Record Honda: 41.000 de unități într-o zi. Doar în India
26/05/2015
Honda RC213V-S, gata de lansare
27/05/2015

Yamaha R1 & R1M 2015. Test ride pe circuit

Puternică și agilă precum o felină, Yamaha YZF-R1 2015 toarce prin motorul crossplane până la 7500 rpm și rage în turații înalte. Cu sistemele electronice împrumutate din MotoGP aproape sfidează legile fizicii. Am testat-o pe circuitul de la Serres, alături de sora ei, exclusivista R1M.

Weekendul de pe circuitul de la Serres trebuia să fie desertul unei săptămâni în care avusesem în fiecare zi altă motocicletă, de dimineața și până în amurg. După un monocilindru adventure urmase un sport touring cu patru în linie, apoi un superbike la Motorpark (BMW S1000RR), un tricilindru stradal pe care l-am filmat două zile și acum, mult-așteptatele seriei Yamaha R: R3, R1 și R1M.

Yamaha R1 Serres 2

Am testat Yamaha R1 pe circuitul de la Serres, Grecia.

Conferința de presă ținută cu o seară înainte nu făcuse decât să ne sporească și mai mult curiozitatea. Am adormit târziu din cauza unui concert open-air care se desfășura nu departe de hotelul în care eram cazați, iar nerăbdarea m-a trezit la primele raze ale soarelui. Mă uit pe geam și trăiesc o mare dezamăgire: plouă! La micul dejun, văzându-mi mutra…plouată, colegii ziariști din Bulgaria și Grecia mă îmbărbătează: prognoza spune că ploaia se va opri în curând. Au avut dreptate. Așadar, la ora 9 dimineața suntem deja la boxele circuitului, cu combinezoanele pe noi, gata de acțiune. Sesiunea de teste va dura până după-amiaza la 17, cu pauză de o oră pentru prânz.

Yamaha R1 2015 are mai multe în comun cu motocicletele YZR-M1 ale lui Rossi și Lorenzo decât cu prima generație YZF-R1. Este pentru prima dată când tehnologia din MotoGP este disponibilă pe o motocicletă înmatriculabilă. Cel puțin, așa a susținut managerul de proiect, Oliver Grill, la prezentare. Acum era momentul să vedem la treabă combinația dintre cei 200 de cai și sistemele electronice.

Yamaha R1 2015 vine cu un nou sistem nervos

Yamaha R1 Serres 3

Sistemele electronice și aderența foarte bună m-au ajutat să savurez fiecare viraj.

Se pare că în ultimii ani, în cadrul fiecărei uzine moto, există o “bătălie” internă între ingineri. Pe de-o parte sunt specialiștii în mecanică ce încearcă să scoată cât mai multă putere și cât mai mult cuplu dintr-o cilindree dată, fără a renunța la fiabilitate. Pe de altă parte sunt cei cei care elaborează sistemele electronice astfel încât această putere să fie temperată și controlată. Iar când doi se “ceartă”, al treilea, adică pilotul, are de câștigat.

Dacă în general, sunt adeptul lucrurilor simple, pe circuit nu mi-aș fi dorit o motocicletă de 200 de cai fără electronică. Partea bună a sistemelor de pe noua Yamaha R1 este că acestea sunt ajustabile, astfel că dacă vrei slide-uri sau wheelie-uri, le poți face. Odată pus contactul, ai impresia că ai pornit un calculator server. Poți alege între două moduri de afișaj ale displayului: modul stradal sau modul race. Și pentru că tehnologia derivată din MotoGP este cel mai important lucru cu care vine noua Yamaha R1, să aruncăm o scurtă privire asupra ei înainte de a vorbi despre motor, cadru, suspensii sau design.

Bord Yamaha R1

Odată pus contactul, ai impresia că ai pornit un server.

În afară de cele patru moduri de pilotaj (A,B,C,D), pentru controlul motocicletei și pentru a reduce stresul pilotului există LCS, QSS, PWR, TCS, SCS, LIF, ERS și ABS. A analiza în detaliu aceste acronime ar însemna o expunere lungă și plictisitoare precum sunt psalmii biblici (dacă ești curios, o găsești în orice broșură de prezentare Yamaha R1). Ideea generală e că toate sistemele sunt ajustabile în mai multe trepte și te ajută să pleci eficient la START, să schimbi vitezele mai repede, să controlezi răspunsul accelerației și tracțiunea, modul în care vrei să derapeze spatele, să se ridice fața, să setezi suspensiile sau să frânezi eficient. Yamaha YZF-R1 2015 are trei senzori de accelerație și trei senzori giroscopici care analizează de 125 de ori pe secundă modul în care se comportă motocicleta.

