crescut puterea cu 12% și cuplul cu 18%. HPE vine de la High Performance Engine, și dezvoltă acum 24 de cai și 26 de NM. Aceste date, cuplate cu masa de 150 de kg, fac din noua Vespa GTS 300 un scuter sprinten pentru cei care coboară de pe motocicletă și un scuter foarte rapid pentru cei care urcă pe GTS 300 de pe o Primavera.
  • Vespa e foarte cool. Are aceleași linii de zeci de ani și rețeta încă funcționează. Ba dimpotrivă, cu cât trece timpul, cu-atât o Vespa arată mai bine. Pentru 2019, Vespa GTS are câteva detalii schimbate – nefiind un cunoscător fin, nu le pot numi decât dacă mă uit pe fișa tehnică, așadar nici n-o să le trec aici. Dar materialele rămân de calitate, cu finisaje premium și per total pare un scuter solid. 
  • Cum merge: e sprintenă, accelerația răspunde vioi, ampatamentul și dimensiunile o fac foarte agilă – e un scuter de oraș excelent, dar se descurcă și dacă vrei să faci o tură mai lungă. 
  • Viteză maximă – aproape 120 de km/h. Asta înseamnă că poți merge pe autostradă liniștit. Și, foarte important, Vespa GTS 300 nu devine instabilă la viteză. 
  • Roțile mici, caracteristice Vespa, oferă anumite limitări când vine vorba de stabilitate. De aceea, Vespa poate fi considerată instabilă de cei care vin de pe maxi-scutere cu roți mari. Dar, pentru o Vespa, GTS 300 se comportă bine. E net superioară Vespelor de genul LX150, de exemplu. Dau drept exemplu acest model, pentru că asta am în garaj.
  • Frânele – ziceam în articolul anterior că n-ar fi destul de eficiente. După trei zile cu Vespa GTS rămân la aceeași impresie – cu mențiunea că te vei obișnui. Asta nu-nseamnă că frânează mai bine, ci că te vei adapta. ABS-ul intră mai repede decât m-aș aștepta pe spate, iar ca s-o oprești eficient trebuie să tragi sănătos de manete. Dacă vrei upgrade, există multe piese în catalogul Polini, sau poți să-ți pui un etrier Brembo cu care ai putea face stoppie. 
  • Are ASR – adică traction control. A intrat de câteva ori, ceea ce-nseamnă că intră destul de repede. Dar poate fi de folos când e umed sau, mai rău, mâzgă pe jos. Are un buton de decuplare, dar n-am reușit să-mi dau seama cum se face. Bine, nu c-ar conta foarte mult. 
  • Suspensiile sunt, și ele, de Vespa. Dacă intri tare în denivelări nu mai absorb la fel de bine, iar dacă pui și pasager, s-ar putea să comenteze când treci peste gurile de canal. 
  • Scărițele pasagerului sunt poziționate mai in față și te vor încurca dacă vrei să te-ajuți de picioare atunci când te bagi printre mașini. 
  • Spațiu pentru bagaje – sub șa intră două căști deschise cu carcasă mică. Schuberth-ul meu E1 n-are nicio șansă, dar m-am obșinuit ceva. Mai ai un compartiment în față, unde poți pune portofelul, mănușile și telefonul, pe care poți să-l încarci la o ieșire USB. Pentru mai mult spațiu, ai nevoie de top-case: acesta e destul de încăpător pentru o cască integrală. Și mai e spațiul de la picioare. Nu lipsește cârligul de care poți agăța sacoșa și, crede-mă, poți căra acolo mai multe lucruri decât îți imaginezi. Ah, dacă vrei să faci touring, mai există un rack frontal de care poți agăța bagaje. 
  • Ergonomie excelentă, șa confortabilă, mai mult spațiu la picioare decât la Vespele mici.
  • Protecție la vânt: parbrizul mic dă bine în fotografii, dar nu te protejează de vânt. Vespa oferă două variante suplimentare – parbriz mediu și parbriz înalt. Recomandarea mea pentru zilele reci – parbrizul mediu. Cel înalt este… prea înalt – se poate mătui după o vreme astfel încât noaptea n-o să vezi foarte bine prin el și acționează ca o velă. Nu e tocmai plăcut să mergi tare când bate vântul din lateral. Iarna pui leg cover Tucano Urbano și se spune că aerul cald degajat de radiator ajută mult. Practic, cu un astfel de scuter echipat de iarnă mergi până când dă zăpada.
  • Preț: 5.399 euro, cu TVA. La The Bike Hub.



Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro Facebook: Cristian Predoi Instagram: @cristian.predoi

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.