Honda CB500X și Honda NC750X 2016– Primele imagini
29/10/2015
550 Khanate Ride – Munți și sticlă. Episodul 1
29/10/2015

Yamaha XV950. Test la drum lung

Yamaha XV950 este o motocicletă urbană. Mai mare dragul să ieși cu ea duminica la cafea, pe la prânz, purtând o cască deschisă și o geacă retro. Ei bine, eu am ales altceva: drum lung, ploaie, costum de touring. Hai să vedem ce-a ieșit.

Pe la prânz plecam de la showroom-ul Motodynamics – importatorul Yamaha – aflat undeva pe Șos. de Centură a Bucureștiului. Direcția: Brașov. Eu, dac-aș cumpăra o astfel de motocicletă, la Brașov aș merge cu ea prima oară: drumul e bun (relativ), ai și ceva viraje, ai aer de munte, iar Brașovul este un oraș perfect ca să te relaxezi la o cafea.

Trebuie să admit că am fost echipat total neadecvat pentru această motocicletă: costum de touring, cască integrală. Dar adecvat pentru ce se întâmpla afară: urma să trec printr-o zonă cu cod galben de ploaie. Iar zona asta a fost, la dus, Câmpina – Brașov, iar la întoarcere… Brașov – București, pe timp de noapte. Dar să ne întoarcem la motocicletă.

Performanțe bune

Cuplul maxim al motorului este accesibil la 3.000 rpm. Adică zbârnâie imediat ce tragi de gaz. Mi-a plăcut că este o motocicletă vioaie cu care te poți distra în anumite limite. Știu, cei 52 de cai putere nu te impresionează, dar din punctul meu de vedere sunt de ajuns. Mi-a mai plăcut că motorul are o anumită vibrație care-i dă un plus de caracter, dar mi-aș fi dorit ca sunetul evacuării să fie ceva mai impunător. Pentru asta ai nevoie de evacuarea Akrapovic, disponibilă opțional.

yamaha xv950 (10)

Nu primești prea multe informații, dar punctează la capitolul design

Frânele, iarăși sunt foarte bune, mai ales că specia cruiser nu este una care să exceleze, de obicei, la acest domeniu. Sunt ușor de modulat, iar apăsate cum trebuie, te opresc la timp. Partea proastă e că XV950-ul din dotare era în varianta fără ABS. Iar asta, alături de ploaia de afară, mi-a dat ceva emoții la niște frânări bruște. Deci, dacă vrei să-ți cumperi o astfel de motocicletă, ia-ți modelul cu ABS. Fără discuție. Diferența de preț este o nimica toată pe lângă valoarea siguranței pe care ți-o dă.

Ajuns la Comarnic, am început să mă bucur de XV950 pe viraje. Atingi repede cu scărițele dacă vrei să mergi sportiv, dar nu te intimidează și te poți distra. Eu am lăsat-o mai moale din cauza lipsei de aderență. Ea, în schimb, n-a prea lăsat-o moale cu mine. Suspensiile sunt destul de rigide, așadar am simțit bine acele îmbinări de pod etern nerezolvate dintre Comarnic și Sinaia.

12004849_10200877545696995_6641197900733192515_n

Echipat neadecvat pentru un cruiser, dar potrivit pentru vremea de afară.

Pauză de cafea la 130 de km

Acum vreo cinci ani, când mă aflam în plin avânt sportiv, m-am urcat pe rolele recent-cumpărate și am ieșit cu ele în Parcul Titan. Am vrut să cobor o pantă fără să știu să frânez: mi-am zis că o să stau pe ele în picioare și o să cobor panta, apoi o să mă opresc din inerție. Ei bine, n-a ieșit. Și am căzut atât de tare cu acea parte… moale, de n-am mai putut dormi două săptămâni. Fix acea parte a fost prima unde am simțit dureri, după vreo 100 de km în șa. Estimez că asta e distanța (+/- 30 de km, în funcție de cât ești de sensibil) pe care o poți petrece în șa fără o urme de disconfort. Ceea ce nu-i rău deloc pentru o motocicletă care n-a fost construită pentru touring.

yamaha xv950 (3)

Așadar, la Sinaia am luat pauză. Ploua afară, iar eu admiram, alături de călătorii CFR, cum stă frumos o Yamaha XV950 alături de mașina blindată a Anei Pauker, expusă în gara din Sinaia. După câteva fotografii și o tură de peron, am sărit din nou în șa.