Gata de START

E de ajuns să te sui în șa, să vezi bordul și să asculți motorul ca să îți dai seama că Yamaha R1 emană sportivitate extremă prin toți porii. După două ture în care am încălzit pneurile Continental ContiRaceAttack Comp. am început să ne bucurăm de ceea ce știe să ofere. Compactă și agilă ca o motocicletă de 600 cmc, R1 sare de la un viraj la altul instantaneu, oricare ar fi treapta de viteză. La capitolul manevrabilitate mi s-a părut mai ușor de înclinat decât BMW S1000RR, față de care are și 5 kg mai puțin (am pilotat S 1000 RR pe Motor Park România. filmul va apărea în curând). Poziția este perfectă pentru circuit, cu o șa ce a fost îngustată în zona frontală pentru a-ți permite să te apleci mai repede la intrarea în curbă.

Yamaha R1 Serres 4

Deși puternică, motocicleta este ușor de controlat.

Zgomotul motorului crossplane sau cu “efect big bang” e o altă mare atracție la Yamaha YZF-R1. Pe lângă faptul că sună diferit de orice alt motor cu patru cilindri în linie, modul în care livrează cuplul te face atât de încrezător încât poți deschide accelerația fără rețineri când ești încă înclinat, la ieșirea din viraje.

Felul în care Yamaha R1 se comportă pe frânarea de la finalul liniei drepte aproape că sfidează legile fizicii. Ai impresia că o parașută se deschide în spate, precum la aterizarea navetelor spațiale. Chiar dacă frânezi sau retrogradezi brutal, motocicleta nu va face vreo mișcare ce te va lua prin surprindere. Toate reacțiile vor fi extrem de controlabile.

Yamaha R1M Serres

Yamaha R1M este și mai „rea“

În timpul mesei de prânz mecanicii au schimbat pneurile motocicletelor Yamaha R1. Tot ContiRaceAttack Comp., dar cu componență “soft”. Ziariștii greci au început o luptă cu secundele, încercând să-și îmbunătățească propriile recorduri. Eu m-am bucurat de cireașa de pe tortul desertului, Yamaha R1M. Care vine în plus față de R1 cu suspensii semiactive profesionale Ohlins ajustabile electronic, carene de carbon, GPS sau CCU (Communication Control Unit). Setările motocicletei R1M se pot face wireless de pe tabletă sau smartphone, iar cumpărătorii beneficiază și de un curs de pilotaj. Un ziarist grec experimentat, ce îmi povestea de timpii pe care îi obținuse odată pe Laguna Seca, a fost foarte încântat de suspensiile Ohlins de pe R1M. Mie, ca novice, mi s-a părut mult prea orientată către sportivitate extremă. Cu alte cuvinte, mă cam depășea situația. Poate de aceea am apreciat-o mai mult pe mai „domestica” R1.

Concluzie

Yamaha R1 Serres 8

O zi pe circuit cu Yamaha R1 nu te poate face decât să zâmbești.

Cu raportul kg/cai putere și sistemele electronice, Yamaha R1și R1M sunt cele mai sofisticate și avansate motociclete superbike de pe piață. Electronica implementată din MotoGP nu este o strategie de marketing, ci o realitate palpabilă. În afară de electronică sunt lucrate ireproșabil și pe partea mecanică, cu materiale nobile: aluminiu (cadru, basculă, rezervor), magneziu (jante, cadrul codiței), titan (evacuarea, biele) sau carbon (R1M). Carena frontală cere doar un autocolant cu un număr de concurs. YZF-R1 2015 costă 19.700 euro, mai scumpă decât BMW S1000RR, concurentul ei direct, dar e mai ieftină decât Ducati Panigale. Noul S 1000 RR costă 17.150 de euro în versiunea de bază și 19.000 de euro cu toate opțiunile. 1299 Panigale costă 21.700 de euro, iar 1299 Panigale S costă 26.000 de euro. Așteptăm cu nerăbdare să vedem care va fi diferența în materie de secunde, pe circuit, cu ocazia primului test comparativ.

 

 



Catalin Sanatescu
Catalin Sanatescu
Sunt exact ca si tine, cel care ai intrat pe acest site: dacă aș avea un puţ cu petrol în curte, iar temperaturile ar fi mereu peste 15 grade Celsius, aș fi cel mai fericit dintre pământeni. După experienţele din radio şi tv acum este rândul presei online. Alte pasiuni: trail running, cicloturism.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.