În zona Timișul de Sus am prins asfalt uscat, fără ploaie și am reușit să profit de accelerație. Și mi-a confirmat, încă o dată, că este o motocicletă distractivă.

Despre protecție la vânt nu are rost să vorbesc prea mult – este inexistentă, dar poți monta parbriz și coburi de piele (accesorii opționale), care schimbă imediat situația.

Deși vorbim de un test la drum lung, am o remarcă de făcut cu privire la mersul în oraș: distanța dintre ghidon și șa este destul de mare, prea mare pentru brațele mele și mi-a fost dificil să brachez la maximum la întoarcerile prin oraș. Astfel, dacă ești mai mic de înălțime, ai putea avea nevoie de alt ghidon sau de niște ajustări.

yamaha xv950 (15)

Mixul sport heritage arată foarte bine

Tot de aici a apărut și ceva disconfort la drum lung – urme de durere la mușchii spatelui, durere pe care am simțit-o și la alte motociclete.

Am apreciat consumul, puțin peste 4 litri pentru 100 de km, în ritm normal de mers. Rezervorul are 12 litri, așadar poți face liniștit 130 de km fără să alimentezi. Nu e impresionant, dar la oricum la peste 100 de km în șa, o pauză este bine-venită.

Unul dintre neajunsurile lui XV950 este filtrul de aer – amplasat în dreptul genunchiului. Poziția nu a fost foarte supărătoare, dar n-am uitat de prezența lui.

yamaha xv950 (11)

Seara am ajuns în Brașov. Mi-am băut până la urmă cafeaua în Piața Sfatului, dar nu la o terasă, admirând trecătorii, ci la un fast-food. Era deja târziu și mă aștepta un drum cu ploaie și frig. Apropo de asta, luminile sunt foarte bune, mai ales că vorbim despre un far cât se poate de simplu.

Preț: 8.850 euro/ 9.450 euro cu ABS

Yamaha XV950 la drum lung. Ce mi-a plăcut

  • Caracterul motorului
  • Performanțe bune pentru un cruiser
  • Manevrabilitate
  • Ținută de drum

Ce nu mi-a plăcut:

  • Amplasarea filtrului de aer
  • Suspensia rigidă pe drumuri cu denivelări
  • Poziția devine incomodă după 130 de km
  • Aș fi vrut un sunet cu mai multă personalitate

Concluzie

Este Yamaha XV950 o motocicletă de drum lung? Nu. Dar nimeni nu și-a propus asta. Totuși, dacă vrei un cruiser cu care să mergi mai ales în oraș, dar să ieși din când în când la ture scurte, Yamaha XV950 este o alegere bună. Impresionează în centrul orașului, iar felul în care stă pe drum te face să vrei mai mult.

yamaha xv950 (9)



Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro Facebook: Cristian Predoi Instagram: @cristian.predoi

4 Comments

  1. Marius spune:

    Este cel mai bine scris articol pe care l-am citit vreodata (vorbesc la modul general). Tot ce ai mentionat este adevarat si corect. Posed o astfel de motocicleta si iti dau dreptate in tot ce ai scris. Am modelul cu ABS si merita din plin.
    Ca si completare, suspensia am reglat-o pe soft iar in anvelope am scazut presiunea (2.2 si 2.4 spate). S-a diminuat mult rigiditatea dar, o pauza la 100 km parcursi este bine venita si asa poti face si ture lungi. Consun de 4.5 l/100 km.
    Felicitari pentru obiectivitatea articolului!

  2. Florin spune:

    „4 litri pentru 100 de km, în ritm normal de mers. Rezervorul are 12 litri, așadar poți face liniștit 130 de km fără să alimentezi.” ??

    • EPURE Octavian spune:

      Corect. dar si „Despre protecție la vânt nu are rost să vorbesc prea mult – este inexistentă, dar poți monta parbriz și coburi de piele (accesorii opționale), care schimbă imediat situația.” Cum este imbunatatita protectia la vant de coburi?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.